Mijn ZX 16v begint een rare ratel/rammel te vertonen bij acceleren of een constant toerental van +/-4500 rpm t/m 7000 rpm. De wagen heeft inmiddels 195.500 km weg en het schijnt dat het drijfstang lager een bekend zwak punt is van dit type motor. Kent iemand in R’dam een adresje waar men dit kan vaststellen of uitsluiten en mocht je zelf een diagnose kunnen stellen, dan wil ik best even langs komen ratelen…
Het zou toch ook een pistonpen kunnen zijn? Volgens mij komt dat vaker voor.
Hoe bedoel je dat precies? Als een pistonpen niet vast in de zuiger zou zitten zou hij er allang geheel uitgeschoten moeten zijn lijkt me. Hij loopt ook niet aan m’n cilinderwand te schuren, want tot op heden verbruikt de motor geen olie.
Overigens is de ratel/rammel een nagenoeg constant geluid, het wordt niet heviger naar mate het toerental stijgt. Dit zou het drijfstang lager kunnen uitsluiten, maar eerder iets in de bak of aandrijving…
Volgens mij kun je nog aardig lang doorrijden met een pistonpen die niet helemaal fris meer is, of met een iets kantelende zuiger. Het lijkt een beetje op detoneren (een tik in de motor) wat idd toeneemt met het toerental (bij het belast draaien van de motor wordt het erger), bij het onbelast lopen van de motor hoef je niets te horen. Zoals jij het beschrijft zou het idd iets in de aandrijving kunnen zijn (versnellingsbak, aandrijfaslagers??).
Gisteren even de olie laten verversen en zowaar het geluid is minder aanwezig. Het is er nog wel maar veel meer op de achtergrond. Zouden de klepstoters(hydraulisch als ik het goed heb) vies versleten kunnen zijn.
In het geval van vies, hoorde ik laatst van een kennis dat als je je motor schoon wil krijgen je verse olie erin moet gooien + een halve liter diesel. Hiermee even een blokje om gaan en dan olie opnieuw verversen. Sta zelf niet te popelen om dit te doen…
Als de ratel een nagenoeg constant geluid is, zou het toch geen klepstoter kunnen zijn? De frequentie van het geluid moet dan toenemen met het toerental van de motor.
Misschien zit het toch dieper in je motor, waarschijnlijk is er wat dunnere olie in gedaan waardoor een betere smering ontstaat.
Misschien zit of zat er een oliekanaaltje verstopt, waardoor plaatselijk minder smering aanwezig is.
mmmm, als het lager kapot is, zou ik gewoon doorrijdne tot het echt ophoud, je blok dan… volgen smij kost het ene kapitaal om dat te reparereren. Je gaat dan richting een revisie van je blok.
Overigens, ik ken j erijstijl niet maar hoevaak zit je in dat toerental gebied ? 4500 tot 7000 is best veel hoor…
op Zolder hield ik het bij 5500 voor gezien, veel verder heeft ook geen zin. en dat was dus alleen ff op een circuit. dagelijks verkeer blijf ik meestal wel onder de 4500.
wat bedoel je met `op Zolder..` :
Phritz schreef:wat bedoel je met `op Zolder..` :
Circuit Zolder, neem ik aan. In Belgie.
gompy58 schreef:mmmm, als het lager kapot is, zou ik gewoon doorrijdne tot het echt ophoud, je blok dan… volgen smij kost het ene kapitaal om dat te reparereren. Je gaat dan richting een revisie van je blok.
Overigens, ik ken j erijstijl niet maar hoevaak zit je in dat toerental gebied ? 4500 tot 7000 is best veel hoor…
op Zolder hield ik het bij 5500 voor gezien, veel verder heeft ook geen zin. en dat was dus alleen ff op een circuit. dagelijks verkeer blijf ik meestal wel onder de 4500.
Laten we zeggen dat ik gemiddeld op de snelweg tussen de 3500 en 4500 rpm cruise. Met regelmatig(veel snelweg km, avonddienst vroeg thuis willen zijn enz…) uitspattingen naar 6000 en soms er ook over. Over het algemeen schakel ik op rond de 4000 rpm. Als de motor koud is rijd ik als een bejaarde en doorgassen gebeurd echt alleen als de olie op 90 graden + oliedruk op +/- 4 bar ligt. Ik heb nu 300km weg na de oliewissel en het gerammel/ratel is weer terug als zoals het was voor de oliewissel. Als ik half gas optrek dan is het niet of minimaal aanwezig. Iig dus meer belasting meer lawaai.
als het je lager is dan moet je juist niet doorrijden misschien kan je het verhelpen, je moet eerst even goed luisteren waar die ratel vandaan komt
(luisteren met een schroevendraaier op je oor en op je kop ofzo)
dan moet je luisteren of het uit kop komt of bij je carterpan
of misschien gewoon je hiteschild die los zit, omdat je zeg dat niet evenredig loopt met je toerental van de motor,
en als er zelf niet uit komt laat dan iemand anders erna kijken, maar blijf er niet mee rijden
ps, kilometerstand hoeft niks te zeggen, de mijne zit ook al op de 190.000
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
harry schreef:als het je lager is dan moet je juist niet doorrijden misschien kan je het verhelpen, je moet eerst even goed luisteren waar die ratel vandaan komt
(luisteren met een schroevendraaier op je oor en op je kop ofzo)
Idd. Een lager dat wat lawaaierig is, kun je nu nog redden. Kwestie van de lagerschalen vernieuwen. Daarvoor hoeft alleen de carterpan eraf en dan kun je er bij. Als het lager echt kapot loopt (en dat hoor je hoor) dan beschadigt onherroepelijk de krukas en moet deze ook afgedraaid worden. Dan zit je praktisch wel vast aan een complete blokrevisie of ander blok.
Ik moest toch bij de peugeot dealer zijn voor een oliepeilstok en heb een monteur ff laten luisteren/rijden. Het schijnt iets veel onschuldiger te zijn, nl een lekkend spruitstuk. 100% zeker weten wist hij niet, maar de kans op iets mechanisch in de motor schat hij klein in. Ik gerust gesteld, maar ja ik had dus echt niet verwacht dat het een lekkende uitlaat en dan specifiek het spruitstuk zou kunnen zijn ops:
_Razkin_ schreef:Ik moest toch bij de peugeot dealer zijn voor een oliepeilstok en heb een monteur ff laten luisteren/rijden. Het schijnt iets veel onschuldiger te zijn, nl een lekkend spruitstuk. 100% zeker weten wist hij niet, maar de kans op iets mechanisch in de motor schat hij klein in. Ik gerust gesteld, maar ja ik had dus echt niet verwacht dat het een lekkende uitlaat en dan specifiek het spruitstuk zou kunnen zijn ops:
Ik hoop voor je dat die monteur gelijk heeft. Spruitstukken scheuren wel vaker precies in het midden. Misschien kan je het nog (laten) lassen, anders maar een nieuw spruitstuk.
Overigens vertelde hij me dat je je wagen wel stelselmatig moet verkrachten wil het drijfstanglager ernstig slijten dat of de hele tijd rondjes Zolder rijden, want dan gaat de olie zich aan 1 kant in je blok ophopen. Scheurend spruitstuk komt veel sneller en vaker voor dan rotte lagers. De 309 GTI heeft hier dus erg veel last van.