@ LaLeo. 108 minuten.. wauw, wat een nauwkeurigheid Dank voor je inschatting, dat geeft wel een beeld. Ik stel me er bij voor dat het rondrijden met lekke klepseals vooral vervelend is, maar niet direct schadelijk voor de motor. Dan zou ik de tijd kunnen nemen om uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is, over een paar maanden de kop onder handen nemen en er dan meteen LPG in laten zetten? Of strijk ik de puristen nu tegen de haren in…
@ Robin, er is allicht enige liefde in het spel maar toch kijk ik er vrij rationeel naar. De CX is op de genoemde punten de moeite waard, in de volgende stap wil ik een beeld krijgen van mogelijke oorzaken en bijhorende kosten voor het verhelpen van het motorprobleem. En daarna (nu dus) is het gewoon tijd om een rekensom te maken en de plus/minpunten af te wegen.
@ Michiel, ik kom graag je Franse wagenpark een keer bewonderen en een stuk in je CX rijden, dank voor het aanbod. Meer vergelijkingsmateriaal is inderdaad erg relaxed!
En hier nog de beloofde plaatjes. Betere foto’s heb ik niet, maar ze geven wel een aardige indruk.
La Léo schreef:
Nee hoor, de RDW kan bij een slecht leesbaar nummer zelf een nieuw nummer inslaan, geen enkel probleem! Pas nog meegemaakt, nummer weggevreten door accuzuur (geen CX). Sloegen ze gewoon een nummer in de chassisbalk onder auto, na een klein onderzoek in het betreffende land van afkomst.
Als je maar een correcte carte grise en een aankoopnota hebt (mag ook handgeschreven zijn).
Tja, en je moet er zelf wel 100% zeker van zijn dat het nummer écht klopt natuurlijk.
Bij nader inzien en de mij bekende importproblemen nog ‘ns overziend, denk ik dat je gelijk hebt. De identiteit van het voertuig moet kunnen worden vastgesteld en er moet kunnen worden vastgesteld, dat het VIN bij de auto hoort. Een maatje van me had daar kort geleden een probleem mee. Z’n in België gekocht buggy met ingekort Keverchassis. Dat was zo knorrig slecht gelast, dat er twijfel over was, dat het nummer bij de auto hoorde. Op zich is het ook best denkbaar, dat de identiteit niet kan worden vastgesteld voor een verdwenen chassisnummer. Als kenmerken conform papieren overeen komen met autokenmerken en posities in het VIN, dan is het erg onwaarschijnlijk, dat de identiteit niet van de ter import aangeboden auto is. Je krijgt dan de VIN ergens anders ingeslagen. Laat dat trouwens niet in de kofferbak doen. Als je daar een fijne geluidsinstallatie in laat zetten, dekt die het VIN af. Is mij ook overkomen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
2nk schreef:@ LaLeo. 108 minuten.. wauw, wat een nauwkeurigheid
Dank voor je inschatting, dat geeft wel een beeld.
Hahaha, nou die 108 minuten (18 eenheden van 6 minuten ) zijn afgeleid uit het officiële werktijdenboek van Citroën, dat ik heb liggen. Heel leuk om af en toe erbij te pakken, en vooral om te zien hoe het soms afwijkt van de huidige praktijk. Die auto’s zijn nu allemaal 25+ jaar oud en dan willen er weleens dingen vast zitten die bij een nieuwe CX nog makkelijk los te maken waren. En vlak niet uit, dat ook heel veel werk kan gaan zitten in het oplossen van andermans beunwerk!
Maar goed, dat geeft je toch een indicatie, ik verwacht dat het in het geval van een D-riem niet veel af zal wijken, aangezien daar niet zo gek veel muurvast kan zitten. Laat het 2 uur zijn, als er wat rubbertjes of afstandsbusjes missen van de afdekkap (= meestal het geval) en men moet er een alternatief voor zoeken/maken.
Trouwens, heel grappig om te zien, dat er in het boek met een pen al dingen zijn veranderd, die ten tijde van het ter perse gaan dus al te rooskleurig waren ingeschat en die ze dus later hebben ‘verbeterd’
2nk schreef:Ik stel me er bij voor dat het rondrijden met lekke klepseals vooral vervelend is, maar niet direct schadelijk voor de motor. Dan zou ik de tijd kunnen nemen om uit te zoeken wat er werkelijk aan de hand is, over een paar maanden de kop onder handen nemen en er dan meteen LPG in laten zetten? Of strijk ik de puristen nu tegen de haren in…
Klopt, het is niet schadelijk, maar een rookpluim achter je auto is gewoon geen leuk gezicht en mensen gaan wat meer afstand houden hahaha!
Het Douvrinblok leent zich uitstekend voor LPG, de klepzetels hoeven er niet eens voor worden aangepast. Backfires komen zelden voor en als je verder geen grote spullen wilt vervoeren, is zo’n gastank in je kofferruimte ook geen punt.
Sommigen hier menen dat gas uitsluitend is om op te koken, en vroeger behoorde ik ook tot die categorie. Maar met de huidige benzineprijzen is het echt haast niet meer aan jezelf te verkopen om 25k per jaar met een auto te doen die 1 op 9 rijdt….
Het omslagpunt moet je wel even berekenen, want inbouw van de installatie kost ook geld, ook al is de auto dan belastingvrij. Als je af en toe eens rond de kerk gaat tuffen zou ik het lekker origineel laten en me de moeite en het geld besparen. Voor € 1000 kun je een hoop peut kopen!
Daarover gesproken: bezuinig in godsnaam niet op de inbouw, Ren niet persé naar de “goeiekoopste”, vraag of je referenties mag zien; auto’s waar het al zit ingebouwd en check samen met een technisch onderlegd persoon dan hoe dit is ingebouwd.
Er zitten namelijk héél wat gasbeunen tussen. Ik noem ze altijd de Crownstone Cowboys, die zomaar wat rotzooien, zonder liefde voor de auto en zonder verder te denken dan hun striptang lang is.
En dat gaat gegarandeerd ellende en irritatie veroorzaken bij dagelijks gebruik of kan zelfs ronduit gevaarlijke situaties opleveren.
Dan, de foto’s… opnieuw, het blijven slechts foto’s maar het lijkt mij toch wel echt een fris exemplaar qua koets, als ik het zo bekijken kan. Zit er lederen bekleding in of zie ik dat verkeerd??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nogmaals dito.
Bedenk je even wat je precies met de auto wilt gaan doen qua jaarkilometrage, en besluit dan of LPG-inbouw zinvol is.
Ja, de Douvrin loopt prima op LPG en omdat we het over een carburateurmotor hebben is inbouw vrij eenvoudig en niet te duur.
Reken er dan wel op dat de kop met een tonnetje of 2 aan z’n eind is en je dus een andere kop zult moeten monteren…
Foto’s zijn matig maar inderdaad ziet de auto er op de plaatjes helemaal niet zo slecht uit, dus is de prijs meer dan reëel.
Qua olieverbruik; dat zul je even in de gaten moeten houden.
Er bestaan middeltjes die je bij de motorolie kunt voegen die keerringen en seals weer soepel maakt, maar daar heb je in dit geval weinig aan: de klepsteelafdichtingen zijn van een hard plasticsoort, en die moeten gewoon worden vervangen bij slijtage.
Daarvoor moet de nokkenas eruit en dus de kopbouten los en zit je meteen met het moeten monteren van een nieuwe koppakking.
Distri-riem is zoals gezegd vrij eenvoudig, het enige wat wel eens (goed) vast wil zitten is mijn persoonlijke ervaring, is de ‘spanpen’ in de waterpomp: deze pen drukt middels veerkracht de spanrol tegen de D-riem en zet hem daarmee automatisch op spanning.
Tis een stalen holle pen in een aluminium (waterpomp-)huis….recipe for desaster (galvanische corrosie heet dat).
‘Spirit of avant-garde’
Zo, de treintickets zijn geboekt; ik ga een gokje wagen. Veel dank voor alle tips en meedenksels tot nu toe!
De eigenaar vind overigens dat ze niet rookt.. “Elle ne fume pas du tout!” Nou we’ll see. Ik ga het eerst eens in de praktijk aanzien wat het olieverbruik is, regelmatig in de binnenspiegel kijken op zoek naar rookpluimen.
En als ik straks weer zelf onder de motorkap kan kijken ga ik jouw distributieriem tips nader bekijken, Pascal. Tnx.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Leuk, weer één erbij!
Way out in the water, see it swimming.
Heel veel succes met de onderneming !

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
2nk schreef:Zo, de treintickets zijn geboekt; ik ga een gokje wagen. Veel dank voor alle tips en meedenksels tot nu toe!
De eigenaar vind overigens dat ze niet rookt.. “Elle ne fume pas du tout!” Nou we’ll see.Ik ga het eerst eens in de praktijk aanzien wat het olieverbruik is, regelmatig in de binnenspiegel kijken op zoek naar rookpluimen.
En als ik straks weer zelf onder de motorkap kan kijken ga ik jouw distributieriem tips nader bekijken, Pascal. Tnx.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
Ik wil je niet ontmoedigen in dit leuke avontuur, maar als de eigenaar de rookontwikkeling zo bagatelliseert, zou ik de rest van de auto toch even héél kritisch onder de loep nemen. Succes!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gaan er nog meer mensen mee, want 2 zien meer dan 1 die rook pluimen in de spiegels wil zien…..
Altijd spannend zoiets,we zullen de resultaten wel lezen hierzo ben benieuwd…....
Een prima eerste rit naar huis gehad met mijn nieuwe CX. Vanochtend met succes door de RDW heengehaald, al was dat vanwege het slecht leesbare chassisnummer nog wel wat spannend. Zelfs Justitie heeft er nog een uur op staan boenen, alvorens ze het nummer tevoorschijn toverden.
En nu wachten op de papieren en langs de APK.
Hoe de rookpluim zich gedraagt heb ik nu ook beter zicht op: alleen bij de start soms een dikke blauwe mist, soms een klein wolkje. Dat verdwijnt binnen 5 seconden en daarna geen zichtbare rook meer. Ik vermoed dat het gerangeer bij de CT (2weken geleden) de oorzaak was van de continue blauwe pluim, waarschijlijk door slechte verbranding/afstelling.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zeer mooi toppie
En veel zweef plezier
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mooi hoor, en hup weer eentje erbij op de nederlandse weg

Totaal aantal Berichten: 6503
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Mooi, gefeliciteerd! Ik zie een nieuw Frans kenteken, de vorige eigenaar had em dus nog niet zo lang.
Veel plezier ermee.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Gefeliciteerd ! Nette auto zo te zien. Hopelijk valt het onder de kap ook mee met de oorzaak van de rook.