Totaal aantal Berichten: 2529
- C35 Hilton XLS
ja die schoep is voor het dubbele foute voorkomen
De grootste Otten de Kruiser weegt 570 kilo die Zwerver rond de 350 kilo vandaar dat deze ook geliefd zijn bij de Atype Citroen rijders.
maar ze ze inderdaad niet aerodynamisch gebouwd maar wel ontzettend leuk.
Citroen c32 Hilton XLS

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@ graddus: he precies zo’n SMV staat altijd bij ons om de hoek. Leuk.
Waarschijnlijk over een jaar of anderhalf ook op zoek naar een vouwwagen (een caravan gaat me echt te ver, sorry), maar de voorkeur gaat toch uit naar iets recenters.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

- C35 Hilton XLS
@ recenter betekend vaak ook zwaarder veel zwaarder, de meeste moderne caravans gaan al richting 1000 kilo of meer.
Citroen c32 Hilton XLS
La Léo schreef:Kijk Marc, hier is de tegenhanger. Ook groen-goud maar dan andersom!
CX 20 Pallas + SMV 14LS.
Oh, en auto en caravan schelen 13 jaar, dus in dit geval een leuke 70s - 80s combinatie.![]()
Deze combinatie is ook prachtig, welk merk caravan is dit? heel appart.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@Harry: Dat is een SMV, een caravan uit Zweden. Geheel handgebouwd, van aluminium met een gebogen houten frame en qua vormgeving geïnspireerd op de stroomlijnen uit de vliegtuigindustrie (let ook op de zijruitjes).
Van binnen is deze caravan geheel afgewerkt met rondgebogen cederhout en voorzien van alle luxe (destijds) zoals een Elektrolux ijskastje met vriesgedeelte, een verwarming (oliekachel met rooster, later werden dit zelfs centrale verwarming!) mogelijkheid voor warm water in het badkamertje en…. dubbel glas (perspex).
Geheel wintersport-proof dus, want gemaakt voor Zweedse winters.
Daarnaast hebben alle SMV’s een elektronisch geregeld remsysteem, zodat de caravan de auto afremt i.p.v. andersom met een oplooprem.
Het was destijds een van de duurste en meest luxe caravans die je kon kopen, en dat merk je nu nog!
Graddus heeft ook een SMV, maar dat is een iets later type, scheelt een paar jaar.
Ze zijn ultra gestroomlijnd, lichtgewicht (550 kg leeg weegt deze) en in combinatie met de hydraulisch geveerde CX resulteert dit in een geweldig weggedrag. Haast geen last van zijwind of andere ongemakken. Behalve bij het optrekken, voel je onderweg eigenlijk haast niet dat ‘ie erachter hangt!
Wij zijn ermee naar Zweden gereden, achter mijn Daimler 4.0 (4 liter 6-in-lijn) en daar deed ik 1 op 5 mee, LPG, 100 km/h inclusief klimmen. Zonder caravan is dat 1 op 6,5 dus dat vond ik zeer goed.
Achter de CX heb ik nog niet berekend, maar ik vermoed dat dit zeker 1 op 8 zal zijn (benzine).
Ik zal jullie zeggen dat ik caravans in principe haat, maar voor deze heb ik echt een zwak. Ik moest er eerst niets van hebben, maar één weekend op pad en ik was er niet meer uit te rammen hahaha!
Overigens vind ik die Otten van Sjors ook erg leuk hoor, maar die valt ook onder “Retro” en retro is altijd leuk!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dank je Leontien voor je uitleg, zie zoiets ook wel achter mijn Femme hangen, wie weet?.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12

Totaal aantal Berichten: 15709
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
In aanvulling op het verhaal van Leo. Mijn SMV is een 24LSR uit 1972. Voorzien van complete centrale verwarming (niet in te schakelen boven de -15 graden celsius aldus de gebruiksaanwijzing, hoezo wintercaravan? ). De indeling is precies hetzelfde als die van Leo, alleen de ramen zijn iets groter en door de verwarmingsinstatllatie is hij ook iets zwaarder (leeg 680kg). Afgelopen zomer zijn we er voor het eerst mee naar Frankrijk geweest en hoewel het mijn eerste echte caravanervaring was is die zeker niet tegen gevallen. Er gaan er zo nog volgen
Oh en als je een idee wil krijgen van hoe ‘erg’ het kan zijn voor je er mee op stap kunt, dan moet je hier even kijken.

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
geoarthc35 schreef:@ recenter betekend vaak ook zwaarder veel zwaarder, de meeste moderne caravans gaan al richting 1000 kilo of meer.
Nog een reden voor een vouwwagen dus…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

- C35 Hilton XLS
Ja een leuke rapido vouwwagen of iets in die trend misstaat ook niet.
Citroen c32 Hilton XLS

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Bij een vouwwagen zijn er maar twee dingen belangrijk, hoe makkelijk zet je hem op en wat voor onderstel zit er onder.

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Apart hoor, zo’n SMV oogt veel zwaarder dan hij in werkelijkheid is. maar ik zie het al, onze caravan is veels te nieuw (1997). Ik moet dat ook maar verouderen dus.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

- 2CV 2CV6 Spécial
- GS/GSA Special
Voor zo’n grote caravan zijn ze inderdaad erg licht, maar dat snap je ook wel als je de constructie van dichtbij bekijkt hoor. Ik denk dat het een van de weinige caravans is die structurele stevigheid uit de opbouw haalt ipv louter uit een zwaar ladderchassis.

- C35 Hilton XLS
hogervp schreef:Apart hoor, zo’n SMV oogt veel zwaarder dan hij in werkelijkheid is. maar ik zie het al, onze caravan is veels te nieuw (1997). Ik moet dat ook maar verouderen dus.
Patrick
Caravan kopuh?
Citroen c32 Hilton XLS
graddus schreef:In aanvulling op het verhaal van Leo. Mijn SMV is een 24LSR uit 1972. Voorzien van complete centrale verwarming (niet in te schakelen boven de -15 graden celsius aldus de gebruiksaanwijzing, hoezo wintercaravan?
). De indeling is precies hetzelfde als die van Leo, alleen de ramen zijn iets groter en door de verwarmingsinstatllatie is hij ook iets zwaarder (leeg 680kg). Afgelopen zomer zijn we er voor het eerst mee naar Frankrijk geweest en hoewel het mijn eerste echte caravanervaring was is die zeker niet tegen gevallen. Er gaan er zo nog volgen
Oh en als je een idee wil krijgen van hoe ‘erg’ het kan zijn voor je er mee op stap kunt, dan moet je
Petje af voor de verbouwklus aan de caravan, het is prachtig.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
zo eentje wil ik ook wel….helaas heb ik mijn poging om de trekhaak van de TRS over te zetten op de GTI maar opgegeven….de trekhaak zat perfect, ik dacht nog: helemaal goed….alleen de bumper paste met geen mogelijkheid meer. Ik word oud, ik snap het niet meer….hoe kan dit nou…..
Nice waste of time, ‘t haakie ligt nu weer ergens in een schuur..