ik ben hier bij vrienden in Spanje.
Bij het huisje staat een 1996 XM 3.0 V6 VSX break die in 2007 op spaans kenteken is gezet.
Mooie bak met zwart lederen interieur en dezelfde blauwe kleur als mijn eigen xant 2.0 TCT (stratos bleu?)
anyhoe, ik moest natuurlijk ook een rondje rijden en hij rijdt nog best lekker. Ze zijn eerste eigenaar en van 1996 tot 2007 is hij altijd keurig bij de citroendealer in onderhoud geweest. De jaren hier in spanje niet echt super meer bijgehouden naar ik begreep (auto is niet meer in NL geweest nadien).
Er vallen me twee zaken op aan de auto:
1. ik vind bij lage snelheid de auto vrij zwaar sturen. Geen idee of het een deravi uitvoering is en of dat er dan al mee te maken zou hebben.
2. er komt een constant getik uit het vooronder. Elke seconde. Dat lijkt me de pomp van de LHM. Maar dat lijkt me ook echt abnormaal vaak. Mijn xantia tikt nooit, maar ik weet niet wat normaal voor een XM is. Hij komt wel lekker vlot op hoogte nog. Het rare is dat ik de tik ook voel in mijn voet van het gaspedaal. Ik vind de auto trouwens verre van een zwevend tapijtje. Ik heb al aangeraden als de wiedeweerga de bollen te laten checken/vervangen. Maar wat zou het tikken kunnen zijn?
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Gaat die sneller tikken naarmate je meer hydraulische componenten gebruikt? Insturen en remmen tegelijk bijvoorveeld.
Dan is waarschijnlijk de voorraadbol overleden.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
ik zal het morgen even testen. Alsmede de check met het sportstandlampje (moet ik die nog wel vinden) dat ik elders las (of de xm in de noodloop gesprongen is).
Tevens ga ik nog even gymmen met haar
[offtopic]hmm lang niet geweest hier, zie dat zelfs mijn avatar down is[/offtopic]
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dit klinkt inderdaad als een voorraadbol die vervangen moet worden.
Daarna zal de stuurbekrachtiging het ook wel beter doen. Nu gaat alle druk naar de andere componenten.
Volgens mij heeft een 96’er nog wel diravi.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En de diravi-bol dan ook meteen maar. Als de diravi-bol goed zou zijn zou die nog steeds wel redelijk moeten sturen, maar goede kans dat die nog nooit vervangen is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Brian schreef:En de diravi-bol dan ook meteen maar. Als de diravi-bol goed zou zijn zou die nog steeds wel redelijk moeten sturen, maar goede kans dat die nog nooit vervangen is.
Ja, tuurlijk. Die ook.
Top tips!
Ga eerst een lijstje ned-Spaans maken met alle termen en vanmiddag hier buurten
http://citroen-benissa.com/
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zoveel Spaans heb je toch niet nodig? Je wijst 1 bol aan, geeft aan dat je ze allemaal (todo) wil vervangen en vervolgens steek je nog even 8 vingers op om zeker te weten dat hij ze ook allemaal doet. Desnoods wijs je ze aan. (De diravi-bol zit achter de linker koplamp)
Of twee vingers op steken en je roept nog een keer ‘dos’ en je wijst alleen de voorraadbol en de diravi-bol aan.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zorgt de “Diravi-bol” ervoor dat er nog remdruk is bij calamiteiten. Bij het sturen helpt hij niet.
Een ‘96 V6 heeft Diravi standaard. Dat is te zien aan het bolvormige kunststof ding net onder je voorruit voor de bestuurder. Bij draaiende motor draait het stuur ook bij stilstand als je het loslaat weer naar de middenstand.
De aloude Citroen veiligheids reeks bij olieverlies is:
Eerst zwaar sturen
Dan hobbelen
Tenslotte niet meer remmen.
Diravi gebruikt meer hydraulische energie dan de standaard stuurbekrachtiging. Vandaar die remaccu, de “Diravibol”. Als je wilt weten of de “Diravi-bol” nog goed is moet je bij motor uit de auto in de laagste stand zetten en dan weer in de hoogste stand, dan weer in de laagste stand, dan is de voorraadbol leeg. Sturen wil dan niet meer.
Daarna net zolang herhaaldelijk op de rem trappen tot je geen tegendruk meer voelt. Een keer of 30 moet kunnen. Als je op een hellingkje staat kan je voelen of hij nog remt. Zolang dat zo is zit er nog druk in die bol.
Die bol heeft een bruin leven, want normaliter wordt hij niet aangesproken. Gaat dus lang mee.
Zelfs als die bol kapot is kan je nog normaal rijden. Alleen remt hij minder als je extreme parkeermanoeuvres onderneemt.
De DS, XM, CX en de Diravi XM’s hebben zo’n bol. Nooit veranderd, ook die bezopen slangklem is al oud.
Mocht je die bol toch willen vervangen, dan moet je bovengenoemde procedure toepassen. Een hydrauliekbol krijg je namelijk slechts met groot geweld los als er nog druk op staat. Een lege bol lukt net niet met de hand, wel met zo’n ding waar je een filter mee losdraait.
Het ding zit heerlijk onbereikbaar helemaal links onder net voor het voorwiel, met een volledig overbodige slangklem eromheen. Ik zou daar in Spanje niet aan beginnen.
De voorraadbol is goed bereikbaar. Wel eerst de druk ontlasten voor ze die bol losschroeven. Dat doe je door de ontlastschroef (sleutel 12) op de hogedrukregelaar waar die voorraadbol op zit twee slagen los te draaien (niet er helemaal uitdraaien).
Als ze meer dan € 100 vragen voor deze klus word je genaaid.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Jan, dank je wel voor de correctie. Ik had me nog niet echt verdiept in de diravi-bol, maar ik vraag me al wel een tijdje af waar toch de remaccu uit de DS is gebleven. Is me nu duidelijk. Roept alleen een nieuwe vraag op: Waarom hebben de andere XM’s geen remaccu/diravi-bol? Niet alleen omdat er geen diravi in zit, want dat hadden de DS-en ook niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
wauw goede tips
we gaan het doornemen. In Spanje niet aan beginnen is helaas wel zo. Immers: de auto staat hier bij hun villa en is geimporteerd en al. Die komt nooit meer terug in Nederland.
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Brian:
De DS pomp had een beperkte opbrengst vergeleken bij de huidige. De stuurbekrachtiging van een DS slurpt behoorlijk. Niet alleen hoorbaar. Van daar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Thnx
Volg je hart, gebruik je hoofd.