Beste iedereen,
We zijn een bezitter van een berlingo multispace 1.4I, showmodel uit 2002. Nu rijden wij er vaak mee, en zodoende vertoont onze auto mankementen die normaal zijn bij oude auto’s, zoals kapotgaan van startmotoren en het vervangen van ruitenwissers.
Nu hebben wij een aantal zaken die wij niet thuis kunnen brengen, en of dit veroorzaakt wordt door een productiefout of door pure slijtage.
Ons eerste probleem is de temperatuursensor. Als wij ergens stilstaan of in een file staan, begint de temperatuursensor te gillen dat de motor aan het koken is. Als wij dan de motor uitzetten en onze hand op de motorkap leggen, is de motor even warm als normaal (geen stoom of iets wat er op wijst dat de motor oververhit is). Wat wel opvalt is dat als we de alarmsignalen negeren, de motor vanzelf weer begint te koelen. We hebben de auto al een keer laten controleren, en toen was de temperatuursensor of iets in de elektronica kapot gegaan. In ieder geval gebeurt dit sporadisch.
Ons tweede probleem kwam op het moment dat de familie op vakantie wilde. Er kwam een hele hoop geratel uit de auto, en het volgend moment kon er niet meer met de auto gereden worden. Bij inspectie door de ANWB bleek de as die aan het wiel vastzit helemaal doorgeroest te zijn. Resultaat: Een mooie spiraalvormige scheur en een gebroken as. Stuur werkte nog wel, dus moest worden gesleept. De volgende dag was er een nieuwe as en konden ze weer verder.
Het derde probleem kwam vlak na het tweede probleem: De handrem functioneerde niet meer, omdat deze kapotgetrokken was. Dit was ook voor ons een primeur, omdat wij bijna nooit de handrem gebruiken (tenzij het nodig is) en dit nooit gebeurd was met alle auto’s die wij hadden. Gelukkig snel kunnen repareren, maar we vragen ons nu af wat er nog meer kapot kan gaan.
Zijn er nog anderen die deze gebreken gezien heeft, of ook meegemaakt heeft? Wij hebben eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een as breekt na 6,5 jaar rijden. De auto wordt elk jaar gecontroleerd samen met de APK.
Totaal aantal Berichten: 527
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Mijn versnellingsbak van de BX maakt bij de versnelling 2 een kabaal, volgens mij is dit een productie fout. Auto is wel 24 jaar oud?
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik denk dat het breken van de handremkabel een gevalletje slijtage is, juist omdat je hem nauwlijks gebruikt.
De andere twee punten zijn naar mijn mening gewoon onderdelen die stuk gegaan zijn. Dat kan wel eens gebeuren bij een auto die is opgebouwd uit duizenden componenten en die inmiddels een paar jaar oud is. Ik denk niet dat je hier kan spreken van echte slijtage en zeker niet van een produktiefout. Dan zou het namelijk een bekend euvel moeten zijn wat veel voorkomt. Was dat zo geweest dan was er ongetwijfeld reeds menig topic aan besteed.
Totaal aantal Berichten: 2529
- C35 Hilton XLS
Pimperklaas schreef:Mijn versnellingsbak van de BX maakt bij de versnelling 2 een kabaal, volgens mij is dit een productie fout. Auto is wel 24 jaar oud?
Citroen c32 Hilton XLS
Hoeveel km heeft de Berlingo gereden?
http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/ en Berlingo
Er is meer in het leven dan een Volvo.
100.000km, we gebruiken de auto namelijk voor alles en nog wat.
Kmstand valt wel mee. Misschien dat de vorige eigenaar de Berlingo zwaar belast heeft. Zware vrachten of dikke aanhangers.
Het is een showmodel geweest met 10.000 op de teller toen wij hem kochten. Enigste “zware” belasting die wij doen is eens per jaar een lading brandhout in de achterbak & op en neer rijden naar de stad met een fiets achterin. Kan zijn dat zware belastingen een factor kunnen zijn, maar ik denk dat roest de veroorzaker is geweest van de kapotte onderdelen, hoewel ik me afvraag wat er dan nog meer zo snel kan roesten aan onze berlingo? (Zo dat we niet dadelijk weer langs de weg komen te staan).
Wat jullie ermee vervoeren is geen zware beasting.
Buitensporig roest??? dan zou jullie Berlingo een wel heel slechte anti-roestbehandeling hebben gehad?? Lijkt me sterk.
Je zou bij een dealer kunnen informeren of dit bij vergelijkbare type en bouwjaar meer is voorgekomen.