Daarstraks merkte ik dat m’n remlichten niks meer deden. De zekering is in ieder geval goed.
Volgende plausibele boosdoener lijkt me dan de schakelaar, maar…
Eigenlijk moet je niet aan schakelaartjes gaan meten en redeneren als je er niks van afweet, maar toch…
-op het paarse stekketje van de schakelaar staat stroom (met spanningzoeker, contact maken tussen stekkertje en rempedaal)
-op het witte stekkertje staat geen stroom. Als ik de 2 stekkertjes doorverbind, gebeurt er niks.
Kan het nu nog steeds in de schakelaar zitten en moet ik die gewoon even vervangen, of is er iets anders aan de hand?
Als je de witte met de rode stekker met elkaar doorverbind en de remlichten gaan dan nog niet branden ben je je spanning kwijt. Branden ze wel is de schakelaar onderweg naar…. Dit simpele testje geld ook voor de achteruitrijlichten.
Ajeto!!!
nou op het ene stekkertje staat wel stroom, dat heb ik gemeten… dan zou de massa op het andere draadje ergens onderbroken moeten zijn?
Het enige wat die schakelaar doet is die draden doorverbinden. Als de remlampen nogsteeds niet werken wanneer je die draden door hebt verbonden, werkt de schakelaar in ieder geval wel en zal je je probleem ergens anders moeten zoeken.
Duidelijk is dat het NA de schakelaar zit (want er staat wel spanning op je schakelaar zeg je zelf), dus tussen de schakelaar en de remlichten zelf.
Massapunt lijkt me sterk, want dan zouden de andere lampen achteren ook niets doen (gemeenschappelijke massa).
Daarnet in de bus realiseerde ik me hoe het moet werken… het paarse stekkertje komt van de accu af. Het witte stekkertje gaat naar de remlichten, en daar is het massapunt de min-pool.
Dan moet er dus ergens iets zitten in die draad van de schakelaar naar de remlichten… maar hoe loopt die draad?
Een kapotte schakelaar was makkelijker geweest…..
staat er een trekhaak op de wagen?
vaak is de elektrische voorziening dan afgetakt met een stroomdief, de kabel durft daar breken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik verdenk eerder de combi stekker achter op je licht blok…
Laat iemans remmen en meet of je daar spanning krijgt. Zie je niks dan is de draad onderbroken en heb je een probleem
Schakelaar test: Sluit de paarse aan en meet op de ander pool van de schakelaar ( zonder de witte) . niet remmen = geen spanning, remmen = wel spanning..
Geil, elektro!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke, meten bij de stekker dus… en anders maar een nieuwe draad trekken zeker?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Check eerst die stekkers achter op je lichtunits.. Zitten de lampjes vast?
andere lampjes geprobeerd?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De stekkers heb ik gisteren al wat aan lopen frummelen, lijkt allemaal goed vast te zitten. Nieuwe lampjes heb ik niet geprobeerd, dat leek me niet nodig als ze ‘t ineens alle 3 niet meer doen….
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Toch eerst maar eens de lampjes controleren dan. Is eenvoudig en snel gecheckt. Mogelijk is er sprake geweest van een spanningspiek, waardoor een paar bollen de geest hebben gegeven. Komt ook vaak voor bij dashboardlampjes.
Nou vooruit dan, omdat je aandringt
Karaktervolle auto’s, die BXen…. daarnet is mijn technische vriend geweest. Heeft alleen een beetje aan het schakelaartje lopen morrelen, en wat geprutst om ff tijdelijk een draad te trekken zodat ze ‘t in elk geval doen.
Dat ging natuurlijk niet in het donker, regen en buiten. Dus besloten om even naar Den Bosch te rijden naar de sleutelgarage, en in geval het niet zou lukken in Vught de Transit van m’n ouders op te halen.
Goed, ik rij dus weg. Geen remlichten. Ik zet de achterruitverwarming en ruitenwisser aan. Even later zie ik in m’n binnenspiegel dat ik remlichten heb!
Harm schreef:Karaktervolle auto’s, die BXen….
Goed, ik rij dus weg. Geen remlichten. Ik zet de achterruitverwarming en ruitenwisser aan. Even later zie ik in m’n binnenspiegel dat ik remlichten heb!
tja, zo zijn ze, de rakkers
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Misschien toch even doormeten met alle andere toeters en bellen uit ? Just for sure ? Een uitgefikte BX staat zo lelijk ...
Schijt aan originaliteit.
Soms vraag je je wel eens af waarom je BX rijden leuk vindt….
Was ik daarnet bij Ruben in Belgie, doen m’n remlichten het weer niet! Gelukkig ga ik vrijdag bij Hesselink langs, hoewel het net zo goed kan zijn dat ze ‘t dan spontaan weer doen