Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Aangezien ik van studentenkamer ga verhuizen in Enschede nam ik de ‘82 Acadiane van mijn vader mee uit De Bilt, handig als verhuisauto. Opgehaald bij de stalling, getankt, olie gecheckt, alles doet het prima. Op de A1 na Apeldoorn besluit ik om even te kijken wat dat rode lampje betekent. Oh, remvloeistof. Die bleek ver onder ‘MINI’ te staan. Gelukkig lag er nog een fles in de kist achterin. Remvloeistof bijgevuld, ik wil weer op weg.
Starten gaat moeizaam, op advies van mijn vader dan maar flink gas erbij en hij slaat aan. Warme start is dus moeilijk, kan gebeuren. Maar dan het wegrijden. Het toerental zakt ver in, gas erbij heeft geen effect. Dan ineens komt hij er weer in en gaat een seconde volgas, waarna weer even niks enzovoort. Kortom: Hij was aan het bokken. Bij hogere toeren werd het minder, dus ik volgas weer de snelweg op. Gewoon flink doorrijden, geen last meer van gehad. Eenmaal in Enschede moest ik nog mijn fiets bij het station halen. Stadsverkeer. Hij begint weer zo te bokken als eerder, maar nu loopt hij duidelijk onregelmatig en valt hij telkens uit als hij niet op toeren gehouden wordt. De choke is bij lange na niet genoeg, het gas flink induwen is de enige manier om hobbelend vooruit te komen. Ook hier gold dat hij bij constante snelheid en hoger in de toeren wel gewoon reed. Ik heb nog net mijn fiets kunnen halen maar ik vind het onverstandig er nu nog mee te rijden.
Na een paar uur rustig afkoelen probeerde ik net weer te starten. Hij draait rond, meer niet. Alle mogelijke combinaties van wel/niet gas bijgeven en wel/niet choken hebben geen effect.
Mijn vader zit inmiddels in Frankrijk en al zijn/mijn kennissen die wel zouden willen helpen wonen in de regio Utrecht. Ik zit hier dus met een niet werkende Acadiane die ik graag weer werkend zou willen krijgen. Probleem is dat ik helemaal niets van de techniek af weet. Leuk, zo’n stappenplannetje, maar als je de bougies niet eens weet te vinden schiet je er niet zo veel mee op. Ja, zo erg is het met mij.
Als iemand mij in Jip- en Janneketaal uit zou kunnen leggen wat ik het best kan checken zou dat fantastisch zijn. Een Tukker die niets te doen heeft en in Enschede-West wil kijken wat er aan de hand is zou nog mooier zijn, maar daar ga ik maar niet vanuit. Naar de garage staan is uiteraard een logische stap, maar als arme student kijk ik liever even of het echt niet anders kan.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Genoeg tukkers in Enschede die even willen komen helpen, je hebt al pb.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik zat al te kijken, en wilde bijna ‘nee hoor’ schrijven. Tot ik je naam herkende van AW.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gisteren is iemand langsgekomen die de diagnose heeft gesteld dat het waarschijnlijk simpelweg de bougies zijn, vandaag komt Flying Duckman langs met een bougiesleutel om die dingen te bekijken en vervangen.
kijk dan meteen de ontsteking na, en eventueel de sproeiers van de carburateur schoonmaken, diagnoses worden vaak te snel gesteld. het beste is stap voor stap de dingen uitsluiten.
suc6
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik zal, eh, Flying Duckman zal er eens naar kijken.
Nou ja, na die bougies merken we vanzelf of hij het doet.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
In de openingpost schrijf je dat je remvloeistof moest bijvullen.
Onbegrijpelijk dat je met zo’n auto dan de weg opgaat.
Eerst de oorzaak van het remvloeistofverlies opsporen lijkt me.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Vanmiddag gooi ik even een grondige blik op de auto. Paar dingen kun je vrij snel vaststellen, dus we kijken even wat we kunnen vinden.
laatst had ik ook een keer wat weinig remvloeistof, maar tot nu toe geen lek gevonden. Als het je eigen auto niet is, maar die van iemand anders is het lastig om direct alles na te lopen of hij wel goed werkt op alle punten. Soms kom je er tijdens het rijden pas achter. Ook regelmatig zelf gehad.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Met een auto die al een poos stilstaat zonder remvloeistof ga ik niet op pad.
Vind ik onverantwoordelijk.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik zeg ook niet dat het verantwoordelijk is, maar het gebeurt vaker dan je denkt, zeker met oldtimers!
zoals ik al zei, zelf ook al eens een auto mee gehad van iemand die ook niet super technisch onderlegt was, ik heb eerst een uur wat zaken aan de auto verbeterd voordat ik verder ben gaan rijden. Overgens dit tot grote tevredenheid van de persoon zelf die er ook weer van geleerd had.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Kennelijk verliest deze auto remvloeistof. Dan vind ik dat het advies moet zijn: “Niet meer meerijden totdat de oorzaak gevonden is en het euvel gerepareerd is”
Het verbaast me gewoon dat iedereen in dit draadje voorbij gaat aan het feit dat er iets mis is met het remsysteem en zich vooral richt op het niet goed willen lopen van de motor.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Terecht dat je het op merkt.
Vanavond zal ik daar ook eens een blik op werpen.
Feit is vaak dat met genoeg remvloeistof het niet hoeft te zijn dat remmen niet werken, ook al lekken ze.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ik snap je reactie. Mijn vader had gezegd dat ik even op de olie en uiteraard de benzine moest letten bij het ophalen, maar dat kleine rode lampje viel me pas later op. Dat kan betekenen dat hij pas later is gaan branden en dat er dus onderweg is gelekt. Maar sinds het bijvullen heb ik toch nog een keer ruim 50 km gereden en daarin is geen zichtbaar niveauverschil gebleken. En hij remt. Het lampje brandt overigens nog steeds, hoewel hij nu boven ‘MINI’ staat. Wat kan dat betekenen?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
toniclight schreef:Kennelijk verliest deze auto remvloeistof.
Niet meteen reden voor paniek. Even in de gaten houden hoe een 2cv ook al weer werkt:
Het rode lampje gaat al vrij snel aan wanneer het minimumniveau wordt bereikt (en dan heb je nog een buffertje). Bovendien zakt bij een 2cv het vloeistofniveau gelijkmatig mee met de slijtage aan de remblokjes.
Er hoeft dus helemaal niets aan de hand te zijn, behalve dat de blokjes wat dunner zijn geworden (even checken). Of een remcilindertje zweet een beetje waardoor er wat is weggelekt.
Er vanuit gaande dat hij verder wél goed remt overigens. Anders inderdaad NIET rijden .
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
MWH.C schreef:Het lampje brandt overigens nog steeds, hoewel hij nu boven ‘MINI’ staat. Wat kan dat betekenen?
Da’s niet goed. Welk lampje is het eigenlijk? Van de oliedruk of de remvloeistof?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Hij deed het weer even. De bougies bleken vet geslagen, na vervanging door Flying Duckman liep hij als nooit tevoren. Echter, op aanraden van FD heb ik een proefrit gemaakt, de auto af laten koelen en toen weer gekeken. Starten ging weer moeizaam en het naar de overkant van de straat rijden ging weer met schokken. Jammer. Er is een diepere oorzaak die de bougies heel snel vet laat slaan.
@Handjes: Hij remt prima, remvloeistofniveau zit weer op MAX en Flying Duckman zag geen lekken.