Beste mede-forumleden,
Tijdens de terugrit van mijn vakantie in het geboorteland van mijn Xsara 1.6 uit 1999, kwam ik stil te staan voor Parijs. Ik had er al een 500km op de snelweg opzitten en plots zag ik mijn temperatuur van de motor snel oplopen tot ver over de 90 graden. Blower flink aangezet en de temperatuur daalde weer iets, en toen ik eenmaal weer kon rijden zakte de temperatuur ook weer naar onder de 90 graden.
Sindsdien merk ik iedere keer als ik stilsta voor een stoplicht, dat de temperatuur weer oploopt. Dit terwijl er voldoende koelvloeistof inzit. Wanneer ik gewoon rij, blijft te temperatuur netjes onder de 90, maar bij stilstaan gaat het mis.
Daarnaast merk ik vooral bij hoge snelheden dat de auto begint de trillen. Vanaf snelheden boven de 100km/u begint de complete auto de schudden, vervolgens verdwijnt de trilling weer en komt hij weer terug. Het gaat dus in zogenaamde tril-golven. De auto maakt verder geen vreemde geluiden, maar hij trilt wel flink.
Is het toeval dat deze twee zaken tegelijkertijd ontstaan zijn, of hebben ze verband met elkaar? Dit zijn de eerste kuren die mijn Citroentje vertoont, maar ik vrees dat het iets ernstigs is.
Mochten jullie mij hier meer over kunnen vertellen, alvast zeer bedankt!
Gr. Jorn
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Jorn,
kontroleer eens of je koelfan wel aanslaat!
dat zou kunnen verklaren dat de temp. zo oploopt.
bij mij was ooit de fan van de motor losgekomen, daar moet nog een item over zijn, maar ik kan het zo snel niet meer terugvinden.
Als je 100 km/u rijdt heb je ze niet nodig, maar sta je (wat langer) stil, sja, dan heb je de blower hard nodig….
je tweede probleem zou kunnen duiden op onbalans in je wielen.
dat heeft dan niets met elkaar te maken, beide zaken komen bij elk type/fabrikaat auto voor.
Jos
Hallo Jos,
Dank voor je bericht. De fan slaat inderdaad niet aan, hij slaat pas aan wanneer ik de motor afzet. Het klopt inderdaad dat bij hoge snelheden hij prima koelt, maar zodra ik zoals vanmiddag in het stadscentrum rij wordt het een ander verhaal. Is er dan sprake van een defecte sensor misschien?
Ik zal morgen eens langsrijden bij de bandenzaak, kijken of er onbalans tussen de wielen is. Ik vind het wel vreemd dat ik het bij lagere snelheden niet merk.
Ik zal morgen even een berichtje posten als ik meer weet!
Gr. Jorn
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Zou kunnen, maar kun je ook controleren.
de temperatuur zal op je metertje bij stationeer draaien tot aan het rode kunnen raken voordat de fan aanslaat.
dat probleem had ik toen niet.
als het een sensor probleem is, zal je dat de kop niet kosten: die zit goed bereikbaar en zal niet zo duur zijn.
maar dat weet ik dus niet uit eigen ervaring.
onbalans merk je inderdaad pas bij hogere snelheden, dus vanaf 90 km/u.
Ik ben gisteren met een Xsara Coupe gaan proefrijden en deze trilde ook bij hogere snelheden en dacht in eerste instantie ook aan onbalans, bij de voorkeuring bleek de rem vast te zitten, dit verklaarde dat ik op de snelweg wat power ontbrak. Wordt verholpen dus Xsara voor mijn vriendin gekocht.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?