Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Na gisteravond kan ik met een gerust hart zeggen:
Wat een mooie auto Robin, pffff…..
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Robin, wat voor soort leer hebben ze gebruikt? Weet je dat toevallig ook?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dank je Niels voor het compliment. Het leer is trento-leer en dat is van stierenhuiden.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
citroen23 schreef:Anders kun je (zo te zien) nog altijd langs bij BH.
Wel mooi te zien dat je dus eerst de chroom lijsten moet monteren !!
Robin Visser schreef:Ik zal er aan denken, voor het geval het verhaal van de Carglassman me niet aanstaat.
Tenzij iemand een betere suggestie heeft, ga ik één dezer dagen maar ‘ns contact opnemen met Bart Holland. De mannen van Carglass zagen ook, dat de ruit niet geweldig zit. Ze haddennog nooit een SM gezien. De klassiekerspecialist die ik sprak, belde nog even met zijn collega in Oss die ook regelmatig klassiekers doet: “Een Citroën wat ? Een SM zeg je ? Nooit van gehoord”. Ik kreeg het advies naar een bedrijf te zoeken, dat echt gespecialiseerd is in klassiekerruiten. Dat ga ik dus maar doen. Ik wil een perfect resultaat hebben met lijsten die helemaal strak rondom de ruit zitten, perfect parallel aan de lijnen van de klep.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ik zou het zelf eens proberen! Op de forum-draad van Waterman staan alle benodigde tips en het is niet super moeilijk. Ik heb eventueel een trilmes voor je te leen. Daarmee kun je zonder schade een ruit perfect lossnijden.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zelfs waterman heeft het laten doen En niet door Bart Holland, want waterman heeft geen Bart Holland geld, maar gewoon door de Suzuki dealer in beesd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zitten je lijsten helemaal strak om de ruit en helemaal evenwijdig aan de lijnen van de klep ? Is de klep eruit gehaald voor het plaatsen ?
Ik hoef trouwens ook niet zo nodig BartHollandgeld uit te geven. Ik zoek steeds naar de mogelijkheid het beste resultaat te boeken met zo min mogelijk geld. En zelf aan een ruit gaan hobbyen, dat zie ik niet zo zitten.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Bij mijn auto passen de lijsten erg mooi om de ruit. Op de klep zie je alleen in de hoeken dat e.e.a. iets afwijkt, maar ik vind het niet storend. Ik ga van te voren de ruit met lijst in de klep passen en markeer dan op de ruit waar de naden van de lijst komen te zitten. Na het lijmen van de lijsten op de ruit, moet dat dus overeenkomen. Het is een secuur werkje wat je met twee man moet doen. Ik heb vaker ruiten gelijmd maar nooit met lijstjes erom. Als je er goed bij kunt en geen haast hebt, vind ik het te doen. Voorruiten vind ik minder leuk. Zijn vaak zwaar (XM), lastig te handelen en je komt er moeilijker bij . Maar goed Robin, je kunt blijkbaar ook in Beeds terecht. Succes!
Citroën SM
French show, Italian go…
Dank je wel voor de aanmoediging. Toch speelde de gedachte door m’n hoofd het opnieuw bij het bedrijf te laten doen waar de auto is gespoten. Op zich doen ze dit werk vaker. Ervaring met plakken is er dus. Maar alles overdenkend en het fotootje bij Bart Holland indachtig, denk ik dat ook de ruitenspecialist bij de plaatwerker beter kan. Ik heb het volgende bedacht.
Ik denk, dat de klep voor de handelbaarheid er het beste uit wordt gehaald en op werkhoogte wordt neergelegd op een werktafel, zoals bij Bart Holland. Dan kun je overal makkelijk bij. Dan lijsten klemmen om de ruit heen, helemaal mooi passend met waar nodig wat buigen voor de precieze pasvorm. De lijsten zijn ongetwijfeld wat verbogen met eraf halen. Nadat dit alles mooi zit, de ruit los in de klep leggen om te kijken of alles goed zit. Dan de lijsten een tikkie los halen, drupje lijm en weer terug om zo bij het zetten de lijsten strak om de ruit heen te houden. Dan kitten, niet te veel, want dan gaat de ruit scheef zitten en niet te weinig want dan gaat de ruit kieren ten opzichte van de klep. Dus eigenlijk was de suggestie zo slecht nog niet wat mij betreft, zij het dat hetsamen met een ervaren ruitenzetter moet. En zeg nou zelf, wie heeft er ervaring met een SM-ruit plakken. Dat je redt je best om die de kost te geven.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ach man, plak die ruit er gewoon in. 1st ff droog proef leggen met de lijst er al omheen alle punten met plakband en stift markeren. slechter als in de fabriek kan het nooit worden. Als het mislukt heeft hier iemand wel een trilmes voor je te leen.
Robin Visser schreef:Ik denk, dat de klep voor de handelbaarheid er het beste uit wordt gehaald en op werkhoogte wordt neergelegd op een werktafel
Ik denk toch dat je makkelijker werkt als de klep gewoon gemonteerd is, immers op een tafel ligt ze niet vast.
Je kunt nog een beetje bijsturen als de ruit op de kit ligt en dat gaat makkelijker als de klep vast zit op de auto
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meteen na het plaatsen wel fixeren met ducttape oid. Dit om verschuiven/naar beneden zakken te voorkomen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
U-Niek schreef:Ach man, plak die ruit er gewoon in. 1st ff droog proef leggen met de lijst er al omheen alle punten met plakband en stift markeren. slechter als in de fabriek kan het nooit worden. Als het mislukt heeft hier iemand wel een trilmes voor je te leen.
Dank je voor de bemoedigende woorden. Het is me al ‘ns opgevallen, dat er weinig achterruiten echt mooi zitten. Mocht het misgaam, weet ik je te vinden
mark sm schreef:Ik denk toch dat je makkelijker werkt als de klep gewoon gemonteerd is, immers op een tafel ligt ze niet vast.
Nou, de foto van het monteren van de ruit bij Bart Holland heeft me wel aan het denken gezet. Ik heb er net even over gesproken met Jeroen en hij zag ook wel wat in het werken vanaf de tenafel, juist omdat je overal goed bij kan. Hij durfde het wel aan het opnieuw te proberen, maar dan vanaf een grote vlakke en stijve tafel. De heren weten het nog niet, maar de bekleders Carli en Jan hebben waarschijnlijk binnenkort bezoek. Die hebben zo’n tafel. Moeten ze me Jeoren maar niet aanraden .
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je de ruit erin plakt BUITEN de auto kan je wel eens schrikken als blijkt dat je klep niet meer dicht wil…
Plakken IN de auto!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>