1 van de 2
 1 2 Volgende > 

gestrand (eventjes)
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1066

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 september 2010 10:42 PM

Mijn dame besloot vandaag dat het moment gekomen was om alle dienst te weigeren. Althans mevrouw reageerde niet meer op het omdraaien van het contactslot. Mijn eerste reactie was het weigeren van het slot zelf. Vreemd wat dat was pas vervangen. Sleutel eruit, erin, rommelen… niets. Startmotor dan? De startmotor was ook al pas vervangen… bovendien geen klik of iets. Accu niet goed vast? Nee ook niet. Startrelais? Voor zover ik mij kon herinneren heeft dit ding geen invloed op het ronddraaien van de startmotor.
ANWB maar gebeld en in de zon een ijsje gegegeten en eens verder nagedacht.
Toch bedacht ik me dat de lampjes die de positie van de selectiehandel ‘verraden’; soms niet overeen komen met de positie van de handel en de werkelijke stand van de automaat.
Ik heb toen met de ene hand de sleutel in de startpositie gehouden en met de andere hand de handel van P naar 1 en weer terug bewogen…. Op eniog moment hoorde ik kort de startmotor draaien. Ergens tussen N en R in.
Enfin de motor dus weer aan de praat en naar huis. ANWB weer afgebeld. Garage in en motor uit. Weer eens geprobeerd in P te starten. Weer niets.
De veilighiedsvoorziening die belet dat je de motor start in een andere positie dan P of N functioneert dus niet goed.

Nu maar eens nadenken waar deze voorziening is gesitueerd en hoe dit op te lossen.

Gelukkig was het mooi weer en het ijsje lekker….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  

harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 667

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 06 september 2010 11:09 PM
  [ # 1 ]

Mooi opgelost.

harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 07 september 2010 09:39 AM
  [ # 2 ]

Gisteren Haynes eens even bestudeerd, maar werd niet veel wijzer.

Weet iemand hoe deze startbeveiliging wordt geregeld? Schakelaar in de bak of schakelaar bij de keuzehendel? Of heeeeeeeeeeel ergens anders?

Profiel  

Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5231

Gepost: 07 september 2010 10:10 AM
  [ # 3 ]

Wat in ieder geval is uit te proberen zolang je het lek niet boven hebt, is de versnelling vanuit de rijstand eerst in de achteruit zetten, met de voet op de rem op laten komen en dan pas in de vrij. Zo los ik het op in ieder geval.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  

cxfanatic
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1412

- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Gepost: 08 september 2010 01:47 PM
  [ # 4 ]

Misschien dat de stand van de selector niet helemaal lekker correspondeert met de trap die je wilt inleggen. Dan krijg je dit soort problemen ook. Laatst toevallig nog eens meegemaakt bij een Rover SD1.

Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 08 september 2010 01:49 PM
  [ # 5 ]

In Haynes in het stroomschema heb ik de schakelaar gevonden.
Als de bak in N en P staat is de stroomkring naar de startmotor gesloten. Het lijkt dat die schakelaar ergens bij de bak in de buurt moet zitten. Althans dat hoop ik maar.

Iemand een idee, waar deze schakelaar zit?

Maarten

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 08 september 2010 02:33 PM
  [ # 6 ]

Weet iemand zo welke automatische bak er onder een CX hangt. Het is een ZF met drie versnellingen, maar welk type?

Ik vond bijgaande info:
http://77e21.info/documents/repair_manual/Section_24.pdf

In ieder geval spreekt men hier over een ‘faulty transmission swith’ als je de auto niet kunt starten. Er zit dus een schakekaar op de bak. Nu nog zoeken waar….......

Profiel  

Gepost: 08 september 2010 03:44 PM
  [ # 7 ]

That’s the one, de 3 HP 22.

In het Olving boek “De Vraagbaak” staat het ook duidelijk beschreven, vanaf pagina 175.
Als ik dat zo lees, krijg ik toch het idee dat je alleen de veilgheidspal onder de selecteur kunt/moet afstellen. Je kunt daar ook de posities van de overige standen afstellen, zodat de juiste lampjes gaan branden.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 08 september 2010 03:52 PM
  [ # 8 ]

Al speurende op het internet. Ik zat te lezen bij een Volvo forum waarbij ZF 4HP22 (net als in de BX) zijn ingebouwd dat de onderbreker voor wat betreft de aansturen van de startmotor in dezelfde module zit als waar het signaal voor de lampjes wordt afgegeven.
Op zich logisch om deze electrische schakelingen te combineren.

Ik vrees dan dat de middentunnel eruit moet. Luikt dat eigenlijk zonder de stoelen te demonteren??

Wat een hobby depressed

Profiel  

Gepost: 08 september 2010 05:38 PM
  [ # 9 ]

Pfff, als je om zoiets kleins de moed al verliest…  Wink

De middentunnel hoeft er helemaal niet uit, alleen het afdekplaatje moet eraf en je moet de bouten van de standaard waar de selector opzit losdraaien. Ik zou dus even zo’n Olving-boek scoren, sowieso een erg handig boek met veel extra info.  search

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 september 2010 10:46 AM
  [ # 10 ]

Ik ben er inmiddels achter dat bij de selectiehendel ook de schakeling zit die voorkomt dat je kunt starten in een andere stand dan P of N. Contactjes zullen wel gecorrodeerd og verbogen zijn oid.
Dit weekend de middenconsule eruit (kan gelukkig zonder meteen ook de stoelen eruit te moeten halen) en maar eens kijken.

