Ik heb een paar maanden geleden een XM aangeschaft: D12 SX Break 1996
Tijdens mijn vakantie naar Griekenland merkte ik dat er iets vreemds was met het sturen in scherpe bochten: plotseling scherp oversturen, waarmee de grip ook verminderde.
Daarnaast is er ook een kleine lekkage van het stuurhuis. (in die 2 maanden minder dan 2 liter bijgevuld) en bij terugkomst bleek de buitenkant van de rechter voorband sterk gesleten te zijn.
In de veronderstelling dat eea. wel aan de uitlijning zou liggen heb ik dat laten afstellen; hier vertelden ze dat het sterk gecorrigeerd moest worden.
Helaas was de handelbaarheid hierna veel slechter: rechtuit kon hij spontaan gaan zwabberen, met name als je over wisselend wegdek reed. Bij controle van uitlijnen vertelde men dat ze dachten dat er iets met de stuurbekrachtiging was.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit oplossen?
Ik heb ook het vermoeden dat de bol (remaccu?) die een drukreserve moet leveren leeg is (na parkeren heb ik geen remdruk meer vor het starten en bij insturen had ik wel eens een lichtschokkend gevoel in het stuur.
Manoël
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als ik je verhaal zo lees denk ik eerder aan een versleten silentbloc ergens voorin.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
kan dat zo’n sterk effect op de besturing hebben?
de wagen kan soms een onvoorspelbare ruk naar opzij maken
bij scherpe bochten wordt dat wel voorspelbaar: ineens scherp oversturen
kan de stuurbekrachtiging ineens een effect geven dat de wielen niet meer evenwijdig staan (uitgelijnd)?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Verkeerd sporen door de stuurbekrachtiging lijkt mij uitgesloten. Wel zwaarder sturen of speling in je stuur of niet rechtuit rijden als je het stuur loslaat.
De wieldraagarmen zitten met silentblocs (een soort rubberlagers)vast aan het chassis. Als zo’n bloc verrot is dan kriijg je daar (veel) speling, dan klopt er dus niets meer van de sporing, vooral als één van de vier silentblocs het begeven heeft. Afhankelijk van de krachten die er op komen (bocht naar links of naar rechts, optrekken of remmen) wordt de wielstand heel anders.
Gezien de verschijnselen die jij beschreef lijkt mij dat een logischer verklaring dan de stuurbekrachtiging. Bovendien is verhelpen veel goedkoper en ook gemakkelijker vast te stellen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
dank voor de reactie,
eea. klinkt wel plausibel
inderdaad heeft hij de neiging om te gaan zigzaggen als je in lage versnellingen schakelt, waardoor er afwisselend positieve en negatieve krachten op komen
ik zal die silentblocs eerst wel eens laten nakijken
zijn die trouwens lastig te vervangen? bij de CX wilden ze nog wel eens goed vastzitten
Ach, wat is lastig? Ik heb er nu een aantal vervangen en het is best te doen. Voor zijn twee halve bussen die in de draagarm gaan. Met een oude schroevendraaier de kraag een beetje lostikken van de arm en dan met een steenbeitel er uit tikken. Achter is het een bus die over de draagarmpen gaat. Daar kun je het beste voorzichtig de zaag in zetten. Let er wel op dat als je de arm horizontaal terugplaatst.
Wim,
Disciplus Simplex
Als zo’n bloc verrot is dan kriijg je daar (veel) speling, dan klopt er dus niets meer van de sporing
Bij mijn XM was er eens een totaal verrot… als je gas gaf op de snelweg stuurde ie naar links, liet je gas los, ging je weer naar rechts. Een soort automatische inhaalfunctie…
dank voor de reacties
we gaan dit maar es proberen
silent blocs van een van de draagarmen hadden inderdaad veel speling
vervanging heeft inderdaad goed geholpen
nogmaals bedankt
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hadden ze dat bij de APK niet opgemerkt?
Stuurt ie nu weer helemaal normaal?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
APK was inderdaad wat coulant…
maar ze hadden het ook wel mogen opmerken toen ik hem probeerde te laten uitlijnen bij de Kwikfit en heb alleen maar erger terugkreeg
stuurt nu weer prima
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ach ja, kwikfit….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mooi dat je probleem op deze manier verholpen is. Maar je hebt toch wel alle rubbers aan beide kanten (laten) vervangen? Anders krijg je straks het probleem aan de andere kant. Dat rubber is na zoveel jaar en zoveel kilometer gewoon ‘op’.
Wim,
Disciplus Simplex