Stond laatst in de file en toen raakte mijn motor overhit, omdat de koelfan niet aansloeg.
Ik heb de fan net getest en die doet het gewoon, dus ik denk dat het in de bekabeling of de sensor zit.
Nu weet ik niet waar de sensor zit. Er zitten 2 blauwe kabels (net als aan het stekkertje van de fan) op de sensor onderaan de achterkant van de radiateur. Deze net kortgesloten en contact gemaakt, maar er gebeurde niets.
Het lijkt me ook logischer om de sensor op het blok te monteren. Bovenop het blok zit ook een sensor, weet niet waarvan deze is, daar komt maar 1 kabel vanaf die in een kabelboomtak verdwijnt samen met de schakelaar/sensordinges op de carburateur.
het gaat over een bx 14RE uit 86.
wie helpt me…want ooit gaat het mis.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan lijkt het toch aan de bedrading te liggen want je tests zijn precies wat ik gedaan zou hebben….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Koelventilator slaat niet aan…
Martijnus schreef:Stond laatst in de file en toen raakte mijn motor overhit, omdat de koelfan niet aansloeg.
Ik heb de fan net getest en die doet het gewoon, dus ik denk dat het in de bekabeling of de sensor zit.
Nu weet ik niet waar de sensor zit. Er zitten 2 blauwe kabels (net als aan het stekkertje van de fan) op de sensor onderaan de achterkant van de radiateur. Deze net kortgesloten en contact gemaakt, maar er gebeurde niets.
Het lijkt me ook logischer om de sensor op het blok te monteren. Bovenop het blok zit ook een sensor, weet niet waarvan deze is, daar komt maar 1 kabel vanaf die in een kabelboomtak verdwijnt samen met de schakelaar/sensordinges op de carburateur.het gaat over een bx 14RE uit 86.
wie helpt me…want ooit gaat het mis.
Maak de stekkers van de sensor eens goed schoon. Dat is verdachte 1 bij dat type. Bedrading gaat zelden stuk. Wat ook nog een punt kan zijn is de zekering. kijk ff in het instructieboekje voor de juiste. De spanning voor de fan komt trouwens uit een relais dat ook op het zekeringbord gemonteerd zit. Ook nog een punt van aandacht.
Succes
Re: Koelventilator slaat niet aan…
mpostma schreef:Martijnus schreef:Stond laatst in de file en toen raakte mijn motor overhit, omdat de koelfan niet aansloeg.
Ik heb de fan net getest en die doet het gewoon, dus ik denk dat het in de bekabeling of de sensor zit.
Nu weet ik niet waar de sensor zit. Er zitten 2 blauwe kabels (net als aan het stekkertje van de fan) op de sensor onderaan de achterkant van de radiateur. Deze net kortgesloten en contact gemaakt, maar er gebeurde niets.
Het lijkt me ook logischer om de sensor op het blok te monteren. Bovenop het blok zit ook een sensor, weet niet waarvan deze is, daar komt maar 1 kabel vanaf die in een kabelboomtak verdwijnt samen met de schakelaar/sensordinges op de carburateur.het gaat over een bx 14RE uit 86.
wie helpt me…want ooit gaat het mis.
Maak de stekkers van de sensor eens goed schoon. Dat is verdachte 1 bij dat type. Bedrading gaat zelden stuk. Wat ook nog een punt kan zijn is de zekering. kijk ff in het instructieboekje voor de juiste. De spanning voor de fan komt trouwens uit een relais dat ook op het zekeringbord gemonteerd zit. Ook nog een punt van aandacht.
Succes
heel goed.
Zekeringen komen trouwens voor geen ruk overeen met de info uit het boekje..heel raar..laatst was ereen doorgebrand en toen deed mn klokje niet onthouden en mn radio deed niets en mn binnenverlichting was dood…volgens boekje was dat een andere zekering dan degene die doorgebrand was.
Ik moet het toch op een andere manier kunnen testen allemaal? spanning op zekeringkast zou goed kunnen trouwens.
heb maar even als noodoplossing de boel kortgesloten en door mijn ventilatiegaten wat draden getrokken zodat er nu naast mijn stuur een grote oldskool knop zit waarmee ik de fan kan activeren.
beunstyle maar het werkt….niet vergeten uit te zetten alleen…
Dus: als ik de stekkers die op de sensor in de radiateur kortsluit, zou de fan gewoon aan moeten slaan?
waar lopen deze draden naartoe?
volgens mij gaan de draden vanuit dat relais bij mn zekeringen (nog niet gezien trouwens) naar de sensor en dan naar de fan? klopt dat?
BX-loos
Re: Koelventilator slaat niet aan…
Martijnus schreef:
heel goed.
