De vijfde versnelling van een 2.0 tct ‘96 werkt niet meer. Op het Xantia-forum vond ik een duidelijke beschrijving hoe je de tandwielgroep kunt vervangen als de spiebanen van die groep kapot zijn als gevolg van een losgetrilde moer in een BE3-bak. Nu is mijn vraag of zo’n bak ook in de XM 2.0 tct uit ‘96 zit, want ik las op dit forum dat er een andere bak in zou zitten. Dus:
- welke bak zit erin?
- kan de tandwielgroep vervangen worden (vanuit de wielkast)?
- weet iemand de onderdeelnummers (en prijzen)?
Het is een ME5T bak, groter dan de Be3. je kan alleen bij de 5e versnelling er van buitenaf bij; kwestie van de modderkap loshalen en dan kijk je tegen een deksel van je versnellingbak. 10 boutjes los en je zie je 5e versnelling
NIeuw kan ik je niet leveren; ik heb wel een complete TCT bak voor je voor 100 euro.
Succes!
Ouwe mopperkont
Fantastische service hier op het forum. Dank. Ik houd jullie op de hoogte.
De as met tandwiel van de 5de versnelling is afgebroken. Dat wordt dus de gehele bak vervangen. Gelukkig heb ik er al een van Matthijs.
Aangezien ook de motor er daarvoor uit moet is dit een goed moment om reparaties te doen - al dan niet preventief - waar je anders moeilijk bij kunt. Koppeling vervang ik in ieder geval. Iemand verder nog tips? Misschien keerringen bij de motor of de versnellingsbak? Hydroliekleidingen?
hoogteregelaar voor en hydrauliek blok voor zou je nu heel eenvoudig kunnen demoneren en reinigen. Wellicht ook gelijk het messing busje vervangen.
Keeringen van de aandrijfassen moet je sowieso vervangen.
Afhankelijk van de leeftijd van je distributie misschien ook handig om mee te nemen.
je hebt een handjevol leidingrubbers nodig rondom je verdeelblok en drukregelaar.
Nieuwe veertjes & boutjes voor je aansluiting kat/spruitstuk is wel handig om achter de hand te hebben.
Afhankelijk van de staat je onderste motorsteun en je bovenste torsie/kantelsteun (die scheuren wel eens)
Olie/filter/bougies als je toch bezig bent.
2 vaatjes KVS
2 liter 75w80 voor de versnellingsbak, en niets anders!
Ouwe mopperkont