schokdemper / schokbreker
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 30 augustus 2010 01:53 PM

Hallo ik heb een saxo 1.1 L model 2001 met slechts 160000km

Nu denk ik eraan om de schokdempers stilaan te vervangen daar deze nog niet vervangen zijn geweest.

Op de trilplank van de autocontrole (België) stond vorig jaar dat linksvoor en rechtsvoor 53% zijn. linksachter 23% en rechtachter 25%. Op die waarden vertrouw ik niet 100% daar men remmen vorig jaar 70% ok waren volgens de controle. Maar ik zet wel op de laatste halve cm aan het remmen. (Deze heb ik inmiddels al wel zelf vervangen)
Nu merk ik voorlopig niets maar wil over enkele maanden zonder gezeur door de controle geraken.

De locale dealer zegt dat om de schokdempers voor te vervangen 400euro moet kosten en achter 300euro. (incl btw) Nu heb ik daar enige bedenkingen bij. ...

Nu heb ik enkele vragen
1) Weet iemand tot hoeveel % ze versleten mogen zijn.
2) Is er veel verschil met de originele psa schokdempers (welk merk is dit? )en een monroe (original) ,sachs, gabriel.

Profiel  

APvD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187

Gepost: 02 september 2010 11:26 PM
  [ # 1 ]

Schokdempers achter is een eenvoudig, met een goeie krik en iets om onder t wiel te leggen kom je een heel eind, en dan kan je voor een tientje of ach klaar zijn. Dempers van Monroe doen t prima onder een Saxo, staat alleen niet op dat het originele PSA onderdelen zijn, big deal.

Voor is wat meer werk, moet je aan durven, enig technisch inzicht is vereist, en je moet over de goede spullen beschikken. Voldoe je niet aan de voorwaarden, laat het dan doen. 400 euro is volgens mij niet al teveel, maar nog even verder rond vragen kan nooit kwaad… Succes!

Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 05 september 2010 07:45 PM
  [ # 2 ]

tnx voor de info.
tja ik verschoot even van de prijs daar men reguliere onderhoud 30 eur kost (wel zelf uitgevoerd)
De garage zegt dat alle niet psa schokdempers onder een citroen slecht rijden.

Zonet de prijs van originele schokdempers van psa gevonden op http://service.citroen.com  voor kosten ze 166.68€ en achter 164,64€ + montage.  Dus aan werkuren voor betaal je ca 233€ achter ca135€.  Wil dus zeggen dat ze ca 5uur voor nodig hebben en achter bijna 3 uur. (normale werkuren belgie 50 eur / uur)
Nu denk ik dat ze 2 uur voor en 1 uur achter ervoor nodig hebben.

monroe kosten als max richtprijs 2 * 165€.(hbase)
(prijzen zijn incl btw)

Achter is het idd zeker te doen. Voor begin ik niet aan. Ik wil geen veer zien vliegen en de uitlijning om zeep helpen.

Ik denk dat ik zeker eens wat ga rondbellen.

Profiel  

soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243

Gepost: 11 september 2010 03:38 PM
  [ # 3 ]

Mij hebben ze ook ooit wijs willen maken dat een Franse auto met niet-Franse banden niet samengaan.
Maar als je eens met gezond boerenverstand nadenkt… Dan weet je wel beter.

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 12 september 2010 04:02 PM
  [ # 4 ]

tja met garages heb ik altijd al bedenkingen en problemen gehad.

ps ik rij met continental banden. lekker in de bochten ...

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook