Hallo allemaal,
Vorige week heb ik in Frankrijk een mooie CX 2.0 Athéna gezien. Gezien de staat van de auto denk ik erover om de auto aan te schaffen en naar Nederland te brengen. Het zou mijn eerste CX worden, heb ‘r gecheckt met de checklijst van citroencx-club.nl en ik twijfel nog aan één punt.
Bij licht gasgeven kwam er enige witte rook uit de uitlaat, met een blauwe pluim erin. Geen dikke blauwe rookwolken, dus in eerste instantie vond ik het niet zorgelijk. Wat betreft de witte rook: er zat geen witte aanslag aan de binnenkant van de oliedop, daarom lijkt een lek koelsysteem me niet waarschijnlijk. (het was best fris buiten, dat kan er ook mee te maken hebben) Stationair komt er geen zichtbare rook uit de uitlaat. Ik weet niet hoe het bij hogere toerentallen is. Het viel me oveirgens op nadat de motor tijdens de CT ongeveer 45 minuten stationair had gedraaid.
Wat denken jullie.. is er een flinke reparatie in aantocht, of is een beetje blauwe rook bij elke CX gebruikelijk? En als er toch iets ernstigs aan de hand is, wat zou dat kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties, en als ik ‘r naar Nederland heb gebracht zal ik mezelf en de CX verder voorstellen met een paar mooie plaatjes :)
Groet!
Thijs

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Thijs,
Heb je aan de verkoper gevraagd of hij koelvloeistof en/ of olie verbruikt? Zo ja, hoeveel?
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Hoi Ree, wel gevraagd, maar een duidelijk antwoord bleef achterwege. Er was nl. een gedelegeerde De eigenaar zelf heb ik niet gesproken.
Wat moet de auto kosten ? Is de auto roestvrij ? Is het een koopje ? Wat mij betreft klinkt dit toch niet gezond. Er zijn zat CX-en, ook goeie. Lekker laten staan, als de auto niet helemaal geweldig wat betreft interieur en exterieur. Zo te lezen ben je geen sleutelaar. Die zou namelijk denk ik zelf een inschatting maken. Je loopt het risico op een dure reparatie, zoals een lekke koppakking. Ik weet toevallig nog een uitermate gezonde Leader te staan voor E 1.700 vraagprijs in NL. Het enig wat je daaraan moet doen is alu velgen monteren en die vieze striping eraf halen. Je hebt dan niet de mooiste, maar wel een heel gezonde. Het is maar voor het vergelijk….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 2509
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ha Thijs! Leuk je hier aan te treffen. Goeie keuze, een CX
Ik moet zeggen dat ik het verhaal wat onduidelijk vind; bij stationair geen rook en bij een beetje gasgeven wel… Dan zou de kou buiten al afvallen (hoe koud is koud?), want dan komt er altijd wel wat rook uit, ook bij stationair (al is dat natuurlijk minder dan bij gasgeven). Na 45 minuten mag een uitlaat denk ik ook wel zodanig warm geworden zijn dat ie niet meer pluimt.
Heb je meer info? Dan kunnen de experts hier eens bekijken of het de moeite waard is…
Groet, Michiel
@ Robin
Koets, chassis en interieur zijn heel nette staat. Vernis is er op sommige plekken wel vanaf, maar er is op de hele auto vrijwel geen roest te bekennen. Ze willen er rond de €1900 voor hebben. Dat alles bij elkaar maakt de CX interessant. Het enige twijfelpunt is de staat motor.
@ mkatgert Dank! Ik neus hier al even rond, erg leuk en handig en zeer compleet. Tot je tegen een specifieke vraag aanloopt.
Om bij het weer te beginnen: het vroor niet, en zal zo rond de 12graden zijn geweest Verder vond ik de motor goed, regelmatig lopen; zowel stationair als tijdens rijden. Voldoende trekkracht, geen slippende koppeling (al zal dat van weinig invloed zijn op de pluim). De kmstand zal eerder 2 ton dan 1 ton zijn.
In mijn verhaal heb ik geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn. Welke aanwijzingen zou je verder nog iets aan hebben?
En trouwens, Michiel, nooit geweten dat jij een CX / GSA man was. Leuke ontdekking!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
2nk schreef:... erg leuk en handig en zeer compleet. Tot je tegen een specifieke vraag aanloopt.
Maar helaas, je hebt een vermoeden dat we natuurlijk niet zo maar kunnen ontkrachten. Je zal toch echt zelf verder op onderzoek uit moeten gaan. Ik zou contact met de eigenaar proberen te krijgen. Is het gevoel niet goed? Gewoon verder zoeken want er is meer dan voldoende aanbod
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Robin Visser schreef:Je loopt het risico op een dure reparatie, zoals een lekke koppakking.
Nou, zó ontiegelijk veel werk is dat nu ook weer niet hoor bij een 2.0 Douvrin.
Maar goed, als je zelf niet kunt sleutelen is elke klus natuurlijk duurder dan je zou willen, en er sluipen natuurlijk altijd allerlei addertjes onder het gras, zoals afbrekende spruitstukbouten etc.
Niets is zeker.
Als er continu een beetje een blauwige rookpluim uit de uitlaat komt, vooral bij gasgeven, zou het kunnen dat de klepseals niet meer goed afdichten. Dat, of de zuigerveren zijn versleten, maar het eerste geval komt vaker voor.
Maar goed.. zonder enige verdere info, foto’s of een link naar de advertentie is het eigenlijk onmogelijk om Thijs te kunnen adviseren.
Eigenlijk moet je de auto in het echt kunnen bekijken en moet hij dus een expert meenemen.
Of gewoon een gokje wagen en misschien kaapt hij dan wel een hele aardige CX uit la France weg!
Maar mijn bekende sommetje - ja ik herhaal ‘m nog maar eens- blijft toch immer geldig: een frisse, technisch betrouwbare CX kost linksom of rechtsom uiteindelijk altijd minstens € 6000,- en dat is exclusief spuitwerk, roestpreventie of -bestrijding of inbouw van LPG-installaties, stereo’s etc. etc.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 2509
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
2nk schreef:
En trouwens, Michiel, nooit geweten dat jij een CX / GSA man was. Leuke ontdekking!
Eerder een ‘oude-franse-barrels’-man, met nog een 504 Break in de stalling.
Met de extra info bedoelde ik inderdaad algehele staat, foto’s, evt. advertentie, wellicht dat men dan een beter beeld krijgt.
Hoe is je ervaring met CX-en verder? Mocht je interesse hebben om een stukje te rijden met mijn CX als vergelijkingsmateriaal dan moet je dat maar laten weten…

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik deel de mening van Leontien maar ten dele:
inderdaad is het vervangen van een Douvrin-koppakking geen helle-klus, maar het komt dan wèl bovenop de aanschaf..
En wie weet wat je nog meer aantreft dan…
Waarschijnlijk heeft de wagen langere tijd stilgestaan, vandaar misschien de rookpluim.
Het is daarom verstandiger om een compressietest te (laten) doen, zodat je een indicatie hebt van de frisheid van het blok (en de zuigerveren en klephoedjes).
1 of 2 ton maakt óók voor een Douvrin geen ruk uit; ze draaien makkelijk vele malen meer.
Als je deze eventuele reparatie moet uitvoeren om de auto weer fris te krijgen kun je:
- weglopen en op zoek gaan naar een beter exemplaar,
- onderhandelen over de vraagprijs.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’

Als die auto verder hard en roestvrij is en geen grote andere technische mankementen of slijtage vertoont (zoals gare kogels, draagarmbussen, ADALS, koppeling) vind ik de vraagprijs eigenlijk al heel redelijk.
Ik betaalde meer voor mijn CX 20 Pallas en die had dus een gare koppeling!
Maar een compressietest ter plaatse kan nooit kwaad evenals een CO2 test van het koelwater.
Ben benieuwd naar meer info en foto’s van deze CX!
Wat meer info:
* Toen we daar waren hebben we er nog een CT op losgelaten waar de CX doorheen kwam. Alleen de fusee rechtsvoor zit er aan te komen, verder niet.
* Veerbollen zijn hard (rondom) en moeten vervangen worden.
* Chassisnummer op het rechtervoorpaneel is door overspuiten niet goed meer leesbaar, maar wat er doorschijnt komt overeen met de carte gris en de ponsplaat op de wielkast.
* Plaatwerk is in zeer goede staat. Alleen het linker en rechter voorpaneel, een deel van de motorkap kan een nieuwe laag vernis gebruiken. Je ziet op het rechterpaneel een kleine roestplek. Verder is de koets echt nog heel netjes en strak overgespoten. Ook geen plamuur kunnen vinden (oa magneetje gebruikt).
* Chassis idem, nog keihard en recht.
Overigens heb ik ‘t er nog met een vriend van mij, die erbij was over gehad. Hij zei het volgende:
De blauwige rook, eens, idd na veel stationair ge"rangeer”. Het rook ook wat olieachtig. Die witte rook heb ik niet echt waargenomen, wij twijfelden of hij wit of blauw was. Nb wit wel toen we startten, maar in mijn herinnering niet met warme motor. Bij koude start is wit normaal.
Qua reparaties:
* Stel dat er iets met de klepseals aan de hand is, aan wat voor investering moet ik denken om dat te verhelpen?
* En bij zuigerveren…?
* Ook overweeg ik om meteen de distributieriem te laten vervangen, hoe kostbaar is dat bij deze motor?
Foto’s komen vanavond, heb ik nu niet bij me
2nk schreef:
* Chassisnummer op het rechtervoorpaneel is door overspuiten niet goed meer leesbaar, maar wat er doorschijnt komt overeen met de carte gris en de ponsplaat op de wielkast.
