1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
pascalvm`s BX 16 TRS automatic: Total loss; foto`s…
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 08 september 2010 12:22 AM

Omdat de restauratie van mijn DSuper langer duurt dan gepland en het weer weer slechter begint te worden heb ik vandaag na jaren maar weer eens een BX gekocht die hier op het forum werd aangeboden;

Gepost: 02 september 2010 09:42 PM
  [ Melding ]

Namens een kennis die niet zo van het internetten is, bied ik hier zijn bx aan.
Het gaat om een bx type1 16 trs uit 1986.

Opties,
-trekhaak
-electrische ramen
-centrale portiervergrendeling
-automaat
-stuurbekrachtiging
-automatische choke die nog goed werkt.

Verder betreft het een opknapper met 1 vol jaar apk, de auto is gisteren goedgekeurd afgemeld.
dus je kan in elk geval een jaar lekker rijden en de bx daarna gebruiken voor onderdelen of hem het komende jaar opknappen zodat ie weer een poosje meekan.
Wat moet er dan aan gebeuren?
Onderhoud! en een beetje laswerk (mocht je er langer van willen genieten)
De rechterdorpel is niet zo best meer,en in de voor wielkasten zitten links en rechts 2 gaten op de bekende plek. Linker dorpel heeft alleen roestgaatjes achteraan en onder het linker voorportier op de drempel.

Zit er nog wat bij de bx?
Ja, 2 goede voorportieren en een grote doos vol onderdelen., oja en voor de liefhebber een goede 1.9 dieselmotor + bak uit een peug.205.
2 mooie glimmende 3e zijruitjes voor links en rechts

Pluspunten van de bx
Subframes zijn keihard!
Leidingwerk is al eens vervangen door gecoate leidingen dus nog in zeer goede staat.
Geen lhm lekkages of zweterij
Weinig tot geen roest rondom de voorruit
nieuwe apk
volgend jaar belasting vrij
vast nog wel wat…......

Ik heb de motor + bak niet meegenomen, de rest wel.

De BX is zoals hij geadverteerd werd;

Technisch heel behoorlijk, alleen wat problemen met de elektrische ramen;
mijn ervaring is dat de contacten of schakelaars nog wel eens slecht willen zijn.

Volgens de vorige eigenaar deed de kickdown van de automaat het niet, er zou iets met de kabel zijn, maar ik heb hem geprobeerd en hij werkt volgens mij wel, misschien dat de afstelling niet helemaal goed is…

Verder zijn de dorpels niet al te best;
maar daar heb ik een lasapparaat voor…

En er zit vooral optisch wat werk aan; 3 deuren in een andere kleur, 3e zijruitjes zijn dof en wat kleine schades.

Voorlopig ga ik er weinig aan doen;
Parkeersensoren erop (die ik toevallig nog heb liggen),
Ik zag dat de olie niet erg vers meer is, dus die gaat ververst worden en misschien dat ik het koelsysteem maar eens doorspoel en de bruine troep die erin zit vervang door koelvloeistof.
En als er tijd voor is de zijruitjes vervangen, die heb ik erbij gekregen.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 08 september 2010 10:43 AM
  [ # 1 ]

mooi dat hij goed is terecht gekomen!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 08 september 2010 12:47 PM
  [ # 2 ]

voorlopig is hij gered ... nu afwachten of hij een volgend leven gaat krijgen als de ds klaar is Wink

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 08 september 2010 11:33 PM
  [ # 3 ]

@ daan,

Ook goed om te zien dat die bumper nog steeds in gebruik is !

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 09 september 2010 11:21 AM
  [ # 4 ]

Een eerste punt van aandacht;

Na 200 km. is de tank al half leeg, terwijl ik er vooral wat afstanden mee heb gereden;
ruim 100 km. 40 km. en 2x 15 km. en dus het verbruik lijkt me wat aan de hoge kant;
Uitlaatgas ruikt ook naar benzine.
Hij start goed, maar vlak na het starten moet ik even wat gas bijgeven omdat hij niet helemaal lekker loopt (beetje op 3 cilinders), als alles op druk is loopt hij goed.
De automaat schakelt vlot door naar de 4.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
(Afstelling / automatische choke ?)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 september 2010 11:29 AM
  [ # 5 ]

