Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
wat vinden jullie van comfort veerbollen?
ik zit te denken om ze te proberen, meschien eerst eens 2 aan de vookant.
heeft iemand ervaring in deze bollen?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Lijkt me dat je niet moet beginnen mengen van bollen/vering
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ben van mening dat een 1.4-tje met een (erg licht) 150-blokje perfect veert met goede originele bollen. Doet hij dat niet, dan is er iets anders aan de hand wat je niet moet verbloemen door andere veerbollen te plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
nee dat is ook de bedoeling helemaal niet. ik ben benieuwd hoe de auto gaat veren? meschien vervang ik dan alle 4 door confortbollen!
heeft iemand ze op een bx zitten?
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Criezel met comfortbollen veert erg aangenaam !
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
cool dan ga ik het ook proberen!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Wist niet dat er verschil zat tussen veerbollen. Kan iemand daaar meer over vertellen?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
In het xantia- en xm deel zul je telkens dezelfde discussie tegenkomen… aan de ene kant de mensen die vinden dat zo’n auto met een veersysteem in goede staat gewoon heel comfortabel is en goed uitgebalanceerd is. En die vinden dat je de wegligging om zeep helpt met comfortbollen, wat in grenssituaties gevaarlijk kan zijn. Persoonlijk vind ik dan ook nog dat comfortbollenliefhebbers mensen zijn die eigenlijk een DS willen rijden maar dat niet kunnen betalen, en dan maar proberen een deinende boot te maken van een Citroën die dat helemaal niet hoort te zijn.
Aan de andere kant zijn er de mensen die per se comfortbollen willen.
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Harm schreef:En die vinden dat je de wegligging om zeep helpt met comfortbollen, wat in grenssituaties gevaarlijk kan zijn. Persoonlijk vind ik dan ook nog dat comfortbollenliefhebbers mensen zijn die eigenlijk een DS willen rijden maar dat niet kunnen betalen
Aan de andere kant zijn er de mensen die per se comfortbollen willen.
Ad 1) Dat is waar. Je levert scherpte in, klaar. Daar staat tegenover dat ik in mijn Xant met comfortbollen niet de neiging heb die situaties op te zoeken, en letterlijk gevaarlijk is het (nog) niet geworden. Maar het punt is heel goed te maken!
Ad 2) Naar mezelf kijkend: JUIST, en daar zit ik helemaal niet over in Alleen is het Chyparse hopeloos mislukt om een deinende boot van mijn Xantia te maken.
Comfortbollen zijn vooral een kwestie van smaak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
bij een bx steek ik persoonlijk altijd bollen van een zwaarder model, bx die van de 16v of een diesel break en bij de xantia was ik aangenaam verast van het weggedrag van de break en heb nog geen nood gevonden die aan te passen.
maar das inderdaad persoonlijk, ik rij nogal sportief en ik heb hem niet graag deinend
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bij bollen van een zwaarder type op een lichtere wagen zou het “deinende-boot-effect” juist afnemen toch?
Ja, ik heb BX 16V bollen gehad op m’n 1400, en daar ging die sportiever van veren.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Mensen,
comfort bollen zijn in mijn ogen zinloos, maar voor ik het hele forum over me geen krijg, ik ben zelf vanuit een mini ( o.a. ook hydropneumatisch) overgestapt naar de bx en later via de ZX in de xantia terecht gekomen…
Naar mijn mening zijn de originele ( goede!!) bollen ruim voldoende en geven een goede compromis tussen wegligging en comfort
Let wel, dit is mijn mening, er zitten op dit forum zat mensen die vinden dat de “modernere” citroens slechter veren dan de oudere modellen, dit vind je eigenlijk in elke discussie terug.
In deze discussie lees ik al iemand die de bollen monteerde op zijn BX van een type zwaarder, waardoor de auto aan wegligging won, maar stugger werd….
Het is dus puur een kwestie van smaak, en ja, over smaak valt te twisten!
Dus als je denk dat het iets voor je is, probeer het uit, misschien zelfs om de auto van een mede forum lid te proberen, er zijn vast wel mensen die je een ritje willen aanbieden
op een meeting ofzo!
Mijn xantia ( ja ik weet het dit is een BX topic) heeft rondom nieuwe bollen, maar ik heb zo als ik al zei bewust gekozen voor “gewone” omdat ik het gewoon goed vind
Ik heb zelf een BX 1.9 TRS break automaat gehad met comfort bollen, maar heb er toen gewone onder gezet.
kortom ik vind het nix….
maar nogmaals, er zullen zat mensen mij tegen spreken met voor hun goede argumenten…. alleen vind ik de wegligging iets belangrijker….
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 11742
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat hele deinende boten verhaal is echt een kwestie van perceptie. Als je uit een DS komt vind je alle andere auto’s te hard geveerd, de BX incluis. Als je uit een nieuwachtige Aldi A4 komt zul je elke andere auto te week vinden.
Goed, je mist wat scherpte in de handling als je comfortbollen monteert maar voor zover ik kan overzien wordt een auto er niet zonder meer gevaarlijk mee. Daarom zeg ik: pure kwestie van smaak.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo.
Heel interessant dit onderwerp. Binnenkort ga ik mijn Deauville voorzien van een veersysteem check up. Ook heb ik gedacht aan comfortbollen. Maar denk dat ik blijf bij de originele bollen. Tenzij iemand in de buurt van Haarlem woont en ik eens kan aanvoelen hoe comfortbollen zijn op een BX
Ik houd wel van een wat wekere wegligging.
Penny Lane schreef:
Goed, je mist wat scherpte in de handling als je comfortbollen monteert maar voor zover ik kan overzien wordt een auto er niet zonder meer gevaarlijk mee. Daarom zeg ik: pure kwestie van smaak.
Derk
Nou moet ik zeggen dat ik me laatst kapotgeschrokken ben in een XM met comfortbollen, dat is bijna niet op de weg te houden, echt een afrader.
Een BX op comfortbollen veert wel lekker vind ik, en de wegligging gaat er niet noemenswaardig door achteruit. (gebaseerd op gebruik in 16TGI en TRD Turbo)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993