10 van de 13
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Comfort bollen
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 oktober 2005 01:08 AM
  [ # 136 ]

Daar heb je gelijk in…

 

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 04 oktober 2005 01:11 AM
  [ # 137 ]
René van Maren schreef:

Aan een oliebol heb je geen RUK!
Die is gevuld met olie en veert dus niet…..
Ik herhaal Johan Crying or Very sad
Maar heb wel gelijk Laughing

Maar is wel lekker!

BBQ

grg

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 oktober 2005 01:12 AM
  [ # 138 ]

Nou zeker..

 

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 04 oktober 2005 01:13 AM
  [ # 139 ]

zeker, maar zoals mijn vader, zo bakt niemand ze. en zoveel slechte dingen zijn lekker, dus…

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 04 oktober 2005 01:16 AM
  [ # 140 ]

Meer stikstof, meer samenpersen = zachter

Helemaal mee eens. Maar zou dat dan niet met gelijkblijvende druk zijn bij een groter volume. Bij een gelijkblijvende volume met een hogere druk heb je wel meer stikstof maar kost het ook meer moeite om die stikstof verder te comprimeren. Dus krijg je een kortere veerweg. Wat denk ik synoniem is met stugger veren.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 oktober 2005 01:18 AM
  [ # 141 ]

Ik denk dat je hem dan moet vullen totdat de lasnaden gaan kraken..
een bar of 150 ofzo Very Happy

 

Profiel  
 
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 21 oktober 2005 01:10 AM
  [ # 142 ]

Gisteren bij Chyparse geweest. De comfort bollen kosten 300 Euro excl. btw. voor 4 stuks. Voor zover ik het goed begreep hadden ze ook nog geen klanten gehad voor de comfort bollen. Ik ben een beetje geschrokken van de prijs, en heb besloten om nog maar even te wachten.

De C5 bollen kunnen niet bij gevuld worden. Dus helaas, de bollen op een hogere druk zetten is niet mogelijk (bij Chyparse).

Overigens: Vriendelijke mensen bij Chyparse en ze gaven duidelijke uitleg.

:lhm

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 21 oktober 2005 04:03 AM
  [ # 143 ]

Je maakt helaas een denkfout,

jeroentje schreef:

Meer stikstof, meer samenpersen = zachter

Helemaal mee eens. Maar zou dat dan niet met gelijkblijvende druk zijn bij een groter volume. Bij een gelijkblijvende volume met een hogere druk heb je wel meer stikstof maar kost het ook meer moeite om die stikstof verder te comprimeren. Dus krijg je een kortere veerweg. Wat denk ik synoniem is met stugger veren.

In de eerste plaats is de druk, die er op staat als de bollen in de auto zitten, altijd afhankelijk van de belading, de originele druk maakt niet uit. Die druk is bij normale belading zo’n 100bar. Van je oorspronkelijke volume (bij 70bar) blijft meer over op 100bar, dan wanneer je met 50bar of 30bar begint.

Het resulterende volume staat dus op 100bar, bij het inveren verminderd het volume, met de slag maal het oppervlak van de veerpoot, hoe groter deze verandering is t.o.v het volume hoe groter de veerstijheid is. En hoe meer de veerstijfheid toeneemt bij groter wordende invering (dit noemt men progressief veergedrag)

Dus hoe meer druk je in de bol hebt om mee te beginnen hoe zachter de vering. Ook heb je meer veerweg, een bijna lege bol, echter, heeft een extreem progressieve veerwerking.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 21 oktober 2005 01:02 PM
  [ # 144 ]

De bollen onder de c5 zijn van het type kevlar.
Het membraam laat geen stikstof door.
De bollen zijn goed of stuk.
Ik had onder mijn vorige auto (xantia) ook twee van deze bollen
bleven keurig op druk, de andere moesten regelmatig op druk gebracht worden.

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 21 oktober 2005 01:11 PM
  [ # 145 ]
c5willem schreef:

De bollen onder de c5 zijn van het type kevlar.
Het membraam laat geen stikstof door.
De bollen zijn goed of stuk.
Ik had onder mijn vorige auto (xantia) ook twee van deze bollen
bleven keurig op druk, de andere moesten regelmatig op druk gebracht worden.

Begrijp ik het goed dat de druk in de bollen van de C5 NIET kan teruglopen ConfusedConfused:
En wat is Kevlar, de fabrikant, merknaam Confused:
Hoe kan het dan zijn dat puur gevoelsmatig mijn C5 stugger is gaan veren, zou dan het gewoon gewenning kunnen zijn, terwijl er objectief misschien niets aan de hand is Confused:
Als de druk niet kan teruglopen, waarom biedt Oldenhage (een Citroendealer) mij dan aan om de druk op te meten van de veerbollen Confused:

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 21 oktober 2005 01:13 PM
  [ # 146 ]
Phritz schreef:

Als de druk niet kan teruglopen, waarom biedt Oldenhage (een Citroendealer) mij dan aan om de druk op te meten van de veerbollen Confused:

Meten is weten…gissen is missen..

Een Citroëndealer?  DE Citroëndealer.. Wink

 

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 21 oktober 2005 01:42 PM
  [ # 147 ]
René van Maren schreef:

Een Citroëndealer?  DE Citroëndealer.. Wink


Sorry hoor…....... Laughing

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 21 oktober 2005 01:46 PM
  [ # 148 ]
c5willem schreef:

De bollen onder de c5 zijn van het type kevlar.
Het membraam laat geen stikstof door.
De bollen zijn goed of stuk.
Ik had onder mijn vorige auto (xantia) ook twee van deze bollen
bleven keurig op druk, de andere moesten regelmatig op druk gebracht worden.

Ik ben het eens met Willem!

Ik heb maar één keer getwijfeld een veerbollen van een C5, en die bleken na testen( wat nog helemaal zo makkelijk niet is met een veerbollentester, want de bol paste niet echt fijn door een dikkere lasnaad nabij het schroefdraad) nog prima in orde…..

Gr Martijn

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 21 oktober 2005 01:56 PM
  [ # 149 ]

De imitatiebollen, waar hier zoveel over gesproken is, van IFHS zijn dan NIET van het type Kevlar??

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 21 oktober 2005 02:40 PM
  [ # 150 ]

hier een doorsnede van de C5 bollen, je ziet dat het membraan meervoudig is uitgevoerd, of het hier idd om een aramide membraan gaat laat ik even in het midden.

poly-Aramide is normaal gesproken alleen te krijgen als vezel (Kevlar van Dupont of de andere bekende para-aramide: Twaron, oorspronkelijk van ons aller Akzo ) deze vezels kan je weven waardoor er een weefsel ontstaat (vermarkt als Nomex, bekend van de brandveilige Formule 1 pakken en de CWU45 ) Ook de meeste kogelwerende toepassingen gebruiken aramide vezels, of natuurlijk Dyneema van DSM . Lees meer in het stukje over de uitvindster .

Maar zo’n weefsel zou, hoe dicht geweven ook, nog steeds makkelijk stikstof doorlaten. Het lijkt me eerder, dat de Kevlar als middenlaag sterkte geeft aan het membraan, terwijl de echte barriere-functie door een elastomeer vervuld wordt. Aramide vezels zijn erg sterk en stijf maar itt. bijv. koolstof vezels niet erg buigstijf. Voor een membraan kan dat een voordeel zijn. In het volgende plaatje zie je dat het membraan idd. uit drie lagen bestaat:

foto

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
10 van de 13
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook