dunlop winterpower banden
zweven door limburg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35

Gepost: 06 oktober 2005 10:36 PM

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik via het xantia forum een prima set winterbanden kunnen kopen welke in goede staat verkeren (nauwelijks gebruikt, volledig profiel).
Het zijn banden van het type Dunlop SP Winterpower M+S in de maat 185/60 R14.

Nu kan ik niets meer over deze banden vinden (worden blijkbaar niet meer gemaakt). Iemand bekend met deze banden of info hierover (tests of iets dergelijks)? Wil wel zeker zijn dat ze geschikt zijn voor ik ermee ga rijden…

Alvast bedankt,

Groet, Bart

Alleen een Citroen rijdt als een Citroen

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 21 oktober 2005 04:04 PM
  [ # 1 ]

Typisch… ik ben net voor je aan het zoeken geweest maar ben zelf ook niet veel wijzer geworden. Misschien een troost: welke winterband je ook gebruikt, je hebt er altijd voordeel van in de winterperiode.

Ik heb zelf alleen ervaring met normale Dunlop banden onder een Ford Fiesta, enige jaren geleden. Geen scheurijzer natuurlijk, maar de bandjes had ik niets over te klagen. Grip was goed, comfort was zeker aanwezig (voorzover een oude Fiesta comfort kan bieden…) en het slijtagepatroon was zeker niet bijzonder hoog of laag.

Een setje nauwelijks gebruikte winterbanden zijn altijd de moeite waard als er geen gekke dingen mee zijn gebeurd. Want dat is het nadeel van 2e hands: de geschiedenis is onbekend. Desondanks heb ik een jaar of 3 geleden ook een set jonge gebruikte Vredestein Snowtrac’s gekocht, en het verschil is bijna dramatisch in winterse omstandigheden!! Een aanrader dus.

Wat betreft geschiktheid voor je Xantia: kijk even naar de specificaties die gelden voor de standaardbanden van je Xantia. Een lagere snelheidsklasse is in principe toegestaan (maar vind ik niet zo’n goed idee), alleen schijn je dan wel een sticker op je voorruit te moeten hebben bij het rijden in Duitsland (van horen zeggen) en moet je uiteraard rekening houden met je snelheid.

Verder, zoals voor alle banden geldt: kijk of je de leeftijd kan achterhalen van die banden (DOT code dacht ik, er zijn wel een paar goede sites over te vinden, ff googelen). De kwaliteit van het rubber gaat na pakweg 6 jaar toch achteruit, waardoor het canvas (nou ja, de gordel dus, je weet hopelijk wat ik bedoel) ook kwetsbaarder wordt, wat in extreme gevallen tot een klapband kan leiden. Maar ook hier: als je er rekening mee houdt kan dat best lang goed gaan.

Hopelijk kun je wat met dit commentaar, ik heb helaas geen specifiekere info voor je.  Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook