Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo simpel?
Daar is de garage dan ook niet al te lang mee bezig zo te horen?
Ja, aan de lmm. Het is het imbusboutje dat wat verzonken ligt. Kun je best zelf doen, als je maar noteerd hoe hij stond, zodat je hem altijd weer terug stellen kunt. Kleppen stellen is ook goed zelf te doen, met wat hulp hier kom je daar best uit. Een leek is er wel een paar uurtjes mee bezig, daarna kun je genieten van de zelf verrichte klus

- CX 25 GTi Turbo 2
Dat wordt wel erg verleidelijk om zelf aan die imbus te gaan draaien
Staat het CO gerelateerd aan het verbruik? Oftewel hoog CO hoog verbruik of staat dat los van elkaar?
Staat los van elkaar, (binnen grenzen) In ieder geval zal er geen groot verschil merkbaar zijn.

- CX 25 GTi Turbo 2
Bedankt voor de info, weer wat geleerd!
Als je hulp nodig hebt bij het kleppen stellen doe me maar bericht.

- CX 25 GTi Turbo 2
Bedankt voor je aanbod.
Ik ben benieuwd wat er met CO te behalen valt.
Hopelijk staan de kleppen goed, want dit is afgelopen juni/juli gedaan. Het was toen niet heel hard nodig, maar er was wel sprake dat het bijgesteld moest worden.
CO stellen doe je met een warme motor?
Ja, maar omdat je niet meten kunt maakt het niet uit. Je moet het gewoon uitproberen. Als het probleem zich voor doet bij warme motor dan draai je b.v. de bout twee volledige slagen linksom en dan ga je rijden. Wordt het beter dan zit je op de goede weg. Wordt het slechter dan draai je hem 4 volledige slagen rechtsom. Als het allemaal niets uithaalt zet je hem weer in beginstand en ga je naar de garage om te meten. Wanneer het ondanks afstellen door de garage nog niets helpt hoef je het in ieder geval hier niet meer in te zoeken.

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ter info, mijn T2 koud stationair: ong 800 tpm
warm ietsje lager, zo’n 750 denk ik.
met airco aan weer ietsje hoger, maar niet veel (zal nog even checken vd week).
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Arjan Verkade schreef:Na het starten liep de motor goed, ongeveer 1100 rpm met een koude motor. Dat leek me prima, geen rare trillingen of wat dan ook.
Maar na zo’n 10 a 25 sec begon de motor opeens weer lage toeren te lopen tot bijna 500 rpm waar de motor bijna afslaat, maar dat gebeurde net niet.
Na een halve minuut zo te draaien werd het weer redelijk stabiel op 800 a 900 rpm, wat ik eigenlijk te laag vind voor een koud motor, het loop dan ook net niet helemaal lekker.
Wat hier volgens mij gebeurt: de luchttoevoer is correct bij koude motor. Dan warmt het spiraaltje de klep op en sluit hij, maar te ver, zodat het toerental te ver daalt. Daarna warmt de motor verder op, en gaat hij weer sneller draaien.
Ik zou zeggen: verstel de klep zodat bij koude motor, hij iets minder ver opent, en zet de stationairschroef iets verder open.
Bovenstaande lijkt mij sterk: in 10 sec warmt de spiraal nog niet op. Je zou het even kunnen testen door het stekkertje los te nemen voordat je onnodig de klep gaat verstellen. Ik heb overigens hetzelfde gehad met mijn T2: op het moment dat de auto omhoog komt na een koude start zakt het toerental weg. Ik wijdde dit aan het moeten leveren van vermogen terwijl de motor dit (nog) niet trekt. Het probleem is bij mij voorbij maar weet niet wat nou precies de clou is geweest. Als dit het enige is zou ik me er ook niet druk over maken: na een paar seconden is hij over dit dode punt heen.
900 rpm bij een koude motor lijkt mij prima. Hoger is echt niet nodig. De koude start voorziening zorgt er juist voor dat dit toerental ook bij -15 wordt gehaald. Overigens moet het toerental bij een airco en warme motor zo’n 1000 rpm bedragen: door het (af en toe) inschakelen van de compressor zakt hij dan naar zo’n 900.

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ben je er nog achter gekomen wat de veroorzaker was van die benzinelucht, die je had?

- CX 25 GTi Turbo 2
fluidphreak schreef:Ik zou zeggen: verstel de klep zodat bij koude motor, hij iets minder ver opent, en zet de stationairschroef iets verder open.
Dat zie je goed, alleen dat heeft ook als effect dat de motor als die warm is zo’n 1200 rpm stationair gaat lopen, dat is juist waar ik vanaf wil
—————————————————————————
@ freek
Ik denk er precies hetzelfde over, het wordt echt zwaar voor de motor als de auto opgepompt wordt…
Die luchtschuif staat na 10 sec lang nog niet dicht, al gaat die wel sneller dan ik eerst dacht. Na 2 min staat die zeker volledig dicht, misschien zelfs al eerder.
Ik wil het wel opgelost hebben, gezien de auto nu best een tijdje flink staat te schudden
—————————————————————————
Verder heb ik het advies van cxj maar eens opgevolgd.
De stelschroef was snel gevonden. Voor de meelezers weer even een fotootje geschoten.
Hier het huis van de LMM, met in de rechter bovenhoek de stelschroef.
De schroef zelf nog even.
Ik heb de schroef even gemarkeerd door er een krasje op te zetten. Vervolgens de schroef 2 volledige slagen naar links gedraaid. En de CX maar eens gestart.
Het restultaat was dat de auto eerst goed stationair liep, maar dat was al zo. Na een tijdje lopen kwam de “zware” periode maar dit leek beter te gaan als voorheen. Het stationair toerental zakte wel wat in, maar bleef wel redelijk lopen. Toen de auto eenmaal omhoog was en een tijdje draaide werd alles redelijk stabiel.
Toch even nieuwsgierig wat er zou gebeuren als ik de schroef 2 volledige slagen naar rechts zou draaien vanaf de originele positie, dus even 4 slagen naar rechts gedraaid. Zo op het eerste gezicht niets te merken aan de motor of stationair loop, de motor was nog steeds niet warm.
Dus maar even besloten zo te gaan rijden. Dat leek opzich redelijk te rijden, maar er waren zeker nog schokjes aanwezig. Vooral bij gasloslaten in een lagere versnelling is dat goed te voelen. Op een rotonde is het ook allemaal wel goed aan te voelen.
De olie temp was inmiddels wat warmer.
Toen weer even op de 2 slagen naar links positie gezet vanaf de originele afstelling.
De eerste indruk was dat er verbetering in zat. Minder schokken bij gaslos en ook minder heftig. De rontonde ging ook vrij eenvoudig en soepel.
Eens kijken of er nog meer uit te halen valt
Dus nog een extra slag naar links, in totaal 3 slagen vanaf de originele positie.
Nu leek het weer erger bij het testrijden. Niet zo slecht als het was, maar toch wat minder.
Dus toch weer terug gezet op 2 slagen naar links vanaf de originele afstelling. Toch weer dezelfde indruk als de vorige keer bij deze afstelling
Voorlopig even besloten de afstelling zo te laten staan. Hopelijk van de weer weer even kijken hoe alles verloopt met een koude start.
Een lang verhaal, hopelijk kunnen jullie het nog volgen
puffel schreef:Ben je er nog achter gekomen wat de veroorzaker was van die benzinelucht, die je had?
Ik heb even een update geplaatst in het topic waar de benzine geur eerder besproken was: link
ik weet niet wat de echte deskundigen vinden maar mijn amateur-kennis zegt me dat de invloed van de CO-afstelling te gering is om het koud-loopgedrag te beinvloeden. De motor loopt dan immers op een relatief rijk mengsel (zeg maar overdosis). De CO afstelling dient voor het afstellen bij warme motor. Het klopt dat de wettelijk voorgeschreven norm bij APK voor de CX GTI T2 te laag is om mooi rond te lopen, namelijk de belachelijk lage waarde van max 1,3% . Terwijl citroen een maximum van 4,5% voorschrijft. Bij bij staat hij nu al een paar jaar op 2,5-3% en sinds ik hem bij een onafhankelijk keruringsstation laat keuren die de normen niet goed kent laten ze de schroef met rust en blijft hij ook mooi lopen
Hier lopen twee dingen door elkaar. Het stationair lopen zal inderdaad niet direct van invloed zijn, alhoewel ik daar vandaag het tegendeel van gemerkt heb.
De ts heeft het echter ook over het niet soepel lopen, dit kan natuurlijk heel goed met het co te maken hebben.