Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Beste forum leden,
Ik heb weer eens een probleem met mijn GSA. Eind van deze maand verloopt de APK, vandaar deze week even laten keuren. Ben naar een garage in de buurt geweest aangezien mijn vaste plek in Friesland zit en ik momenteel weinig tijd heb om de auto die kant op te brengen. Het geval is dat deze nieuwe dorps garage de auto absoluut niet wil goed keuren aangezien er wat dingen aan mankeren:
1) Geschuurde aandrijf hoesje en los hoesje (zo te verhelpen)
2) Vind dat de auto teveel olie lekt waardoor mogelijk de schijfremmen vet kunnen worden wat weer negatieve gevolgen heeft op het remmen (ben ik het deels wel mee eens)
3) Klein hydrolische lekje bij het T-stukje bij de pomp, aangezien remmen en vering hierop aangesloten zijn wist de garage niet zeker of het wel of geen afkeur is.
4) Bodem op meerdere plekken slecht (ik blijf bezig)
5) Dorpels nu nog door de keuring maar wel met aandachtpunt.
Zit nu in een dilemma, wat moet ik doen. Moet ik mijn zuur verdiende geld weer in deze auto steken of haar na 8 jaar en 140000km weg zetten, ze heeft nu 270000km gereden. Het liefst zet ik haar nu in een garage en knap de auto goed op of gebruik deze voor onderdelen voor een andere GSA. Het enige is dat ik midden in Amsterdam woon en ik al blij ben dat ik één auto kwijt kan voor de deur.
Mocht iemand nog een goede GS/A te koop hebben en evt. mijn GSA daarop deels wil inruilen voor een verse lading onderdelen sta ik daar voor open. In dat geval, aub een PBje.
Groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Wat is er nu wel goedkeur en wat is er nu afkeur?
Als de auto gekeurd is heb je recht op een duidelijk rapport met de adviezen en de afkeurpunten, ik begrijp uit het bovenstaande verhaal dat de keurmeester nogal onzeker van z’n zaak was…
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het klopt inderdaad dat de keur meester onzeker was wat wel en net niet binnen de normen viel, bijna nooit deze auto’s in zijn garage. De punten waar hij onzeker over was wilde hij bij de RDW navragen, maar dat betekend nog niet dat deze problemen daarmee verholpen zijn. Ik heb een rapport gekregen waar deze bovenstaande punten staan vermeld. De garage houder heeft eerst gekeken voordat hij de auto had afgemeld, momenteel is de auto dus niet afgekeurd maar wel het bovenstaande lijstje mee gekregen voordat hij een nieuwe APK wil geven.
Mijn dilemma is of ik er verstandig aan doe om met veel moeite deze auto door de APK te krijgen met lapwerk. Ik heb momenteel de ruimte/geld/kennis/tijd niet om deze auto nu grondig onder handen te nemen. Rationeel en financieel gezien moet ik nu stoppen, emotioneel gezien heb ik zoveel plezier met deze GSA en zoveel bloed/zweet/tranen ingestoken dat ik het niet nu wil opgeven. In deze twee strijd zit ik al jaren.
Ik vind het een hele leuke auto met heel veel karakter, daarbij komt dat ik met deze GSA overal ben geweest en al 8 jaar lang dagelijks gebruikt. Het is een originele Nederlandse wagen die nog dagelijks in gebruik is en richting de drie ton KM gaat, dat heeft iets. Uiterlijk van deze GSA is redelijk en de aaibaarheid factor is hoog. Dinsdag liep nog een groep school kinderen langs (8/10 jaar) en die hadden het nog over wat een leuke/mooi auto!
Wat is jullie advies (wederom)
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik begrijp uit je verhaal dat je in A’dam woont. Daar moet wel een Citroen specialist te vinden zijn die ook apk keuringen doet. Deze kunnen vast beter met dit bijltje hakken dan de garage waar je nu bent geweest. Ook kunnen deze beter inschatten wat het je gaat kosten om dit te laten repareren.
Ik kan je helaas niet aan adressen helpen, maar misschien iemand anders wel?
Succes in ieder geval!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
maar als je er mee stopt, wat moet je dan ?
moet je dan weer een ander automobiel?
en wat kost dat dan ?
hier op de forum markt staat nog een gs met lpg voor een 1250?meende ik, met apk
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik ga vrijdag middag maar contact opnemen met mijn adres in Friesland en daar advies inwinnen, ben momenteel druk om mij heen aan het kijken of er ander leuk spul is als evt alternatief voor deze GSA. Voorlopig 2 paden bewandelen en een duidelijk kostenplaatje maken wat de investering in deze GSA wéér moet zijn om een jaartje vooruit te komen. lastig!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je geeft zelf al aan dat je niet de ruimte/geld/kennis/tijd hebt om de GSA aan te pakken zoals je wil.
Dan blijft er niet veel mogelijkheden over als een andere auto kopen en deze te stallen/verkopen/slopen.
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
algra schreef:maar als je er mee stopt, wat moet je dan ?
moet je dan weer een ander automobiel?
en wat kost dat dan ?
hier op de forum markt staat nog een gs met lpg voor een 1250?meende ik, met apk
De Gspecial van 1500 euro met apk. zekerrr interessant.
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik ga morgen contact opnemen met de eigenaar van de GS in Amstelveen voor 1500 euro. Vandaag naar een leuke BX gekeken. Was een leuke auto voor een scherpe prijs maar is geen GS/A. Vandaag zelfs in de stromende regen nog twee duimen omhoog zien gaan voor de rode GSA.
Als ik over ga tot aanschaf van een andere auto, moet de GSA direct weg met ogen mijn parkeer vergunning. Weet iemand een geschrikt opslag voor mijn auto, randstad, oost of noord Nederland vindt ik allemaal prima.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen. Ik heb van juni 2010 tot september een afspraak proberen te maken met deze verkoper.
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Hoi Maarten.
Jammer zeg. Maar realiseer je wel dat elke GS/A die je koopt weer zijn eigen (mogelijke) problemen heeft. Je kunt ook naar een ander adres gaan voor je APK en eens kijken wat die ervan zegt. Al met al klinkt het niet alsof het mega veel werk is om het te repareren.
Het voordeel van geen andere auto kopen is dat je dit meteen gaat / laat repareren. Anders ga je de auto ergens stallen en moet je weer heen en weer reizen. Dat kost ook tijd en geld en dat kun je beide ook gebruiken om dit te fixen.
Succes met de overwegingen.
Thierry
Thierry
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Thierry schreef:Hoi Maarten.
Jammer zeg. Maar realiseer je wel dat elke GS/A die je koopt weer zijn eigen (mogelijke) problemen heeft. Je kunt ook naar een ander adres gaan voor je APK en eens kijken wat die ervan zegt. Al met al klinkt het niet alsof het mega veel werk is om het te repareren.
Het voordeel van geen andere auto kopen is dat je dit meteen gaat / laat repareren. Anders ga je de auto ergens stallen en moet je weer heen en weer reizen. Dat kost ook tijd en geld en dat kun je beide ook gebruiken om dit te fixen.Succes met de overwegingen.
Thierry
Niet mega veel werk? Motor droog maken, die moet er dus uit. Veel laswerk…. En dan nog wat andere klussen. Valt altijd tegen als je ermee aan de gang bent.
Maar ben met je eens dat een andere GS ook zijn eigen nieuwe problemen met zich mee brengt en daar niet veel mee opschiet.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Weer een paar up-dates. De GS die te koop stond op het forum is helaas vrijdag verkocht aan iemand anders, dus net te laat.
Ik heb contact gehad met mijn vriend/kennis in Friesland, die de afgelopen 8 jaar grote klussen aan mijn auto doet en heb afgesproken dat ik aanstaande zaterdag langs ga om alle werkzaamheden goed te beoordelen en vervolgens een besluit ga nemen of ik deze voorlopig stil ga zetten of lekker door ga.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Hallo Maarten,
Ik denk dat je auto onterecht is afgekeurd op deze punten.
Heb navraag gedaan bij mijn garagist, een oude rot in het citroenvak.
Aandrijfashoes en fuseekogelhoes lek: is afkeur. (vlot gefixed, als aandrijfashoes kun je een hoes van de BX gebruiken, fuseekogelhoesjes zijn in allerlei maten te koop bij de automaterialenzaak.
Olielekkage: op zich geen afkeur. Vette remschijven en blokken wel.
Lekkage T mof: geen afkeur, is een aanzuigleiding. Lekkage aan de persleidingen is WEL afkeur.
Plaatwerk bodem, kan afkeur zijn maar dan moet de boel wel heel erg rot zijn.
De bodemplaat onder de stoelen en voetenruimte wordt ingedeeld in 4 secties.
Van elke sectie mag: 25% van de oppervlakte doorgeroest zijn,
of 25% van de lasnaad mag doorgeroest zijn.
Dat is nogal wat.
Zoals je ziet wordt de soep minder heet gegeten dan dat die wordt opgediend.
Veel succes met de klus
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het erg knap dat jij vanachter je PC kan zeggen dat je denkt dat die auto onterecht is afgekeurd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Zeggen dat je het denkt, kan natuurlijk altijd, ook vanachter je PC.
Verder deel ik de mening van Dirk. Ik voerde ook al een second opinion aan. De GS is een ‘moeilijke’auto als je haar niet kent, veel garages keuren dan af op zaken die eigenlijk geen afkeur zijn. Bekijk als voorbeeld eens de opmerking over roest in de bodem. Net als dat van een dorpeldeel onder 1 duer 1/3 van de lengte weggerot mag zijn. De gemiddelde garage smeert je al een lasbeurt aan bij een gat van 2 cm. Of stelt voor hem maar in te ruilen.
Maarten, had jij een aantal jaar geleden dit blok niet al eens drooggelegd? Als je toen Viton ringen hebt gebruikt, zou hij niet nu al weer mogen lekken. Is het geen klepdekselpakking of je oliedruksensor?
Als het wel de retourpijpen zijn kun je het kitje van Chevronics proberen. Is in een uurtje te monteren en voorlopig ben je even gered.
Succes in ieder geval!
Groet,
Thierry
Thierry