Zekeringen komen trouwens voor geen ruk overeen met de info uit het boekje..heel raar..laatst was ereen doorgebrand en toen deed mn klokje niet onthouden en mn radio deed niets en mn binnenverlichting was dood…volgens boekje was dat een andere zekering dan degene die doorgebrand was.Ik moet het toch op een andere manier kunnen testen allemaal? spanning op zekeringkast zou goed kunnen trouwens.
heb maar even als noodoplossing de boel kortgesloten en door mijn ventilatiegaten wat draden getrokken zodat er nu naast mijn stuur een grote oldskool knop zit waarmee ik de fan kan activeren.
beunstyle maar het werkt….niet vergeten uit te zetten alleen…
Dus: als ik de stekkers die op de sensor in de radiateur kortsluit, zou de fan gewoon aan moeten slaan?
waar lopen deze draden naartoe?
volgens mij gaan de draden vanuit dat relais bij mn zekeringen (nog niet gezien trouwens) naar de sensor en dan naar de fan? klopt dat?
Toevallig niet een type 1 waar later een type 2 boekje in is gelegd?
Je had toch al geprobeerd de stekker die op de sensor in de radiateur zit kort te sluiten? Ja, als je dat doet moet de fan gaan draaien, uiteraard wel met contact aan. Deze stekkers zijn nogal eens gecorrodeerd. overtuig jezelf er dus goed van dat de stekkers schoon zijn.
Bij een 1400 is het een 2 polige stekker.
1 stekker van het thermocontact gaat naar de fan. Wslk staat op de fan 12V vanaf dat relais. dan hangt het andere stekkercontact direct aan massa (wel via de kabelboom). kan ook zijn dat het andersom geschakeld is en dat de 12 V van het relaid op het themocontact staat en dat de fan een draad naar massa heeft.
Als je wilt uitsluiten dat het relais of de zekering stuk is kun je heel simpel op het thermocontact meten. 1 van de stekkers moet 12 V meten met contact aan. Hetzij rechtstreeks of door de fan.
ah mooi..b.en ik weer wat verder mee.
trouwens, als ik de massastekker liet zitten en de fan direct op de plus aan sloot dan gebeurde er niets.
Daaruit concludeerde ik dat de fan geen massa maakt, dus daar zit een probleem OF de schakelaar zit op de massa aangesloten.
wat ik nu dus eigenlijk zou moeten proberen is de stekkerschakelaars kortsluiten en de massa meten… maar ik ga eerst maar eens op zoek naar het relais.
Zou iemand zo lief willen zijn heel basic een tekeningetje te maken van hoe die bedrading nou eigenlijk zit? heb altijd problemen met dit soort dingen ops:
BX-loos
Voor de duidelijkheid. De sensor zit idd in de radiateur onderaan.
Meet eens op de 2 stekkers van de fan of je daar 1 duidelijk massa kan meten OF een duidelijk 12V.
Doe dit vervolgens op de stekkers van het thermocontact op de radiateur.
Als je nu bij geen van beiden een goed 12 V kan meten dan moet je het relais of de zekering gaan verdenken. Zekeringen gewoon allemaal nalopen in het blok. Je kan zo zien (aan de bovenkant als er eentje is doorgebrand. Let vooral op de 30 AMP exemplaren.
Als het relais stuk is, klikt het niet meer wanneer je het contact aanzet. Er zijn bij een 14 niet zo gek veel anndere relais die klikken als je het contact aanzet. Moet dus makkelijk te vinden zijn.
Mocht je nu geen goede massa kunnen vinden? Leid dan uit de aansluiting van de fan en thermocontact af waar je de massa wel verwacht en trek ff een alternatief kabeltje.
ah bedankt voor de info
ik heb een paar lege zekeringslots…zal me niets verbazen als er gewoon een zekering mist (hoewel er volgens de stickers geen zekeringen in hoeven, maar daar klopt dus niets van denk ik…)
ik heb nog nooit een klik gehoord volgens mij bij het contact maken.
Denk dat ik morgen maar eens uit ga pluizen hoe het allemaal zit, zo moeilijk kan het niet zijn.
als ik er weer niet uitkom horen jullie het vanzelf
BX-loos
Ook al gedacht aan een kapot thermocontact op de radiateur? Is gebeurd bij de Xantia van mijn schoonzus op vakantie naar frankrijk. Temperatuur liep erg hoog op en na wat beundraadjes en inderdaad een knopje op het dahboard voor de fan verder gereden. Thuis gekomen een thermocontactje erin geschroefd wat ik nog had liggen en voila het werkte.
Maar ik ben het met jullie eens dat als je de stekker die hierop gemonteerd zit door verbind zou de fan aan moeten slaan….doet ie dat niet dan zal er inderdaad wel iets anders aan de hand zijn.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Die schoonzus, dat is mijn vriendin….
Ik ben het niet helemaal eens dat de bx op contact moet staan, als je de stekker van het thermocontact doorverbindt, moet de fan altijd aanslaan.
Heb je wel de goeie stekker losgetrokken?
Op de radiator zitten twee sensoren nl: minimale vloeistof niveau en het thermocontact. Dit is degene onderaan ( bij een 1600 tzi tenminste ).
Groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
marx-7 schreef:Ook al gedacht aan een kapot thermocontact op de radiateur?
Lees eens wat er boven staat? Korstluiten werkt al niet eens, hoe kan een goed thermocontact het dan wel doen?
Ik ben het niet helemaal eens dat de bx op contact moet staan, als je de stekker van het thermocontact doorverbindt, moet de fan altijd aanslaan.
De fan van de BX gaat over het contact via een relais. De fan gaat dus uit zodra je het contact uitzet. Althans als er niet aan gerommeld is
Idd heb je ook nog de niveausensor van de koelvloeistof…. die zit aan de zijkant. Het thermocontact achteraan (dus aan de kant van de motor). Goed om op te merken, je zou er mee de mist in kunnen gaan.
de enige die ik heb kunnen vinden zit aan de achterkant, dus het zou de goede moeten zijn.
zal eens naar die andere zoeken.
BX-loos
Martijnus schreef:de enige die ik heb kunnen vinden zit aan de achterkant, dus het zou de goede moeten zijn.
zal eens naar die andere zoeken.
ALs je een radiateur hebt met een bijvuldop aan de bovenkant moet het peilcontact in de radiateur zitten, maar dan aan de zijkant aan de kant van het LHM tankje. Kijk nog maar eesn goed.
BX-en turbodiesel en 16V hebben het peilcontact in het expansiatankje.
mpostma schreef:Martijnus schreef:de enige die ik heb kunnen vinden zit aan de achterkant, dus het zou de goede moeten zijn.
zal eens naar die andere zoeken.ALs je een radiateur hebt met een bijvuldop aan de bovenkant moet het peilcontact in de radiateur zitten, maar dan aan de zijkant aan de kant van het LHM tankje. Kijk nog maar eesn goed.
BX-en turbodiesel en 16V hebben het peilcontact in het expansiatankje.
aan de zijkant zit bij mij een wit dopje, niet echt een schakelaar dus…waarschijnlijk wel een mogelijkheid tot het monteren van een schakelaar.
Deze zit wel een stuk hoger dan de schakelaar op de achterkant.
Vandaag even met mijn broer bezig geweest, en de relais ontdekt in de zekeringhouder.
Er zitten geloof ik 4 relais, eentje links, die vrij laag is met veel polen, dan twee hoge, weer een lage en een groene (italiaanse).
5 dus in totaal
Zijn ook een paar lege slots. Ik denk voor eventuele electrische ramen ofzo.
Verder ben ik erachter wat het knipperlicht relais is, maar ik weet nog steeds niet welke van de fan zou moeten zijn.
Ik heb wel ontdekt dat het bruine stekkertje op de radiateurschakelaar in verbinding staat met de massa. Dus ik denk dat het bruine stekkertje (met dikke blauwe draad) naar de massa loopt vanaf de schakelaar.
Dan zou de gele stekker van de schakelaar in contact staan met de fan (min van de fan lijkt me). Weet niet meer of dit zo was.
Vanaf de fan gaat dan naar het relais denk ik.
Moet het zo?
Verder is mn bx zo lek als een zeef maar daar maak ik wel een topic over.
BX-loos
even wat pics gemaakt van zekeringengedoe.
zijn dus 4 relais…waar is de linkse van? waar is de hoge van? de derde is van het knipperlicht…
en die groene? das de enige italiaanse… (die is het vast )
draadjes van de koelfan, rode draad is plus, zwarte min, fan doet het gewoon als genoemde draden op de accu worden gehouden.
radiateur schakelaarding….is dit de goede? die dus de fan laat aanslaan? (ben er bijna zeker van dat dat hem is…gezien de draden enzo…)...
bruine en gele stekkertje dus paar keer kortgesloten voor de test.
denk dat het in het relais zit.
en de witte dop aan de zijkant aan de kant van het LHM tankje. wat dus volgens mij geen schakelaar is maar een dummy.
BX-loos
Martijnus schreef:even wat pics gemaakt van zekeringengedoe.
zijn dus 4 relais…waar is de linkse van? waar is de hoge van? de derde is van het knipperlicht…
en die groene? das de enige italiaanse… (die is het vast )
Je moet volgens mij het relais hebben waar je met je vinger naar wijst; de rechtse twee zijn bij typen 2 van de elek ramen als ik me niet vergis (maar de BX schemas zijn wat dit betreft niet erg helder, en die oude schemaas - lamaar).
Overigens zie ik dat je (volgens schema is het F5) een 10A zekering hebt zitten voor de koelfan; dat lijkt me niet overdreven zwaar maar ik heb het boekje niet oid, 25A is normaal voor een motorfan (is ie dus nog wel heel?).
radiateur schakelaarding….is dit de goede? die dus de fan laat aanslaan? (ben er bijna zeker van dat dat hem is…gezien de draden enzo…)...
bruine en gele stekkertje dus paar keer kortgesloten voor de test.
denk dat het in het relais zit.
Waarmee, maakte dat dan wel goed contact?
Ook in Haynes staat het; die relais gaan zelden kapot (maar je kunt het treffen).
en de witte dop aan de zijkant aan de kant van het LHM tankje. wat dus volgens mij geen schakelaar is maar een dummy.
Het LHM tankje is hier niet in beeld; dat is de koelvloeistofniveausensor waar je tegenaan kijkt, of een dummy. Een echte stelt ook niks voor (gewoon 2 messing staafjes die in het water hangen).
Ich bin ein Breaker