1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kleppen stellen
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 05 augustus 2010 01:04 PM

Ik ben op zoek naar een goede garage in Belgisch limburg om
de kleppen van m’n 19D te laten stellen.  Ik ben zo een beetje het vertrouwen kwijt in de garagisten
hier in de buurt.  Antwoord verstuur je misschien best via pm om problemen
te vermijden Smile

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 13 september 2010 10:46 PM
  [ # 1 ]

Even dit topic opnieuw tot leven wekken.

Afgelopen week aan m’n garagist gevraagd om de kleppen te stellen van m’n berlingo 19D (DW8). 
Mijn garagist is wel geen officiële citroen dealer.  Maar een garage die aan verscheidene merken werkt.
Nu zegt hij dat dit niet meer nodig is bij mijn berlingo omdat dit ‘hydraulische’ kleppen zijn en dus zelfstellend.

Klopt dit?

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 september 2010 10:51 PM
  [ # 2 ]

Nee. Dat klopt niet. Er zitten gewoon vulplaatjes tussen de nokkenas en klepstoters.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 13 september 2010 11:05 PM
  [ # 3 ]

Oeps Sad Dan is het hoog tijd. Ik heb de auto 6 jaar geleden gekocht. 
Hij had toen +/- 90.000 km nu heeft hij er 275.000
Nog nooit zijn de kleppen gesteld ....
Ik hoop dat er inwendig niet teveel schade is Sad(

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 september 2010 12:41 AM
  [ # 4 ]

Als de motor nog goed start en loopt, zal het wel meevallen met de schade, maar laat voor de zekerheid de klepspeling controleren bij een goede garage.

Om eerlijk te zijn vind ik het wel vrij uniek, een DW8 met 275K en nog nooit kleppen gesteld.
De DW8 is er gevoelig voor, zo rond de 150K is het vaak nodig om ze te stellen.

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 14 september 2010 07:24 PM
  [ # 5 ]

Hij start vanaf de eerste slag.  Maar na de start komt er een bonte kleurencombinatie uit de uitlaat.  Blauw, zwart, wit.  Maar gelukkig geen gigantische hoeveelheid.  Hij loopt dan ook niet erg mooi de eerste toeren. Wegrijden met een koude motor geeft af en toe een schokje.
Maar na een 300m is dit weer weg.  Voor de rest rijd hij goed.  Zoals een 19D over het algemeen rijd.  Het verbruik is +/- 1 op 13

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 14 september 2010 07:47 PM
  [ # 6 ]

Dan wordt het inderdaad tijd om de kleppen te laten stellen. Zodra het gaat vriezen, zal de DW8 waarschijnlijk niet willen starten. Bij rustig rijden moet je redelijk makkelijk 1:15 rijden.
Als je garage zegt dat je hydraulische kleppen hebt, dan zal ik daar niet meer naartoe gaan met je Berlingo. Misschien zeg ik dit ten overvloede, maar bij kleppen stellen dient gelijk je distributieriem vervangen te worden en eventueel ook de spanrol, looprollen en waterpomp. Is alles bij elkaar toch een prijzig klusje, zelfs als je het uurloon niet meerekent.

Profiel  
 
DeathD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-11-2007

Gepost: 14 september 2010 08:25 PM
  [ # 7 ]

Dat is net het vreemde bij m’n berlingo. Het mag -20 vriezen…. starten doet hij onmiddellijk.
Wegrijden gaat dan wel stotterend (de eerste 300m).  Ligt dit dan aan de kleppen?

De spanrollen zijn vorige week pas vervangen.  Deze slijten trouwens vrij vlug.  Is dit een bekend
euvel bij deze motor? ( is ongeveer 60.000 km geleden ).

Berlingo 19D multispace bouwjaar 1999.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 september 2010 06:06 PM
  [ # 8 ]

Je bedoelt de spanrollen van de multie-riem, deze slijten inderdaad wat harder, zeker als je een Airco heb.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 15 september 2010 10:50 PM
  [ # 9 ]

Spanrollen bij de multiriem moet je om de 60K gelijk met riem wisselen, want anders gaan deze bijna letterlijk je riem opvreten. Bij de distributie neem ik ze ook elke keer mee. De waterpomp kun je eventueel om de 120K doen, maar ook deze wissel ik gewoon altijd gelijk met de distributie om de 90k.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 september 2010 12:55 PM
  [ # 10 ]

Kijk dat is nog eens goed onderhoud, gewoon alle slijtdelen meepakken, en niet bezuinigen.
Zo doe ik het ook Smile

Profiel  
 
hdspeed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 20-12-2010

Gepost: 20 december 2010 08:31 PM
  [ # 11 ]

Hoi ik ben hier nieuw.
Sins 2 jaar rij ik een 1.9d berlingo uit 2000.
Hij heeft nu ongeveer 250.000 gelopen.
Maar onderhouds verleden is onbekent.

Dus ik heb wel een direkte vraag.
Weet iemand hoe duur zoiets is, (kleppenstellen, pomp, riem, etc)

Profiel  
 
David01
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 30-10-2008

- ZX 1.6i
Gepost: 20 december 2010 09:19 PM
  [ # 12 ]

“Bij kleppen stellen dient gelijk je distributieriem vervangen te worden en eventueel ook de spanrol, looprollen en waterpomp.”

Klopt dit? En waarom moet dat? En welke modellen 1.9 hoef je niet de kleppen bij te stellen?
Alvast Dank!

Profiel  
 
Willem berlingo 1.9 (dw8)
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 22-12-2010

Gepost: 22 december 2010 12:36 AM
  [ # 13 ]

Hallo iedereen, ik heb hetzelfde probleem… En nu versta ik ondertussen dat het verstandig is de kleppen te laten stellen door een erkende garagist, aangezien de distributieriem eraf moet enzovoort. Maar ik zou voor de zekerheid de klepspeling eens willen controleren.. weet er iemand hoeveel deze speling is? inlaat/uitlaat. en is deze waarde dan van toepassing voor iedere berlingo 1.9d? de onze is van 2001 dan denk ik dat het een DW8 motor is.

met vriendelijke groeten

Profiel  
 
fisherman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 03 januari 2011 10:00 PM
  [ # 14 ]

Distribubtieriem moet er niet af om kleppen te stellen.
1,9d dw8 motor is de klepspeling 0,20 inlaat 0,35 uitlaat bij koude motor.
MVG Bert

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 januari 2011 10:01 PM
  [ # 15 ]

En hoe haal je de nokkenas er af zonder de riem los te maken dan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook