Beste forumleden,
Ik heb de laatste weken op een forum voor tuning gelezen dat je je auto kunt laten chip tunen. Inmiddels heb ik bij drie bedrijven die dit doen wat prijzen zitten bekijken (van 300 tot 400 euro).
Voor mijn Citroën C4 picasso 1,6 Vti Lumiére 110 Pk wordt bij deze drie bedrijven gemiddel een vermogenswinst van dik 10 % aangegeven (ze ontlopen elkaar slechts marginaal wat dit betreft). Het vermogen zou dan rond de 123 Pk uitkomen en ook het koppel neemt toe.
Ik zou graag willen weten of ook het verbruik van de motor gunstiger wordt met deze ingreep, aangenomen dat je je rechtervoet in bedwang houd en je rijstijl dus economisch is en je niet gaat racen. Met de huidige benzineprijzen (en het feit dat het plafond voor wat betreft de benzineprijzen nog niet in zicht is) vindt ik het lagere benzineverbruik doordat de motor hierdoor zuininger loopt bijzonder interessant.
En tot slot zou ik ook willen weten of er forumleden zij die dit hebben laten doen en wat jullie ervaring hiermee is.
Met vriendelijke groeten,
GdV42
Ik hoor graag van jullie
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Mijn vorige auto, een SEAT Toledo 1.9 TDi heb ik laten chiptunen. Geen kastjes, maar via de stekker in het dashboard werd het motormanagement opnieuw geprogrammeerd.
Het vermogen ging van 110 naar 140pk
Topsnelheid van 195km/u naar bijna 210 km/u
Wij hebben het toen eigenlijk gedaan dat de auto de caravan makkelijker kon trekken, het koppel werd ook flink verhoogd.
Wij reden heel relaxed in zijn 5 met de caravan (Een Hobby 460, beladen 1300kg)naar zuid Frankrijk, ook de heuvels ten zuiden van Parijs en bij Luik
Het verbruik zakte met gemiddeld 1 liter per 100 km naar 4,0 l per 100km
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
De meeste topics over chiptuning gaan tot nu toe over diesels.
Een link:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196943/
En kijk ook eens in de topics die de zoekopdracht oplevert:
http://www.citroen-forum.nl/forums/search_results/83dbabbaf0793e612f50fe7ae05b8ebf/
Chiptunen heeft eigenlijk alleen maar zin bij diesels. Ik heb nog nooit gehoord dat de geadverteerde vermogenswinst van 10-15 pk bij benzinemotoren ook echt gehaald wordt, en je moet je afvragen of je dat verschil gaat merken. Dan kun je volgens mij beter een derde van dat geld steken in een luchtfiltermodificatie, dat heeft evenveel effect.
Bedankt Stax voor je reactie.
Ik moet zeggen dat ik eraan heb zitten denken. Je hoort vaak dat de standaard filters voor verbetering vatbaar zijn. Maar ik weet er niet zoveel vanaf.
Waar moet je aan denken als je dit wil doen. Is het simpel een beter kwaliteit filter te plaatsen of ie hier meer voor nodig? En als je middels een beter filter al betrere motorprestates kan halen weet je dan wellicht ook merken filter die leverbaar zijn?
Groeten GdV42
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
stax schreef:Chiptunen heeft eigenlijk alleen maar zin bij diesels.
Ik zou het zelf alleen bij een diesel doen en dan alleen als het koppel niet geknepen wordt ivm gevaar voor schade. Ik meen bij de EB6V dat is om de bak te sparen.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Het knijpen van het koppel gebeurt alleen bij de 2.0 HDI icm de EB6V. (begrenst op 280 Nm meen ik)
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Als je een 1.6 VTI hebt dam heb je al meer dan 110 pk: 120 paardenkrachten om precies te zijn. Chiptuning heeft bij een benzineblok zonder turbo geen zin. Een ander luchtfilter zou kunnen, maar daarvan is de vermogenwinst ook zeeeeeeeeer beperkt en dan moet het luchtfilter ook nog zo zitten dat het koele lucht inneemt en geen warme.
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
ik zou idd een benzineauto niet chippen
ik zou het graag bij mijn diesel doen een gc4p 1.6hdi met 110 pk
maar dan wacht ik leiver tot de garantie op is
ze kunnen het namelijk ontdekken volgens de garage als er wat fout gaat.
de komputer schijnt namelijk veranderingen op te slaan en ook al heb je zo`n kastje die je eruit trekt kan het toch gezien worden (dit volgens citroen)
ik heb al een keer eerder berekend dat je behoorlijk wat kilometers moet rijden voordat je de echte brandstofbesparing eruit heb een baksteen onder het gaspedaal lijkt me wel een oplossing
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Toen ik m’n diesel gechipt had was het motormanagement aangepast (geflashed), dus zonder zgn powerbox. Dat was niet te zien tenzij je tijdens het belasten van de motor met een computer zou uitlezen.
