![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 32
- Xsara Picasso 1.8 Plaisir
ivm een scheurtje in de versnellingspook hoes heb ik op internet een nieuwe hoes besteld. Deze komt ws. morgen binnen. Ik heb al even gekeken naar hoe ik de oude hoes eraf krijg, en heb voorzichtig aan de knop op de pook gedraaid, echter deze komt niet los. (wellicht te weinig kracht gebruikt, maar ik durf niet goed meer kracht te zetten). Heeft iemand hier al eens de hoes losgehaald? En hoe moet dat?
—
Pascal
Op google zoeken pookhoes loshalen.
Die knop kan meestal blijvan zitten.
De truuk is dat de hoes omgedraaid erover gaat en vastgezet word vaak.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Google leverde helaas geen resultaten voor specifiek de picasso. Maar ik zal eens jouw methode proberen (hoes is echter nog niet binnen, hopelijk vandaag of morgen)
Mijn vader heeft een audi a4 en daar was het een kwestie van de knop op de pook losdraaien…
—
Pascal
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_14168.jpg)
Totaal aantal Berichten: 148
- Xsara Picasso 2.0 HDI
De nieuwe hoes kan onmogelijk over de pookknop geschoven worden, omdat de hoes taps toeloopt. Het gat aan de bovenkant van de hoes is veel te klein om over de pook te schuiven.
Een nieuwe hoes monteren is eenvoudig, als je weet hoe het moet!
- pookknop een kwartslag naar links draaien (kan moeizaam gaan, maar hij moet echt naar links!)
- niet verder draaien dan ongeveer een kwart, dit is echt belangrijk, anders beschadig je namelijk het plastic binnenwerk van de knop, en dan kan de pook niet meer vastgezet worden.
- trek de pook recht omhoog, dit kan ook weer een beetje moeilijk gaan.
- je hebt nu de pook in je hand.
- Hoes plaatsen in het raamwerk wat je uit het dashboard hebt gehaald.
- hoes vastmaken aan de pookknop (meestal met een tyerib of hoe schrijf je dat)
- plaatsen van de hoes aan de pooknop kun je het beste doen door de hoes binnestebuiten te draaien, en zo de hoes aan de knop vastmaken. Hoes weer terug draaien over de knop.
- je hebt nu de hoes, de knop en het raamwerk klaar.
- raamwerk in het dashboard plaatsen.
- pookknop ongeveer een kwartslag naar links draaien en aanbrengen.
- pookknop naar rechts draaien, zonder teveel kracht totdat deze niet verder kan.
- pooknop is geplaatst!
N.B. losmaken pookknop met beleid, ongeveer een kwartslag naar links draaien, niet verder! en recht omhoog trekken!!! doe dit alles met beleid, wat het plastic binnenwerk is zo kapot!
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Super,
Dat is een mooie beschrijving. De nieuwe hoes is binnen. Mijn vrouw moet dit weekend werken, dus moet ik de kinderen bezig houden , maar volgend weekend ga ik met jouw “handleiding” aan de slag!
Bedankt voor de genomen moeite.
—
Pascal
Ok, dat van mij was ook een algemene beschrijving wat bij best veel auto’s (vooral vroeger)voorkomt.
Bedankt voor de exacte beschrijving, het verrijkt onze kennis weer.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_14168.jpg)
Totaal aantal Berichten: 148
- Xsara Picasso 2.0 HDI
Graag gedaan! Als je het op je gemak doet kan er eigenlijk niets misgaan.
“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”
Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/
Om de knop van de versnellingspook te verwijderen van mijn Xsara Picasso (bj. juli 2006) was de uitgebreide beschrijving niet geheel bruikbaar. Dit omdat de knop NIET naar links gedraaid kan worden. De knop van de versnellingspook voor dit type en bouwjaar wordt verwijderd door deze naar boven te trekken.
Zorg er wel voor dat je tijdens het losmaken niet met je hoofd boven de knop hangt, want ik heb nog niet uitgevonden hoe de pookknop uit de oogkas verwijderd wordt. Dat leg je waarschijnlijk ook liever niet uit bij de EHBO.
Gewoon knop van pook af trekken.