Volgens mij doet Chyparse enkel de achterste HR. De voorste vinden ze te lastig. Dat doet mij de vraag rijzen… is het een commercieel advies of echt een technisch iets.
Nee hoor Gomp; Chyparse heeft vorig jaar bij mij de voorste hoogteregelaar vervangen door een gereviseerde.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De eigenaar van mijn vorige XM had ook gereviseerde HR`s van Chyparse eronder laten doen. Toen ik die XM had en ging checken naar de opgehoopte vuil erin, bleek dat ze niet eens goed in elkaar waren gezet. Het asje kreeg ik niet eens heen en weer, dus als het ware geblokkeerd .
Na aanschaf van van mijn huidige XM heb ik bij problemen met het zakken van de voorkant mijn HR`s voor en achter vervangen door nieuwe. Nog steeds geen spijt van .
Om nog op de vraag van CDPF te komen, op foto`s van een open HA1 computer heb ik ook MOSFET(`s) gezien. Kennelijk heeft HA1 een zwaardere type diode die niet doorbrandt als bij HA2, op zich logisch als het formaat van een HA1 elektroklep naast die van HA2 elektrokleppen wordt vergeleken.
Bij mijn HA1 had ik ook ongeveer 6V bij de uitgang van de VC naar de elektroklep, het losse relais die al eerder door een ander ertussen was gezet goed aangesloten en daarmee was mijn elektroklep aansturing perfect al helemaal na het solderen. Verder ondervindt ik geen andere VC problemen door een lage voedingsspanning.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
@Citrophile,had je daarna een hogere voedingsspanning op je elektroklep of bleef `ie 6 V.?
Volgens de Vraagbaak en de uitleg in de Diagnosecode`s staat er nl. 12V. op als beginspanning.
Nieuwe HR is natuurlijk het allerbeste , mijn gereviseerde werkt gelukkig wel zonder problemen.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Dirk, mijn HA elektroklep wordt met 12V voedingsspanning gestuurd, de veercomputer bepaalt nog steeds de schakelmomenten van de HA elektroklep .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Mooi man , dus alles werkt weer optimaal!
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@Citrophile,
Hydractief I en II verschillen op zeer essentiele punten.
H1 stuurt de kleppen aan met 12 V, gebruik makend van robuuste electronica. Die elektrokleppen en die VC’s gaan niet gauw kapot. Zeker weet ik het niet, maar het zou mij niet verbazen als er geen diodes in de Type I elektrokleppen zitten. De veelvuldige storingen bij Type I hebben daar dan ook niet mee te maken. In de meeste gevallen gaat het om aardfouten en slechte contacten en bij de eerste types uit 1990 om softwarefouten.
H2 Stuurt de kleppen pulsgemoduleerd aan, dat wil zeggen dat de de pulsbreedte bepaalt of de klep open of dichtgaat. De gemiddelde spanning van die puls ligt op ca 2,7 V, de beginspanning om zo’n klep te openen wordt aangestuurd met een 100% pulsbreedte, dus 12 V (Type I heeft altijd 12V want geen puls).
De solid state relais die dat aansturen zijn supernel, maar ook superkwetsbaar. De diodes over de elektrokleppen moeten er voor zorgen dat er geen stroom de verkeerde kant op gaat als de klep dichtgaat, want daar kunnen die relais niet tegen. Daarom soldeert men dikwijls diodes in de VC.
Kapotte Type I VC’s zal je dan ook niet vaak tegenkomen, van Type II daarentegen wel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Jan, je wijst me op punten die ik al lang weet.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat is dan fijn. Uit je berichtwisseling met Dirk de Pirk kreeg ik de indruk dat e.e.a. niet duidelijk was. Misschien wel aan jou en Dirk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Citrophile schreef:@Jan, je wijst me op punten die ik al lang weet.
Jan probeert te vertellen dat bij HA-1 de mosfet’s het wel zullen blijven doen.
Bij ha-1 krijgt de diode alleen een ‘schop’ als er van soepel naar stug geschakeld wordt en niet constant zoals bij ha-2.
Bij HA-1 zal de interne diode in de mosfet het wel aan kunnen als de diode in het hydractiveblok stuk is. Bij HA-2 wordt deze veel te heet door het constant laten wegvloeien van de piekspanning.