Bij het bedrijf waar ik het heb laten doen zouden ze het originele bestand gratis terugzetten. Niemand komt erachter.
Je moet het chippen niet alleen doen voor de besparing, tenzij je het direct doet en er veel kilometers mee rijdt. Ik heb het gedaan om de caravan beter te kunnen trekken ivm meer koppel.
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
daar heb je het probleem al
bij de gewone garage zien ze het idd misschien niet
maar als het motorproblemen geeft en het word een garantie zaak
komen volgens zeggen de datanurds van citroen in frankrijk er wel degelijk achter
alles schijnt geregistreert te worden of je het nu met een boks doet of je flasht de motor het word geregistreerd. citroen is geen filantropische instelling heb ik al gemerkt als ze ergens onderuit kunnen komen zullen ze het niet laten.
er zit heus wel ergens een back up wat de garage niet weet.
Ik had vroeger een Golf Mk2 GTD (51kw) waar ik een intercooler-motortje ingehangen had (59 kw).
Optisch zie je dan natuurlijk wel wat verschil. Op de jaarlijkse keuring keken ze eens met een veelbetekenende glimlach naar me. De kas was van 1986 en de motor werd pas vanaf 1990 in de wagen gehangen als ik me niet vergis. Ik heb dus moeten lassen en bricoleren om alles fijn te doen passen.
Los van dat alles heb ik nadien geen chiptuning of andere aanpassingen in het motorcompartiment gedaan.
Naar het schijnt heb je een serieus probleem als men na een ongeval met bv dodelijke afloop jouw wagen nog kan laten uitmeten op een testbank. De verzekering zou eens zuur kunnen doen.
Uiteraard kan je je auto laten homologeren en herinschrijven met de nieuwe vermogenswaarde maar ja, wie doet dat hé...
Ik weet het niet, ‘k heb er zo wat schrik van.
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Chiptuning heeft alleen zin bij turbomotoren. N/A motoren chippen heeft nooit ‘t gewenste effect. De winsten die hierbij gehaald kunnen worden zijn zeer klein. Buiten bepaalde motoren die softwarematig “geknepen” zijn om diverse redenen. Als men daar de “scherpere"software laat laden heeft men meer vermogen , maar zal bijvoorbeeld in Belgie fiscaal zwaarder belast worden
Bij turbomotoren is dit een heel ander verhaal. Softwarematig tunen levert al heel snel aanzienlijke vermogenswinsten op. Zowel qua koppel als in pk’s. Vaak zijn deze motoren afgesteld op een iets lager vermogen ivm bv emissie-eisen.
Alleen al door een ander luchtfilter en/of een andere downpipe is er al direct voelbaar meer “kracht"in de motor omdat deze vrijer ademt. Als men dan ook nog obd tuning toepast zijn winsten van 50% niet vreemd.
Het heeft alleen ook nadelen, levensduur, emissiewaarden en soms ook verzekringstechnisch. Ik geloof dat je 10 of 20% meer vermogen mag hebben dan oem zonder opnieuw de auto te laten keuren.
Alleen wat mensen vaak wel vergeten is dat meer vermogen ook tot problemen kan leiden. Het ondestel kan niet altijd zoveel meer vermogen aan om maar te zwijgen van de remmen. Als mensen eerst de remmen upgraden naar bv een BBK is er nix aan de hand maar meestal is dat iets wat pas als laatste gedaan word en dan kan je soms al eens te laat zijn.
Gr
Marc
Volvo 850 2.5 20V Aut. Luxury line
widebody schreef:
N/A motoren
obd tuning
BBK
En wat betekenen deze afkortingen?
N/A: naturly aspired(natuurlijk beademend, atmosferisch) Non-turbo
OBD tuning: On Board Diagnostics(Softwarematig tunen via stekker naar motormanagement)
BBK: Big Brake Kit (Grotere remschijven dan oem incl. andere remklauwen en blokken)
OEM : Original equipement manufacturer(van fabriek af gemonteerd?orig. vervangings onderdelen.)
Gr
Marc
Volvo 850 2.5 20V Aut. Luxury line