Ik heb de Weber carburateur van mijn 2400 motor gereinigd/gereviseerd, een filtertje gemonteerd in de leiding bij de carburateur en alles van de onsteking vervangen. Als ik de auto wil starten moet ik eerst een tijd benzine oppompen voordat de motor aanslaat. De motor loopt dan goed, ook bij het gasgeven. Als ik echter de motor afzet stroomt de benzine vrij snel terug naar de tank (filtertje loopt leeg). Mij vraag is; kan dit terugstromen aan de mechanische brandstofpomp liggen of aan de carburateur?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het terugslagventiel van de pomp zal het begeven hebben. De pomp dus vervangen.
Dank je voor jouw reactie. Ik zat zelf ook aan iets dergelijks te denken (membraam) maar wist het niet zeker omdat de pomp wel benzine opvoerd.
Heb ik weer iets te doen.
Klopt het trouwens dat mijn CX uit 1977 standaard geen brandstoffilter onder de auto heeft?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Volgens mij klopt dat, ja. Zo’n after market ding zie je toch bij vrijwel alle exemplaren gemonteerd zitten.
Pompje gedemonteerd, handmatig getest op druk/vacuum, toch goed.
Het blijkt dat na het uitzetten van de motor de benzine op de een of andere manier door de carbuarteur ‘lekt’ en via een afvoerpijpje onderin de inlaatspruitstuk weglekt. Het stroomt dus niet terug naar de tank.
Ook de nieuwe voetpakking en uitgaande asjes van de carburateur zweten benzine. Toch maar weer naar de carburateur kijken.
Het enige wat ik niet gedaan heb is het doorblazen van openingen in de carburateur.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dit komt vrij vaak voor bij de 2400 carb CX’en heb ik gemerkt.
Is heel eenvoudig op te lossen door in ‘t stuk leiding tussen pomp en carb een terugslagklep te zetten. Zo’n ding is voor een paar euro te koop bij de automaterialenhandel. (Brezan/ AD etc.)
Heel eenvoudig & werkt perfect!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bedankt voor je reactie.
Ik heb alles nog weer eens uit elkaar gehaald en gereinigd. De motor laten lopen tot de carburateur weer gevuld was met benzine en toen het filterje in de aanvoerleiding afgedopt en de aanvoer van carburateur afgedopt.
Het filtertje bleef mooi vol, er stroomde dus niets terug. De benzine in de carburateur stroomde echter wel (hoorbaar) door tot in het inlaatspruitstuk. Ik denk dat de electrische afsluiter niet meer goed afsluit en benzine doorlaat.
Als ik de motor afzet slaat hij ook niet meteen af maar loopt nog ca 2 seconden door. Ik kan natuurlijk altijd zo’n terugslagklepje monteren.