bruin uitgeslagen koelvloeistof reservoir
bjornwellenberg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-09-2010

Gepost: 08 september 2010 09:58 AM

Ik heb gisteren naar een 1.4 saxo gekeken voor een eventuele aankoop. Echter het koelvloeistof reservoir was helemaal bruin uitgeslagen. Zo erg dat ik niet eens kon zien of er überhaupt koelvloeistof in het reservoir zat. Wordt deze bruine aanslag nu veroorzaakt door roest of door olie veroorzaakt door een lekke koppakking.
Een paar dagen eerder had ik naar een 205 generation gekeken welke ook al een compleet bruin uitgeslagen reservoir had, dit reservoir was daarnaast ook nog compleet leeg. Deze sowieso maar links laten liggen. Is een sterk verkleurde reservoir normaal voor dit type franse auto’s.

Bjorn,

Profiel  
 
brian tel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 31-07-2009

Gepost: 08 september 2010 10:22 AM
  [ # 1 ]

Ik heb net even in mijn reservoir gekeken en deze is ook lucht bruin gelig, ik den dat je het het bete kunt omschrijven als nicotine bruin.

Naar mijn weten is dit altijd zo geweest in mijn saxo misschien is het iets erger geworden door de weersinvloeden, ik zou gewoon kijken of er mayo in de oliedop zit dan weet je ook of je koppakking lek is.

Profiel  
 
pixels66
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008

- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Gepost: 08 september 2010 03:19 PM
  [ # 2 ]

toen ik dat had bleek dat mijn koppakking lek was, ook met een saxo 1.4… toen de koppakking vervangen, maar er blijft altijd wat bruine troep in het reservoir zitten(tenzij je hem helemaal doorspuit en reinigt), dus lijkt het altijd nog of ie lekt…

“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-

Profiel  
 
duhast1988
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 09-08-2010

Gepost: 09 september 2010 06:31 PM
  [ # 3 ]

Dit had ik ook bij mijn Renault, maar hij bleef gewoon rijden. Echter niet bij mijn Tigra. en ook niet bij mijn Saxo

Profiel  
 
bjornwellenberg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 08-09-2010

Gepost: 09 september 2010 09:21 PM
  [ # 4 ]

vandaag weer naar een saxootje gekeken met 118d op de teller. Weer hetzelfde verhaal, een bruin uitgeslagen reservoir. Deze saxo had net als de vorige saxo ook veel olie rondom het blok, vooral onderaan tegen de carterpan. Het zal bij dit type auto er wel horen. Blijft natuurlijk moeilijk te bepalen of dit lekkage is of dat het onder de noemer zweten valt. Beiden saxootjes hadden geen “mayonaise” onder de oliedop.
Als ik een saxootje koop met meer dan een ton op de klok, zal vroeg of laat wel de koppakking vervangen moeten worden.
Dit kan ik zelf wel, echter hoe hoog vallen de materiaalkosten uit (incl. nieuwe riem, spanrollen en waterpomp). En is het dan ook noodzakelijk de kop te laten vlakken, of is alleen de pakking afdoende.

Bjorn,

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 10 september 2010 09:25 AM
  [ # 5 ]

Die “olie” die onderaan de carterpan is kan evengoed pekkel en ander vuil zijn dat er tegenplakt.
die mayo is wat mij betreft geen referentie voor een lekke koppaking.  (verkoper moet enkel de motorolie vervangen en een motorflush doen en je ziet dit niet meer alsook omgekeerd er zijn nieuwe autos die amper rijden die ook mayo hebben)

De beste methode voor een lekke kop te zien is bij dit type motorblok rond kop reinigen daarna motor laten draaien op 2000 a 3000 toeren of een compressiemeting. en zien of er witte/zwarte rook zichtbaar wordt
d-riem , spanrollen en kleppenstellen heb ik 300eur “betaald” (gemoteerd bij een niet-citr dealer)

koelvloeisstof kan soms bruin zijn dit is geen probleem als dit niet door olie veroorzaakt wordt. normaal alle 60000km te vervangen.
Ik zou de koppaking pas vervangen als ze lek is samen met de kop te laten vlakken.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 september 2010 10:46 AM
  [ # 6 ]

Als de motor linksvoor (als je voor de auto staat) op het hoekje nat is, ga er dan maar van uit dat de kop lek is. Na 10 jaar / 100K is een TU motor wel aan een koppakkingwissel toe, de rubberen afdichting in de koppakking, van het olie kanaal, heeft het dan begeven.

De nieuwe kvs van Total is rood van kleur, maar in het reservoir lijkt het bruin.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook