Ik heb gisteren een leuke Citroen AX 1.1 tge aangeschaft…
Goed en wel, de AX een halve dag in bezit. Knapt op de snelweg een koelslang! Er is ooit een stukje pvc pijptussen de koelslang van het thermostaathuis en de radiateur gezet. Daar scheurde een stuk slang dus af.
De ANWB erbij. Die vertelde dat hij denkt dat de koppakking er door is. Er werd een enorme druk opgebouwd in het systeem! Door de radiateur dop, met behulp van een ijzerdraadje, open te zetten kon de motor de druk kwijt. De monteur van de ANWB heeft de koelslang provisorisch gerepareerd totdat na 20 km de motor weer warm liep volgens het rode lampje. Gelukkig had ik snel water bij de hand. Later nog verder gereden ( ik wilde richting de garage) en weer het rode lampje aan op het dashboard. En nu het gene wat ik nog nooit gezien heb;
Eerst heb ik een ontluchtings dopje open gedraaid, er kwam stoom uit. Ik heb de dop open gedraaid van de radiateur. Enorme luchtbubbels met water werden uit de radiateur gegooid. Daarbij kwam er ontzettend veel sludge, ook wel mayonaise, uit de radiateur zetten. Het leek alsof de auto aan het overgeven was! Toen dat er eenmaal uit was, weer het koelsysteem gevuld. Toen een 25 km gereden: niets aan de hand .. (?). Oppeens deed de warme kachel het ook weer. Daarvoor werd ie niet warm. Het rare is dat er geen bubbels in het water van de radiateur te zien zijn…..... als ik de auto test.
Zal het koelsysteem verstopt zijn geweest, en verklaard dat de hoge druk. En misschien is de koppakking niet helemaal jofel meer. Ik heb die wel gecontroleerd op bubbels in het water en witte rook, stotteren van de auto.
De auto staat bij de garage, ben benieuwd! Maar heeft iemand een verklaring? Advies, tips?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou idd schoonspoelen en opnieuw afvullen en ontluchten eens proberen. Er kan zich veel sludge ophopen door korte ritjes bij vochtig en koud weer. Symptomen van verstopping en lucht in het systeem kunnen erg lijken op een lekke kop. Wel in de gaten houden want de kop is wel verdachte. En aangezien de boel oververhit is geweest kan die nu alsnog doorgeslagen zijn als dat niet al zo was.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:Er kan zich veel sludge ophopen door korte ritjes bij vochtig en koud weer..
Sludge? In het koelsysteem door koud weer en korte stukjes? Klok en klepel verhaal dus weer eens…....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, dan zit er water bij je olie!
Tenminste, ik neem aan dat je olie in je radiateur hebt?
Hier gaat echt iets mis.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Alleen al het feit dat je sludgevorming hebt in het koelsysteem geeft al grote reden tot twijfel betreffende de frisheid van je koppakking…
Dat verklaart ook het druk opbouwen: je koppakking ligt er gewoon uit.
Dat is niet altijd van buitenaf zichtbaar (het beruchte hoekje boven de dynamo), want een pakking kan ook intern doorslaan.
En dat van die PVC-buis: ik mag toch aannemen dat je bij aankoop ook even een blik in het vooronder hebt geworpen?
Dan had je dus kunnen zien dat dít niet helemaal klopte…
Reken op een reparatie van een paar honderd euro:
- koppakking à 20 euro,
- kop laten vlakken (want oververhit geweest) 50-60 euro,
- D-riemset à 50 euro,
- arbeidsloon, een uurtje of vier/ vijf.
Auw….
‘Spirit of avant-garde’
Sludge zie je toch meestal bij je olievuldop?
In je radiateur lijkt me nogmaals erg sterk.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als hiervoor je kachel het niet deed, en na de oververhitting wel, vermoed ik toch eerder een grote luchtbel en/of verstopping en/of te weinig koelvloeistof in je systeem. Aannemelijk is dat het gepruts met een pvc pijpje het gevolg is van een kapotte en vervolgens te korte slang, wat op zijn beurt misschien weer veroorzaakt werd door een slecht onderhouden koelsysteem.
Door dat pvc pijpje lijkt het niet aannemelijk dat het systeem vervolgens knap bijgevuld en ontlucht is geweest, want zorgvuldigheid past in dit scenario niet.
Misschien heb je dus mazzel en is alles nu een beetje schoongeblazen en goed op nivo en ontlucht, maar reken jezelf niet te gauw rijk. Maar het feit dat je 25 km gereden hebt zonder problemen geeft hoop. Heb je je olie(peil) al negekeken ?
Nou, koppakking dus lek hea.
Zelf gerepareerd, dat scheelt wat centjes. Wel bekaf en een dag hard werken. Kop ook gevlakt!
En er zat een troep in de motor, net zand. De auto zoeft nu weer (afkloppen) over de wegen!
Heerlijk is dat een koppakking kapot.Heb het zelf ook gehad, had de auto net een half jaar net paar maanden terug grote beurt gehad, garage niks van gezegd dat het eraan zat te komen!
Waterpomp heb ik ook helemaal kromgetrokken, had nog geluk dat hij reed, hij gaf geen rook niks!
Bij elkaar met distibutieriem 925 euro.
Er zat wel een stikker in dat hij vervangen was, maar zo zag het volgens de garage er niet uit.
Dus met 107.000 op de teller de distributieriem vervangen.
Momenteel nergens meer last van:D
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Tenzij er veel signalen zijn die wijzen op een gesprongen koppakking zal een garage er (denk ik) nooit op kunnen wijzen dat “het eraan zit te komen”, dus dat verwijt kun je ze niet maken m.i.z.