Dat levert dus gezeik op bij de import. Nummer kaal maken en dan kijken of alle tekens echt feilloos leesbaar zijn. Anders reden te meer om te laten staan. Wat betreft de andere punten snap ik je gewoon niet. Het moet echte liefde zijn. En liefde maakt blind. CX-en zijn er zat. Wacht een echt goede af. Dat is per saldo het goedkoopst.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Als de koets kneiterhard is,een goed en een mooi interieur knap op zijn banden staat,niet afgeleefd verder,dan zou ik mij niet zo snel laten afschrikken door een beetje rook,zeker niet als er nog een klein beetje op de prijs is te onderhandelen.
Verder is een 2 liter douvrin motor gewoon een doorsnee standaard motorblok,is daarmee echt wat mee aan de hand dan mogen vind ik deze extra kosten gewoon op de aanschaf prijs gezet worden,dan heb je nog steeds een goede auto voor een knappe prijs

Robin Visser schreef:2nk schreef:
Dat levert dus gezeik op bij de import. Nummer kaal maken en dan kijken of alle tekens echt feilloos leesbaar zijn. Anders reden te meer om te laten staan. Wat betreft de andere punten snap ik je gewoon niet. Het moet echte liefde zijn. En liefde maakt blind. CX-en zijn er zat. Wacht een echt goede af. Dat is per saldo het goedkoopst.
Nee hoor, de RDW kan bij een slecht leesbaar nummer zelf een nieuw nummer inslaan, geen enkel probleem! Pas nog meegemaakt, nummer weggevreten door accuzuur (geen CX). Sloegen ze gewoon een nummer in de chassisbalk onder auto, na een klein onderzoek in het betreffende land van afkomst.
Als je maar een correcte carte grise en een aankoopnota hebt (mag ook handgeschreven zijn).
Tja, en je moet er zelf wel 100% zeker van zijn dat het nummer écht klopt natuurlijk.

daan schreef:Als de koets kneiterhard is,een goed en een mooi interieur knap op zijn banden staat,niet afgeleefd verder,dan zou ik mij niet zo snel laten afschrikken door een beetje rook,zeker niet als er nog een klein beetje op de prijs is te onderhandelen.
Verder is een 2 liter douvrin motor gewoon een doorsnee standaard motorblok,is daarmee echt wat mee aan de hand dan mogen vind ik deze extra kosten gewoon op de aanschaf prijs gezet worden,dan heb je nog steeds een goede auto voor een knappe prijs
Helemaal eens met bovenstaande.
Voor dat geld - ALS de auto echt zo hard, origineel en compleet is als je omschrijft, is dat zeker geen slechte deal.
Fuseekogel is ca. 2 uur werk of iets meer als het tegenzit, kogel zelf kost ca. € 95.
Als de klepseals werkelijk vervangen moeten worden moet de kop eraf en uit elkaar. Ik schat anderhalve dag werk + prijs van een koppakkingsset. Maar zie het positief: kun je meteen een verse koppakking (laten) plaatsen en dat rijd je in elk geval gerust.
Zuigerveren vervangen is uiteraard veel meer werk, maar als die slecht zouden zijn, zou je echt een ontzettende blauwe pluim zien bij een tussensprint of anderszins veel gas geven.
Riem + spanner vervangen is niet superveel werk. Volgens de officiële boeken 108 minuten
Dan nog: Grote beurt etc. erop, misschien nieuwe remblokken, hier en daar misschien voor de zekerheid een HD-leiding vervangen, 4x bollen, importeren, APK…. meer van dat geneuzel. Nou, laat het je eens € 2000 kosten alles tezamen. Dan heb je toch voor nog geen 4k een harde, originele, betrouwbare CX en dat lijkt me toch echt geen slechte prijs.
Maar nogmaals: ik zeg dit zonder iets zelf gezien te hebben, dus pin me er niet op vast!!