Zoals ik al in de Pb heb gezet, vermoed ik de automatische choke.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 september 2010 09:05 PM
  [ # 6 ]

Of een rotte carburateur, of een foute afstelling van de vlotternaald, of een slechte ontsteking, of, of, of… Waarom nou altijd meteen die auto-choke de schuld geven… Wink

Een 16 TRS automaat met goede spullen (dus bougies, kabels, verdeler, rotor, juist afgestelde kleppen én goede carburateur) moet op de grote weg met gemak rond de 1 : 12 kunnen lopen.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 09 september 2010 11:16 PM
  [ # 7 ]

Eens Hilko, maar de choke is wel het makkelijks te controleren. Helaas heeft Karel ook vele problemen met de carb van zijn TRS automaat….

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 10 september 2010 01:48 PM
  [ # 8 ]

Straks in ieder geval even olie + filters vervangen want dat is aan de olie te zien al weer een tijdje terug, gelijk maar even de bruine rommel uit het koelsysteem (als alles weer afgekoeld is) eruit, paar keer spoelen met water en dan verse koelvloeistof erin.

En als er tijd voor is; het klokkenspel losmaken;
de toerenteller doet niets, en de dagteller stelt niet goed op nul…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 10 september 2010 05:38 PM
  [ # 9 ]

Alle Vloeistoffen zijn in huis, en de bx staat voor de deur de laatste motorolie eruit te druppelen, ik zit binnen aan de koffie te hopen dat het stopt met regenen Sad .
Ik heb besloten om maar direct (bijna) alles te verversen;
motorolie, bakolie en koelvloeistof, LHM komt nog wel een keer; het hydraulisch systeem werkt overigens prima; remmen, stuurbekrachtiging, vering en hij komt rap omhoog en blijft redelijk op druk.
De bollen zijn naar mijn idee prima.

Wat betreft het verbruik; het is gelukkig minder dan ik dacht, de benzinemeter is niet al te betrouwbaar;
stond op de nul terwijl ik er maar 38 liter in kreeg; daarmee kom ik op een verbruik van 1:10 en dat lijkt me redelijk; de automatische choke opent voor zover ik het kan beoordelen niet helemaal, de automaat zorgt natuurlijk voor een hoger verbuik en ik heb een “zware” rechtervoet dus dat lijkt me een goede verklaring voor het verbruik.
Met mijn GTI`s reed ik meestal tussen de 1:9 en 1:11.
Voorlopig kan ik hier goed mee leven; is er echt niets aan die choke te doen?
Voor zover ik het zie opent en sluit alles op zich prima, alleen opent de klep niet ver genoeg, is dit bij te stellen? (ik kan in de olyslager ook niets vinden).

Wel weer een puntje erbij; benzine stank na het tanken; ik verdenk de ontluchting van de tank.

Inmiddels stortregent het hier…
(Me zo dus maar eens nat laten regenen, terwijl ik de bx van een nieuw filter + olie voorzie)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 september 2010 07:55 PM
  [ # 10 ]

De auto-choke kun je eens demonteren (handig om te doen als je toch KVS gaat wisselen, je verliest dan wat namelijk) en het patroon uit het huis halen. In het patroon zit een “naald”. Deze kun je smeren met zuurvrije vaseline. Als dat niet helpt moet je een nieuw waspatroon monteren, die kun je bestellen bij BCCP. Pas bij de-en monteren wel op dat je de naald niet krom maakt, want dan werkt het op zeker niet meer, het is een gepiel, maar wel te doen.

Tankontluchting van de (oudere) BX kan een draak zijn. Kun je wel zonder geklooi tanken? Anders zou ik eens wat nieuwe slangen monteren.
Verder staan de benzinemeters (of liever: de tankvlotters) van BX-en niet bekend om een enorme betrouwbaarheid. Gewoon rijden op de dagteller, hou voor je eerste volle tank 1:9 aan en daarna wat je gemiddeld verbruikt. 1:10 is inderdaad niet heel slecht, maar het moet beter kunnen. Ook met een vlotte rijstijl.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 10 september 2010 10:29 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de tip;

Ik zal eerst de boel nog eens controleren als ik een flink stuk gereden heb.

