Inruil Doen of Niet ??? (aankoopadvies)
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 13 september 2010 07:09 PM

Hallo allemaal, Is weer een tijdje geleden dat ik op dit forum heb geschreven.

Ik heb een vraagje…. Ik rij op het moment erg veel en denk dat het daarom ook voordeliger is om diesel te gaan rijden (rij ongeveer 500km per week) Ik heb zelf een Xantia 1.6i uit 1994 met 117.000 km op de teller. (Zit net een nieuwe distributie riem in en waterpomp) Daarnaast is de olie recentelijk vervangen samen met de filters (Lucht en olie) Auto is is schadevrij met NAP en onderhoud boekjes.

Nu heb ik een mooie diesel break 1.9 td sx uit 94 (volgens mij) gevonden voor niet zoveel geld… zo rond de 1000 met maar 112.000 km op de klok (onderhoud historie is onbekend) Anders gezegd ....er moet waarschijnlijk een nieuwe distr riem in… Nu wil de persoon in kwestie de auto wel inruilen maar moet ik wel bij betalen… ongeveer 300
Doen of niet???

Is het verstadiger om de auto die ik nu heb particulier te verkopen (marktplaats)??

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 13 september 2010 08:29 PM
  [ # 1 ]

Altijd erg moeilijk te zeggen hier vanachter mijn schermpje. Hoe zien de auto’s (je oude en de evt. nieuwe) eruit. Zowel optisch als technisch. Een diesel met zo weinig km kan bijna niet verkeerd zijn zou je denken. Maar gebreken kunnen onder/achter de optiek wel aanwezig zijn.

Persoonlijk ben ik met diesels niet zo op de hoogte. Ook qua kosten zijn deze niet erg interressant meer. De MRB stijgt de pan uit en dan moet je dus wel erg veel rijden om er voordeel uit te halen. Persoonlijk zou ik gaan voor een LPG G3 auto. Dat moet dan wel weer een 16v zijn omdat de 1,6 en de 1,8 8 kleppers nogal gevoelig zijn voor klepzitting slijtage. En dat betekent dan weer vaak kleppen stellen (= duur).

Gezien de huidige prijzen op MP voor de Xantia is het aanbod helemaal niet slecht. Bij particulier verkoop zal je er hooguit 600 tot 700 voor krijgen.

Groet, Henk.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 13 september 2010 08:38 PM
  [ # 2 ]

Een TD van 16 jaar out met slechts 112 Dkm op de teller is bij voorbaar verdacht.
Daarvoor kocht je toen ook al geen diesel….

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 13 september 2010 10:14 PM
  [ # 3 ]

Hallo,

Bedankt voor de reacties…

Wat betekend mrb?Lpg is helaas geen optie gezien er geen aangeboden word op mp met een voor mij aanvaardbare km stand.

Hoe kan ik er achter komen of er met de kilometer teller stand is gerommeld?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 september 2010 10:24 PM
  [ # 4 ]
Rayden108 schreef:

Hoe kan ik er achter komen of er met de kilometer teller stand is gerommeld?

Navragen bij de nationale auto pas. Kan volgens mij bij elke dealer;

Profiel  
 
Gepost: 13 september 2010 10:38 PM
  [ # 5 ]

mrb is motorrijtuigenbelasting, ofwel wegenbelasting aka houderschapsbelasting. Het beestje moet toch een naam hebben. Navragen bij de nationale autopas is een goede optie voor de kilometerstand, maar dan moet je jezelf er wel van vergewissen dat de auto ook zijn hele geschiedenis in Nederland heeft doorgebracht. Ik ben zelf vorige week nog bij een auto wezen kijken die al heel snel door de mand viel, omdat een auto met 161000 km nu eenmaal niet vijf jaar geleden een gasinstallatie kan hebben gekregen die is ingebouwd op 178000 km volgens het garantiebewijs Very Happy. De brave verkoper wist me wel fijntjes te vertellen dat het voor ‘mijn’ restwaarde niets uit zou maken, omdat de auto toch nog moest worden ingevoerd, zodat op de autopas de huidige kilometerstand zou komen te staan…

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 september 2010 10:47 PM
  [ # 6 ]

Je kan ook hier kijken of het klopt.

Volgens mij heb ik de auto wel gezien op MP. De auto is van 97 dus 13 jaar, dat betekend nog geen 9000 km per jaar. Dat is gewoon erg weinig, maar ook al zouden er meer kilometers op zitten dan is het niet gek hoor dit bedrag voor een op het oog mooie break met airco. Er kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe teller in zijn gekomen.

Profiel  
 
manta400
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 17-08-2008

Gepost: 13 september 2010 11:36 PM
  [ # 7 ]

Ook al zou de diesel die je op het oog hebt meer als 200000 km ervaring hebben is het nog geen enkel probleem,deze motoren zijn ijzersterk.Maak een proefrit en je weet genoeg,en met 300 euro bijbetalen hou je genoeg over voor een flinke onderhoudsbeurt.Ik heb mijn 1.9TD gekocht met 225000 km op de teller en ik rij er nog steeds heel europa mee in de rondte,en hij verbruikt geen noemenswaardige hoeveelheden aan olie,en een verbruik van 1 op 15.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 september 2010 03:08 PM
  [ # 8 ]

Ik heb nu zowat 4 1/4 ton op de klok staan en het blok is nog wel fris. Maar, als de mijne niet zo netjes was onderhouden weet ik wel zeker dat-ie nu vreselijk veel geld had opgevreten aan werk. Het is niet het blok waar ik bang voor ben, zo’n XUD is taai zat mits er een beetje fatsoenlijk mee omgesprongen is. Maar de rest: voortrein, achterbrug, interieur, hydraulieksysteem enz. enz. en daar gaan de km’s op den duur gewoon echt wel tellen. Verder is het natuurlijk zo dat een Break aanzienlijk roestgevoeliger is dan een Berline.

Het enige dat je kunt doen is goed je ogen openhouden en als het niet ‘goed’ voelt gewoon weglopen. 112k is inderdaad erg weinig voor een diesel, voorál als het een origineel nederlandse is, dus dat begint niet op de juiste manier. Dat betekent niet dat je er per definitie een bak ellende waar vreselijk mee gerotzooid is zou kopen (wie weet klopt het gewoon en heb je de vondst van het jaar, weet je veel!), maar het betekent dat je wel moet weten wat je doet & dat je dus zelf echt goed moet (uit)kijken!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 14 september 2010 03:13 PM
  [ # 9 ]

Mocht je belang hebben bij een Xant 1.9TD met automaat, cruisecontrol en airco (alles goed werkend) met 3 ton op de teller, de mijne gaat waarschijnlijk binnenkort in de verkoop.

Meer info per pb zou ik zeggen…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 september 2010 03:53 PM
  [ # 10 ]
Penny Lane schreef:

Ik heb nu zowat 4 1/4 ton op de klok staan en het blok is nog wel fris. Maar, als de mijne niet zo netjes was onderhouden weet ik wel zeker dat-ie nu vreselijk veel geld had opgevreten aan werk.

Vergis je niet in een D-riem wissel met een rondje kleppen stellen, waterpomp, spanrollen multi-snaar en krukaspoellie, kost je al snel 1000 euro of meer bij de garage.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 september 2010 04:52 PM
  [ # 11 ]

Is ook, maar ik bedoel maar dat je je niet op dat blok moet blindstaren. Die tor is wel goed te houden en een XUD met (veel) meer dan 4 ton erop is geen uitzondering. Alle randsystemen zijn minstens zo gevoelig. En dat wil ook wel in de papieren lopen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 14 september 2010 05:10 PM
  [ # 12 ]

Hallo,

Ik ben vandaag wezen kijken en het was WAARDELOOS….
De auto staat inderdaad op marktplaats en het betreft de 1.9 Diesel break met 112000 km voor 900. In de advertentie wordt niet veel gegeven maar toen ik gister belde zeiden ze een uitstekende auto maar we weten alleen niets over de onderhouds geschiedenis. Dus vandaag wezen kijken en om maar een paar min puntjes te noemen
- Zit een deuk in het rv spatbord
- Zit een roestplek op de motorkap
- De grille is verkleurd
- Beide achterlichten zijn gescheurd
- De klokkenkast heeft geen glas meer….. (km stand dus niet helemaal 100%)
- Stoelen zijn doorgezakt
- De auto starte pas na 2 lange pogingen terwijl hij die dag nog gereden had.

Oftwel ... niet wat ik zocht…

Dus nog even doorzoeken maar in iedergeval bedankt voor al jullie reacties!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 september 2010 05:18 PM
  [ # 13 ]

wat verwacht je voor 900 euro?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 14 september 2010 05:32 PM
  [ # 14 ]

De xantia waar ik nu in rij koste 600 euro… Geen luxe model maar wel compleet Kocht hem met 87.000km dealer onderhouden onderhoudsboekjes enz enz…. Geen krassen deuken enz… zat alleen een scheur in de vooruit.

Maargoed ik ging er al vanuit dat de km stand niet klopte (gister die nap check gedaan) maar wel verwacht dat de auto in een wat betere staat zou zijn.. Maarja de prijs was inderdaad aan de lage kant.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 14 september 2010 08:07 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

wat verwacht je voor 900 euro?

Vooropgesteld dat ik begrijp waar je op doelt, maar als ze van de auto zeggen dat ie in prima staat is, dan kan ik me de tegenvaller wel voorstellen.
En jij weet ook dat de Xantia gewoon de moderne BX is. Dus bij aankoop niet zozeer kijken naar de prijs, maar veel meer naar de algehele staat van de auto. Inclusief onderhoud.

Wat TS hierboven beschrijft is op z’n zachtst gezegd een “onfrisse” auto, lijkt me zo, waar wellicht mee geknoeid is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook