Wat begonnen is met het inbouw van een recent aangeschafte C.E Radio met FM, heb ik dan maar heel het dash uitgesloopt.
Met de electrische schema’s rest er nog volgende zaken aan te sluiten :
- achteruit rij licht
- bedrading verlichting handschoen kastje
Ik kom nog we enkele losse draden tegen :
- contact slot : bruin en wit - is het normaal dat zij niet aangesloten zijn ?
- achter klokken spel : losse groene draad met bruin manchet - massa ?
Tegen binnenkant schutbord, is op sommige plaatsen de isolatie verweerd. Is dit opnieuw te koop ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bruine & witte stekker komt op een schakelaar welke bedient wordt door de hendel van de halfautomaat.
(je overbrugt daarmee het starten middels het contactslot).Aangezien ze bij jou niet aangesloten zijn heb je een handgeschakelde Ds. dat losse draadje kun je zo meten of het een massa is (moet daar ergens ook een + zijn om accescoires op aan te kunnen sluiten). Wellicht dat chyparse of dirk sassen die isolatievilt kan leveren.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Vreemd, ik heb wel degelijk een halfautomaat. Een zwarte (+) is verbonden met de startschakelaar ( hendel ) en een blauwe die verbonden is met massa. Niet origineel dan ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Klopt. Heb andere losse draad ook gemeten, is een massa draad. Heel veel groen draden met bruin manchet = massa.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Orgineel…start je een halfautomaat dmv de hendel (in de neutraalstand) naar links te duwen.
waar je met handen de 2 draadjes vast houd zitten onder 2 pennetjes waar die 2 hulsjes in je hand oppassen. vaak zijn deze schakelaars ingebrand en lost men dit (snel(niet orgineel)) op door ze los te trekken zodat men kan starten met de sleutel.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ach…foutje. Ik zie dat het 2 pennetjes zijn. Als je de 2 draden van die schakelaar lostrek en die 2 draden in je hand erop aansluit kun je starten met je contactschakelaar. Net andersom dan ik eerder vertelde/dacht.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt Citroen23. Ik kan starten met de hendel zoals je zegt én deze 2 draden zijn los.
Zou het kunnen dat ze het anders gedaan hebben ?
Bvb een permanente + naar de startschakelaar ( hendel ) gebracht. Ik kan de wagen starten met de hendel ( startmotor draait rond zonder dat de wagen begint te lopen ) zonder sleutel in contact. hoort dit zo ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
zie mijn berichtje voor jouw laatste berichtje…..
Je startmotor hoort rond te draaien dmv de hendel maar je motor slaat niet aan zonder contactsleutel = de juiste situatie
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dank je wel.
Ik heb inmiddels schema ter verduidelijking toegevoegd :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb bij http://www.carfantasy.nl/lampjes-c-11873.html?infoBox=9 enkele lampjes besteld en getest : BA9S en T10 fittingen in wit.
Voornamelijk lampjes getest in klokkenspel, verlichting klokje, pallas interieur verlichting ( asbak en bediening verwarming )
De resultaten zijn ERG teleurstellend :
- spotverlichting ipv sferisch
- eerder zwak licht
- “wit” is eigenlijk blauw
- enkel T10 met 5 of 9 leds geeft voldoening.
- de T10 led lampjes passen niet goed in de sockets, is echt gepriemel werk
Originele lampjes geven de beste resultaat, en heb dan ook alle lampjes vernieuwd.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Het kan wel maar dat vergt wat onderzoek. Gelukkig is iemand jou al voor gegaan en heeft dat uitgebreid op het www vermeld. Het enige wat jij nog moet doen is het vertalen naar het nederlands.
De nadruk ligt op de Sm maar voor omschakeling naar Ds mag dat geen probleem zijn.
Met dank aan: Ekkehart Schmitt
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de link. Het vergt wat reverse engineering, anders gaat het niet met plug&play; oplossingen van vandaag.
Und mein deutsch is nicht so gut
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Na enkele maanden, is het weer eens tijd voor nieuwe post.
Dash is er helemaal uitgeweest,verwarmingsslangen vernieuwd, een fm C.E + radio op zijn plaats gekregen, alle lampjes vernieuwd in klokkenspel,glaasjes klokkenspel vervangen,pot meter vervangen interieur verlichting, asbak -, handschoenkast verlichting vernieuwd en gerepareerd. De verlichting is weer top.
Foto’s volgen!
Nu heb ik via Huub int zand, een mistlampschakelaar gevonden in dezelfde vormfactor als de andere schakelaars.
Het is zwart, ik zoek die in het plastic te monteren naast het klokje, bij andere schakelaars.
De mistlamp schakelaar heeft helaas geen lampje, zodat ik het kan zien dat de lamp brandt. De technische keuring verplicht dit.
Nu denk ik de verklikkerlamp voor mistlamp, in mijn klokkenspel te zetten, tussen het dim en grootlicht, met een amber kleurig glaasje ( van bvb remmen of batterij glaasje )
Op de forum heb ik de aansluiting gevonden hiervoor ; op de groene fiche.
Iemand dit al gedaan ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bij mijn auto zit er een rood verklikkerlampje tussen de knipperlichtindicators, onderaan dus.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die is voor als bij een automaat de olie te warm wordt. Die zou dus een aansluiting moeten hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.