Als ik de climate control op ‘auto’ zet, dan staat standaard de airco aan, ook al stel ik de temperatuur een stuk hoger dan de omgevingstemperatuur…... enig idee hoe dat kan en of dat normaal is?
Jij maakt er een vraag van. Dat is juist het mooie van een geregelde airco en de hele opzet van het systeem dat je de temperatuur naar je eigen smaak kan instellen, het systeem houd het dan bij.
Dus deze post kan je weer vernietigen
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Die snap ik ff niet. Ik erger me er ook aan dat de airco standaard aan staat. Druk altijd eerst op auto en dan op ac om de airco weer uit te zetten. De logica ontgaat mij ook.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De logica dus:
1. het is voor de compressor veel beter om regelmatig gebruikt te worden en zo kun je dat niet vergeten. Met name in de winter vergeten mensen dat en dan gaat is ie kapot.
2. de compressor koelt niet alleen, maar haalt vooral veel vocht uit de atmosfeer. Dat is met name bij hoge luchtvochtigheid heel pleizierig.In herfst en winter dus. Eigenlijk altijd dus in Nederland.
3. en dit alles gaat volautomatisch, daarom staat de compressor stand-by.
Tegenwoordig hebben ze zelfs modulerende compressors, die gaan harder werken als er meer wordt gevraagd.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
1. Dat weet ik en zet dus elke week een ritje de airco aan. Laatste stukje van de rit weer uit, kan de boel drogen.
2. Dat is zeker waar, maar als het buiten niet erg vochtig is krijg je binnen juist erg droge lucht. Krijg ik een droge strot van.
3. Dat bepaal ik dus liever zelf.
Modulerende compressor zit als ik het goed heb al in een xm van ‘96 en jonger.
Nog wat anders, onder de 5 graden werkt de airco niet. Dan kan de boel gaan bevriezen en je hebt er weinig aan. Hoe gaat dat in bv Zweden? Kan best een paar maanden onder die temp blijven, zou toch slecht voor de airco moeten zijn.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
OK. Maar je kunt niet meer zeggen dat de logica je ontgaat. Hoogstens dat jij het anders zou willen. Gelukkig hebben ze daarvoor nog altijd het knopje: A/C uit.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Daar heb je een punt. Maar ik vind het wel zonde van de brandstof. Ja ik rij een V6, dus dan is dat ook weer onzin….
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 7583
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In het instructieboekje van onze C3 staat dat de airco ook weer af slaat als de temperatuur of luchtvochtigheid op niveau zijn. Ik heb dat dus 1 of 2 keer zien gebeuren. Dus wij doen hetzelfde als jij: de boel op ‘auto’ en dan zelf de airco weer uitschakelen als dat volslagen onzin is. Scheelt brandstof, inderdaad.
Lekker aan laten staan, niet naar omkijken. Als het niet nodig is gaat ie ook uit . Enne, nooit geen beslagen ruiten is dus heel fijn
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Grijzemuis schreef:Jij maakt er een vraag van. Dat is juist het mooie van een geregelde airco en de hele opzet van het systeem dat je de temperatuur naar je eigen smaak kan instellen, het systeem houd het dan bij.
Dus deze post kan je weer vernietigen
Hiervoor reed ik een Laguna met cc. Als ik die op ‘auto’ zette, ging de airco aan als het nodig was. Niet om de auto op te warmen dus. Zette ik de temp omlaag, dan sprong ie aan, zette ik de temp omhoog, dan ging ie weer uit.
Totaal aantal Berichten: 7583
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Citroen zegt dat de automaat dat ook doet. Mijn ervaring is dat de airco zichzelf nogal vaak nodig vind en maar heel zelden afvalt. Renault doet dat dan slimmer.
Wij hebben zelden de airco op “auto”, dus practisch altijd op “ac”. Dit i.v.m. het kunnen regelen van de luchtstroom in de C4 Picasso Image. Mijn vrouw zit met de airco op stand “auto” altijd met koude voeten, op “ac” ken ik de luchtstroom langs de voeten uitschakelen.
C4 Picasso Image