Inmiddels is de KVS + motorolie vervangen, Dash eruit geweest, schoongemaakt en de nodige lampjes hiervan vervangen (door die van een gti wat ik nog had liggen).

Toerenteller doet niets (zit er wel in); waar moet ik het zoeken?
Oliemeter doet nauwelijks iets;
is het bij dit type hetzelfde als bij de gti;
op contact; olie peil
lopende motor: olie druk.
Bij “op contact” krijg ik soms een korte meting,
bij lopende motor niets.
Ik verdenk de sensor en als ik het goed heb gezien heb ik er daar één van liggen.

Zo direct maar eens een “proefrit” maken!

Kan ik gelijk zien welke lampjes het gisteren nog niet deden…
(En hopelijk gaan er niet ineens allemaal lampjes branden!)

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 10 september 2010 10:59 PM
  [ # 12 ]

Oliepeil-meter: meestal bij type 1 wordt de bedrading brak (die loopt vlak langs de uitlaat…) Natuurlijk kan ook het peil-geval zelf stuk zijn, maar dat wil je echt niet vervangen en schijnt ook niet vaak voor te komen.
Overigens is het: contact aan, oliepeil weergeven (ik dacht een halve minuut ofzo) en daarna valt ie gewoon terug.

Ook voor de toerenteller verdenk ik als eerste de bedrading in de motor-ruimte, maar ik weet ook dat de streepjes-toerenteller van de type 1 niet uitblinkt in betrouwbaarheid.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 11 september 2010 12:09 AM
  [ # 13 ]

Ik had al even gezocht;

Is de toerenteller aangesloten op de BDP-sensor?
Ik vond ergens iets met een bruine stekker (op dit forum).
Ik zal de draden eens opzoeken, stekkers schoonmaken en de boel doormeten;
De toerenteller doet helemaal niets; Is dat normaal als deze geen signaal krijgt?
Ik kan me voorstellen dat er altijd wel iets oplicht.
(De lampjes aan de zijkant doen het nu wel weer)

Ik moet zeggen dat ik al met al erg tevreden ben met deze bx,
het is geen snoek, maar het rijdt perfect (en erg vertrouwd).

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 11 september 2010 02:38 AM
  [ # 14 ]
Hilko16TZI schreef:

De auto-choke kun je eens demonteren (handig om te doen als je toch KVS gaat wisselen, je verliest dan wat namelijk) en het patroon uit het huis halen. In het patroon zit een “naald”. Deze kun je smeren met zuurvrije vaseline. Als dat niet helpt moet je een nieuw waspatroon monteren, die kun je bestellen bij BCCP. Pas bij de-en monteren wel op dat je de naald niet krom maakt, want dan werkt het op zeker niet meer, het is een gepiel, maar wel te doen.

BCCP zijn echt goed in het reviseren van carburateurs, ik heb uit de tijd dat ik ( getunde ) mini’s reed zeer goede ervaringen met die gasten

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 september 2010 11:15 AM
  [ # 15 ]
pascalvm schreef:

Ik had al even gezocht;

Is de toerenteller aangesloten op de BDP-sensor?
Ik vond ergens iets met een bruine stekker (op dit forum).
Ik zal de draden eens opzoeken, stekkers schoonmaken en de boel doormeten;
De toerenteller doet helemaal niets; Is dat normaal als deze geen signaal krijgt?
Ik kan me voorstellen dat er altijd wel iets oplicht.
(De lampjes aan de zijkant doen het nu wel weer)

Ik moet zeggen dat ik al met al erg tevreden ben met deze bx,
het is geen snoek, maar het rijdt perfect (en erg vertrouwd).

De toerenteller werkt (volgens mij) op signaal van de bobine. BDP sensor heeft jouw auto niet.
De fout kan net zo makkelijk achter het dashboard zitten; of de toerenteller zelf is stuk.
Als je in ieder geval signaal meet bij lopende motor aan de pulsgever op de toerenteller, dan weet je dat de bedrading in orde is. Hier geldt echt: meten is weten!

Check voor de zekerheid ook je zekeringen even… Wink

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook