1 van de 2
 1 2 Volgende > 

XM 2.0 CT uit ‘96 met ECC: blaast geen warme of koude lucht meer…
Drs 5je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

Gepost: 08 september 2010 05:33 PM

Plotseling weigert de ECC in mijn XM warme of koude lucht te blazen…de bediening van alle druktoetsen en de aanjager werken wel naar behoren.

heb gezocht in de diverse topics maar kom vooral aanjager problemen tegen, niet zozeer temperatuur van de ingeblazen lucht…zekeringen ook allemaal goed

zit er ergens een sensor in het interieur die misschien weigert, weet iemand dat?

alvast bedankt!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 08 september 2010 07:56 PM
  [ # 1 ]

Er zit een sensor in het dakconsole bij de lampjes, maar als die stuk zou zijn zou ik óf warme, óf koude lucht blazen, maar wat ik begrijp blaast die alleen maar iets er tussen in. Misschien dat de servo van de klep die koud/warm verdeelt is overleden?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2953

- C35 2.0 benzine
Gepost: 08 september 2010 09:31 PM
  [ # 2 ]

Kijk even of de warm/koud klep wel beweegt, deze zit iets van 10 cm boven je rechtervoet/gaspadaal tegen de middentunnel aan.

Deze servo’tjes gaan wel eens stuk. Zijn te bestellen op het valeo onderdeelnummer via de brezan, laat maar horen als je het onderdeel nummer zoekt. Die heb ik nog wel ergens.

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 september 2010 10:38 PM
  [ # 3 ]

dat servootje ga ik gelijk even checken! dank voor de snelle reaktie

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 09 september 2010 01:44 AM
  [ # 4 ]

@ Maarten, kun je die servo niet geregeld horen .
Kontakt aan en dan je temp. wijzigen?
Bij mij hoor ik `em dan volgens mij , maar ik heb een type 1 zoals je weet. Wink
Zo kun je `em eerst even checken wellicht.

Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2028

Gepost: 09 september 2010 09:14 AM
  [ # 5 ]

Blaas ie uberhaupt wel, maw, doet je blower het nog? Very Happy

Ouwe mopperkont

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 september 2010 04:29 PM
  [ # 6 ]

@ dirk: ik hoor de servo nooit maar het is wel een goede tip… om bij het wijzigen van de temperatuur even goed te luisteren…

begrijp ik het goed dat die verdeelklep (door een servo motortje aangestuurd) dus 3 standen heeft…airco, warme lucht en geen van beiden (“buitenlucht”) ?

blower doet het wel prima trouwens

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 september 2010 08:18 PM
  [ # 7 ]

Nee, het zit anders: 2 toevoeren, koude lucht van de airco en warme lucht uit de kachelradiateur. Afhankelijk van gevraagde temperatuur wordt de mengverhouding aangepast

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 16 september 2010 09:34 PM
  [ # 8 ]

allen zeer bedankt voor de reakties en met name @maartenh voor de foto’s. de verwarming en AC doen het weer als vanouds na het vervangen van het servo motortje. wel een enorme k&^%$# klus, want het is heel lastig om erbij te komen onder het stuur en als je servo gevonden hebt blijk je de achterste bevestigingsschroef niet te kunnen bereiken, die kun je alleen voelen met je vingers en door de stuurkolom is er ook geen ruimte om er een schroevendraaier tegen aan te krijgen, enfin een hele zaterdagochtend gevloekt en mijn ruggewervel drie keer verdraaid maar het is toch gelukt.

ik heb me er over verbaasd dat er geen problemen waren met de stand van de klep na het vernieuwen van het servo motortje, kennelijk is het zo intelligent ontworpen dat je het vervangen niet fout kunt doen.

volgende project is het loshalen van het brede dashboard paneel erboven (waar ook de bediening van de ECC in is opgenomen), om zo het linker display te demonteren dat zoals bij vele XM’s niet meer functioneert. alleen ik zie niet goed hoe dat paneel er af moet, ik heb het vermoeden dat de afdekkappen rondom het stuur er eerst afmoeten, en dat hij dan los kan komen…

heeft iemand wel eens al die delen er af gehaald en is er een slimme volgorde van werken hierin?

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3247

Gepost: 16 september 2010 11:10 PM
  [ # 9 ]

Een beetje XM’er heeft z’n dash wel eens losgehaald. Laughing
Begin met het stuur in de laagste stand te zetten en zoveel mogelijk naar je toe trekken. De stuurkolomkappen hoeven er niet af, maar het werkt wel makkelijker. Torxen van onderaf er uit draaien.
Aan weerszijden van de stuurkolom zie je in het onderste deel van je dashboard 2 plaatjes, die er voorzichtig uit wippen en dan de torxen losdraaien.
In de middengedeelte (waar de rij schakelaars zitten) het blindplaatje naast de meest rechter knop loswippen: torx.
Afdekplaatje tussen de wieltjes van de luchtroostertjes loswippen: torx.
En verder is het dan onder beginnen met losschroeven van torxen, het wijst zich dan vanzelf.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 17 september 2010 10:12 AM
  [ # 10 ]

Filmpje dat eigenlijk over het vervangen van dashboardlampjes gaat, maar waarin ook de hele demontage van het instrumentenpaneel wordt voorgedaan.

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 17 september 2010 01:58 PM
  [ # 11 ]

Wat een geweldig filmpje! Zou er ook zo één bestaan over het repareren van het linker display?...het filmpje begint immers met de aanbeveling ook een potlood en een gum gereed te houden…

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 17 september 2010 03:28 PM
  [ # 12 ]

Wie weet, maar die ben ik nooit tegengekomen.

Heb je een vervangende strip, of was je van plan te gaan kloten met gum en het oude stripje?

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 17 september 2010 06:35 PM
  [ # 13 ]

Geen filmpje, maar hier is een Frans/Duits document.
Maar het beste is om de flexibele strip te vervangen door een stukje ‘leitgummi’, geleidende rubberstrip. Op het Duitse AC forum worden die stukjes aangeboden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

Drs 5je
< 100 berichten
Rank

Gepost: 21 september 2010 10:21 PM
  [ # 14 ]

Ai Ai pijnlijk, de boel helemaal uit elkaar gehaald, de strip voorzichtig losgetrokken, op verschillende manieren geprobeerd opnieuw te bevestigen maar helaas, geen resultaat. slechts enkele pixels doen het…de strip met de contactbanen (wat een woord) is er toch te slecht aan toe. ik denk dat ik het advies om een fohn te gebruiken toch had moeten opvolgen…nu is er schade ontstaan.

ik vrees toch dat ik een nieuwe strip moet hebben…maar zou die ergens te krijgen te zijn? zoniet dan maar een nieuwe module uit een sloop xm halen…

Profiel  

wimb
> 3000 berichten

Gepost: 21 september 2010 10:42 PM
  [ # 15 ]

Zoals ik al zei kun je via de Duitse AC club vervangende strips (= leitgummi) bestellen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook