Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Heb ik net een prachtige D Super 5 gekocht, rij ik naar huis, valt onderweg in één klap alle verlichting uit (behalve de nummerplaatverlichting) : voor alles uit, achter dus bijna alles uit, dashboardverlichting uit.
Dit lijkt me niet een geval van alle lampjes tegelijk stuk.
Zekeringen lijken goed.
Heeft iemand dit al eens gehad, en zo ja, wat was het - wat zou dit kunnen zijn ?
Dit is geen auto ; het is een schip.
Meet puur voor de zekerheid even wat de spanning is. Misschien een spanningsregelaar o.i.d. kaduuk ?
Kijk ook de lampjes na. Misschien was het een spanningspiek ?
Algemene tip: controleer eerst datgene wat het eenvoudigste te controleren is.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Nou wil ik niet dom overkomen, maar hoe meet ik, waar, wat welke spanning is ?
Ik heb wel zo’n multimeter (maar weet nauwelijks hoe die werkt) en ook een spanningzoeker (en weet precies hoe die werkt).
Dat beginnen met zoeken bij het makkelijkst controleerbare vind ik trouwens in het algemeen een gouden levenstip.
Dit is geen auto ; het is een schip.
Als het goed is zit er een grote draaiknop op je multimeter. Die kan je (onder andere) naar verschillende voltages draaien. Zet die op bijvoorbeeld 20 en meet even wat de spanning is op je accu. Staat er dan een getal tussen de 5 en de 20 (ik neem dit extreem ruim) dan staat dat ding goed. Draai dan een lampje wat het niet doet uit en zet 1 van de ‘prikkers’ in het midden in de fitting op een contact en 1 op de schroefdraad. Dan moet er (ongeveer) dezelfde spanning op staan als op je accu. Zo niet: dan heb je verkeerd gemeten (je moet meten over 2 verschillende contacten) of er is ergens iets stuk.
Schijt aan originaliteit.
Ik zou beginnen in de zekeringkast..
Hangen alle lampen van de DS op 1 zekering ?
Schijt aan originaliteit.
Dat hoeft niet…maar misschien is er wat mis “achter” de zekeringen?
Massa die weggevallen is?
Als het tijdens het rijden is gebeurd, kan er iets losgetrild zijn…...
Niet leuk…...
Suc6 met oplossen ervan!
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Dat laatste zou best kunnen, het gebeurde inderdaad tijdens het rijden.
Verder reageer ik wat traag, omdat ik intussen de startmotor eruit heb gehaald en dat was best een klus voor een beginner. Dus de accuklemmen maar even losgehaald en de accu aan de lader gehangen.
Ik hoop snel verder te kunnen met het lichtprobleem, want dat betekent dan dat ik een andere startmotor heb !
Dit is geen auto ; het is een schip.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Heb ook DSuper5 uit ‘74, heb ook soortgelijk probleem gehad. Bij mij deden de knipperlichten, dashboardverlichting, benzinemeter, ruitenwissers en nog zo wat het plots niet meer.
Zekeringen en zekeringenkast eens extreem goed schoongemaakt, zekeringen waar ik over twijfelde meteen maar vervangen en alle schuifstekkertjes die ik maar kon vinden losgehaald, schoongemaakt, met spul ingespoten en weer gemonteerd. Doet wonderen: Alles deed het weer en zelfs het dashboardklokje en de compressor voor de luchthoorn deden ‘t weer!
Maar geen nood, het klokje staat inmiddels alweer stil zoals het schijnbaar hoort. De DS is sowieso tijdloos natuurlijk
Dennis Hopper gooide ook in het begin van de film Easy Rider met een nonchalant gebaar zijn horloge weg…
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Hij was misschien beter af geweest met een DS met hoog stuur en bananenzadel?
Ik zie het helemaal voor me: shotje LHM en twee voetsteuntjes op mijn voorspatborden..
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 21-10-2005
- ID/DS ID 19 B
Moooowie !
Alle tips gelezen en alles uitgeprobeerd, het liep uiteindelijk uit op alle stekkers (m/v) schoonmaken, zekeringen nalopen, enz. - en de boel doet het weer als een fris ochtendzonnetje !
Allemaal bedankt.
Op naar het volgende probleem, maar dat zal ik helemaal alleen moeten doen, vrees ik : de bedrading is een beetje een chaos. Binnenverlichting, claxon, kofferbakverlichting… En het ziet er allemaal niet uit.
In ieder geval kan ik weer rijden, met verlichting, dus ook tussen 16.00 en 10.00 uur. Sjees, wat worden die dagen kort.
Warm, maar kort.
EEN KNAKWORSTJE !
Dit is geen auto ; het is een schip.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Kennelijk een trekje van deze modellen: mijn kersverse DSuper5 kan ik starten en dan doet de verlichting het niet.
Pas na een minuut of 2 gaat de verlichting opeens werken, rondom.
Binnenverlichting en alle andere elektra werkt wel meteen na het aanzetten van het contact.
Richtingaanwijzers blijven traag: duurt drie tellen tussen het omzetten van de handle en het gaan knipperen van de lampjes.
Zelfde oplossing?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Die knipperlichtwachttijd (3 x woordwaarde) had ik ook ooit in mijn Ami6 (1964 en 6 hele voltjes). Later gaf de dynamo de geest en deed uiteraard niks het meer (0 voltjes…). Misschien is het de moeite waard om die eens na te kijken? (dynamo bedoel ik dan, niet mijn ex-Ami )