Profiel  

Gepost: 09 september 2010 11:25 AM
  [ # 11 ]

Maarten, lees jij de posts van anderen weleens in je eigen topic?

De middenconsole hoeft er niet uit! Tenzij je je verveelt natuurlijk, maar dan zou ik ook de voorstoelen er meteen even uit halen!  Laughing

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 september 2010 11:35 AM
  [ # 12 ]

De middenconsole hoeft er niet uit!

Hmmm, het werkplaatsboek zegt wel dat ik dat moet doen omdat ik anders de stang die de selectiehandel met de bak verbindt niet los krijg. En als die stang niet los is kan ik de selectiehandeld er niet uitkrijgen. En als de selectiehandel er niet uit is, kan ik de electrische contacten niet bereiken.

Blijkbaar heb jij de ervaring dat dit dus wel kan. Mooi, dan maak ik gebruik van je ervaring op dit punt!!

Op zich is het eerste deel van de console eruit halen niet zo’n probleem. Bovendien kan ik dan de sigarettenaansteker (tbv GPS! Nu moet ik steeds de aansteker in de achterportieren gebruiken) meteen repareren en zien of het contactje tbv het lampje die aangeeft dat de handrem er nog opstaat de oorzaak is dat het lampje het niet doet.

Sorry, dat ik je kennis in twijfel trok.

Ps. en ja, de stoelen moeten er ook uit…... omdat de naden aan het scheuren zijn…. maar dat doe ik liever een andere keer want dan is de auto weer niet te gebruiken.

Profiel  

Gepost: 09 september 2010 12:53 PM
  [ # 13 ]

Ho! Ik zei niet dat ik het weleens zelf gedaan had. Ik zei dat ik in het Olving boek gezien had dat het niet hoefde! Omdat voor het afstellen in principe niet die hele handle eruit hoeft, alleen iets omhoog.
Wellicht vindt Haneys het echter handiger om de hele console los te maken…

Kijk, het maakt op zich niets uit, als je er rustig de tijd voor neemt (en hebt) en je wilt sowieso de aansluitingen checken, dan zou ik het wel losmaken, je kunt er uiteraard makkelijker bij dan.

Maar ik meende dat je juist weinig tijd en zin had om te hobbyen en dan is al het extra werk natuurlijk ongewenst.  Wink

Voor wat betreft die aansteker heb ik wel een goedbedoelde waarschuwing: let even goed op waar de plus vandaan komt en/of waarom hij evt. niet werkt. En kijk goed uit waar (en hoe) je de plus vandaan trekt mocht dit nodig zijn. Veel brandjes en kortsluitingen ontstaan door gerommel met sigarettenaanstekers. Gebruik goede verbindingen en geen “scotchblokjes” Dat zijn echte ondingen Evil or Very Mad en dat weet ik dus wél uit eigen ervaring!  Laughing

Succes!!
Léo

Profiel  

maartens
> 1000 berichten

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 09 september 2010 01:09 PM
  [ # 14 ]

Omdat de auto al jaren een slapend bestaan heeft geleden heb ik moeten zoeken waar ik mijn 8 delen werkplaatshandboek had gelaten…. Uiteindelijk ergens op zolder in een doos gevonden (muf!). Toen gaan zoeken. Eerst alle electrische schama’s doorgeworsteld en uiteindelijk in een apart boek dat alleen handelt over de automatische transmissie helemaal achteraan vond ik iets over de demontage van de keuzehandel. Ik dacht ook een Olving te hebben, maar die blijken over een BX en een Kever te gaan….

Ik ga zaterdag eens rustig sleutelen, ik wil echter niets forceren want voor je het weet zit er een scheur in je middenconsole.

Voor wat betreft de aansteker en de scotch blokjes heb je helemaal gelijk. Mocht het nodig zijn dan soldeer ik en gebruik ik krimpkousjes.

Ps. Ik ben niet helemaal onhandig Rolling Eyes . Ik heb een MG-B en VW Kever helemaal gerestaureerd. Een CX is echter andere koek! Ik ben echter meer een theorie dan praktijkman. En dat speelt me soms parten. Ik wil eerst alles weten, lees boeken en speur het internet af (en val jullie op het forum lastig!) voordat ik ga sleutelen.

Ps2. Een MG-B kent maar één werkplaatsboek, ongeveer 3,5 cm dik. Daar staat alles in (behalve de V8). Een CX 8 van in totaal 20cm….. Een MG-B (en mijn Landrover Defender ook) is een mecanodoos die je simpel uit- en in elkaar schroeft. Een CX is ondoorgrondelijk, onderdelen breken af, onderdelen zijn niet te vinden etc… Quelle differance!

Profiel  

Gepost: 09 september 2010 01:45 PM
  [ # 15 ]

Ach… weet je wat wij altijd zeggen??
“Als het makkelijk was, deed iederéén het!!!”  Laughing

Tegen Solderen + krimpkousjes zeg ik:  clap

Overigens heb ik met Britse wagens ook nog weleens het één en ander te stellen gehad hoor, die zijn zeker niet veel sleutelvriendelijker, al zijn ze dan “simpeler”.

Dus gewoon rustig beginnen, inderdaad niets forceren en ja… in de praktijk leer je dan je CX kennen, zo is het nu eenmaal. Maar als het dan uiteindelijk toch gelukt is, ben je dubbel trots!  Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook