1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
ervaringen met C5 1.6 THP motor
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 12 september 2010 12:43 PM

Als mogelijke herintredende Citroënrijder, vraag ik me af wat de ervaringen zijn met de nieuwe 1.6 THP motor (150pk) in de C5. Ik hoorde verluiden dat deze aan het eind van het jaar ook met zo’n 200pk komt, evanals bij Peugeot reeds leverbaar is in bepaalde types. Om mijn autoachtergrond te situeren: mijn laatste Citroen was (na de nodige 2 cv’s en Dyanes)een ami8 Super(!)en inmiddels rijd ik in een Alfa 159 2.2 JTS; daartussen bevonden zich vele Austins en Rovers. Ik ben benieuwd wat C5 rijders vinden. Is 150 pk niet wat weinig op de autoroutes en Autobahnnen en klinkt die 200 pk niet veel belovend?

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 14 september 2010 12:24 AM
  [ # 1 ]

Als ik mij niet vergis levert de 1.6 THP niet 150, maar 155 PK (maar ach, wat scheelt het).

Allereerst zou ik adviseren een (uitgebreide) proefrit te gaan maken. Dan kun je zelf ervaren hoe de éénpuntzes rijdt.

Ik moet zeggen dat ik die pk’s ruim voldoende vind. Maar ik ben een rustige rijder, zuinig bovendien. Ik houd mij altijd keurig aan de max_snelheid. De auto gebruikt nu 7.0 per 100 km (volgens de boordcomputer, mijn opschrijfboekje zegt 7,3), maar ik heb pas 2800 km met de nnieuwe C5 gereden. Ik verwacht dat het nog wat zuiniger wordt.

In de lage versnellingen is de acceleratie indrukwekkend; maar rijd ik in de zesde versnelling en wil sneller gaan rijden, dan is even terug naar 5 beter. Dat ging met de C5 break 2.0 toch wat rapper. Ik sla trouwens, als ik wat rapper optrek dan gewoon, wel eens een versnelling over.

Ook een voordeel van de 1.6 THP is het milieulabel dat de auto krijgt. Mijn C5 heeft een B-label. (Jaja, 1500 kg en reuze milieuvriendelijk..) Ik gok dat een 2.0 een wat ongunstiger label gaat krijgen. Kan ook een afweging zijn.

Je moet je ook nog even afvragen wat voor ‘n vering je wilt, bollen of wokkels.
Ik heb al heel wat km’s (mee-) gereden op stalen veren, maar ik geef de voorkeur aan de bollen: veel comfortabeler.

Ik weet nog wel meer voor- en nadelen op te sommen, maar je vroeg alleen naar de motor.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 14 september 2010 10:47 AM
  [ # 2 ]

@ Robb

Dank voor je reactie. Je hebt gelijk dat het aantal pk’s meer dan 150 is. De site van autoweek vermeldt zelfs 156 pk (zie ik nu)! Hoe dan ook, dat valt weer een paar pk mee. Hoewel ik me wel aan de maximum snelheden houd, zou een paar pk’s extra mij toch welkom zijn. In de bebouwde kom rijd ik strikt max. 50; op snelwegen tussen 120-140; in Duitsland (enkele keren per jaar) schep ik er toch een wat kinderlijk genoegen in zo’n 160+  te rijden. Dat is natuurlijk alllemaal goed mogelijk met die 1.6 THP, die overal veel lof heeft gekregen. Tegen veel schakelen heb ik ook geen bezwaar. Ik ben blij te horen dat de acceleratie redelijk snel is, want ik ben wat te ongeduldig voor een trage auto. Boven de 140 zal de fut er wel een beetje uit zijn, denk ik.

Ik ga zeker voor de veerbollen. Als het toch weer een Citroen wordt (back to my roots!), dan ook een echte! Ik ga zeker nog een proefrit maken. Ik bljf stiekum hopen dat(bv na de introductie van de Peugeot 507) nog sterkere benzinemotor wordt aangeboden, bv die uit de DS3 racing. Is er iemand die het door mij opgevangen gerucht kan bevestigen?

O ja, (dat zou ik bijna vergeten) ik vroeg inderdaad alleen naar de motor, maar (enigszins off-topic) ben ik toch wel erg benieuwd naar die andere voor en nadelen.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 september 2010 11:09 AM
  [ # 3 ]

+ 160 km haal ik ook nog met mijn 1.6 hdi met 110 pk…
dus waarom zou die 1.6 thp dat dan niet doen… Wink

Profiel  
 
robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-12-2003

Gepost: 15 september 2010 01:29 AM
  [ # 4 ]

Ooit reed ik met de C5 break 2.0 tweehonderdenvijf kilometer per uur (op de teller, en die was redelijk accuraat). Op de Autobahn, waar het mocht, als vanzelfsprekend.
Volgens het boekje zou de 1.6THP 210 km/h doen.
Als ik ooit weer eens in Deutschland kom….....

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 17 september 2010 11:01 PM
  [ # 5 ]

MMM, ja jullie hebben natuurlijk gelijk die top is wel voldoende, maar de vraag is hoe lang duurt het om die te bereiken. Er zijn soms auto’s van die Duitse merken achter je die meer op Sarkozy dan op Frau Merkel lijken, en zich dienovereenkomstig gedragen op de weg.

Ik vrees dat ik mijn vraag of weinig wervend heb geformuleerd of dat er nog weining 1.6 THP rijders op dit forum zijn. Ik kan alleen maar herhalen dat ik oprecht geinteresseerd ben in de ervaringen van die Citroenisten. Overigens zag ik op de officiele Citroen site dat de DS4 in de eerste helft van het volgend jaar met die 1.6 THP 200 pk motor uitkomt. Het lijkt me vreemd dat dan ook niet in de C5 gelegd gaat worden.

Profiel  
 
Murgen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 18 september 2010 09:40 PM
  [ # 6 ]

Het is een prettige motor. Trekkracht onderin is lekker. Heb de indruk dat mijn oude 2.0 HDI veel meer power had maar deze motor heeft nog geen 3000 km gedraaid.  Met een fors gewicht is de motor toch zuinig, zuiniger dan de al genoemde diesel. Met een vouwwagen of caravan erachter neemt het verbruik fors toe. Ik moet er bij zeggen dat ik erg aan de zesbak moet wennen, het schakeladvies maakt dat je met weinig toeren rijdt, in die zin rijdt de THP onbelast als een dieselauto. Gewoon meenemen voor een proefrit en dezelfde route met je eigen auto rijden.

Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 19 september 2010 12:45 AM
  [ # 7 ]

Dank voor je reactie. Ik lees wel vaker dat een downsizing motor met een vergelijkbaar vermogen toch minder krachtig voelt.In één van de vorige afleveringen van Autoweek viel de vergelijking van de C5 2.0 benzine en de 1.6 THP in het voordeel van de nieuwe turbomotor uit. In jouw geval speelt misschien ook diesel versus benzine een rol. Men zegt dat diesel financieel steesd minder aantrekkelijk wordt o.a. door de fiscale maatregelen. Hoe dan ook, ik moet de komende tijd gaan proefrijden.

Profiel  
 
Murgen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 19 september 2010 11:27 AM
  [ # 8 ]

De diesel ging er o.a. uit omdat de belasting 115 euro per maand bedroeg. Toch een tank benzine. Ervaren is het beste, ik vind het een prettige motor, zelfs in zo’n zware auto. Afgelopen zomer met drie passagiers een bergpas van Frankrijk naar Zwitserland mee gereden, heen en terug, en dat doet de THP voorbeeldig. Op de snelweg moet je als je aan het klimmen bent met volle belasting en een caravan erachter niet denken aan de zesde versnelling met cruise control. Wink Maar dat moet je in feite met geen enkele andere motor doen. Veel plezier met de proefritten.

Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 21 september 2010 10:39 PM
  [ # 9 ]

Ik heb een 1.8i met 127pk, dat ervaar ik al als ruim voldoende, niet alleen de top maar ook de acceleratie 0 - 100km/h. De tussen sprintjes 80 - 120km/h en 120 - 150 km/h gaan goed, maar sneller kunnen met een diesel. Maar ik ben niet ontevreden over de 127pk versie in dat opzicht..

Dus dan zal de 155pk versie wel helemaal meevallen denk ik zo Smile

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Murgen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 22 september 2010 09:15 AM
  [ # 10 ]

Het prettige is dat de 1.6 THP net als de 2.0 HDi onderin zijn maximum koppelcheeft. Dat maakt hem anders dan een standaard benzine motor.

Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 september 2010 07:38 PM
  [ # 11 ]

Van horen zeggen - een goede vriend van me heeft zijn 407 hdi ingeruild op een C5 1.6 op bollen, prive rijdt hij XM Turbo CT - is de 1.6 zeker sterk genoeg, maar rijdt minder relaxed dan een forse diesel. Keertje extra (terug)schakelen dus. Verder prima.

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 25 september 2010 09:52 AM
  [ # 12 ]

Ik heb sinds een week ook een thp tourer
Had ervoor een C4 vts 180 pk dus wel iets gewend
Heb ook een DS3 met het THP blok, en dat is sensatie
In de C5 kan hij goed mee is redelijk vlot
Maar echt geen strepentrekker.
Van autobaan oprijden tot 200 is geen probleem hoor
Maar het is geen sportwagen en daar verandert de THP 200 ook niets aan
als hij komt!
Succes met je keuze groeten Lodie

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 25 september 2010 11:59 AM
  [ # 13 ]

Mijn ervaring emt de C5 met 1.6THP 156pk is dat die veel meer koppel heeft dan de vorige 2.0 16v en over een breed toerengeboed van 1400rpm tot ongeveer 3500 constant 240Nm. Verder voelt de C5 met 1.6THP veel lichtvoetiger aan in bochten omdat er merkbaar minder massa in de neus zit vergeleken met de 1.8 16v en 2.0 16v. Het is idd geen strepentrekker, maar vele malen sneller dan de voorgaande benzinemotoren.

Service.citroën.com geeft al ruim 2 maanden de C5 1.6THP 200pk aan, dus die komt very good. Volgend jaar komt de 2.0THP met max 240pk en wordt dan ook door BMW toegepast.

Hoop met de a.s. autosalon in Parijs de C5 1.6THP 200pk te mogen bewonderen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Solon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 29-05-2008

Gepost: 30 september 2010 10:37 PM
  [ # 14 ]
Citrophile schreef:

Mijn ervaring emt de C5 met 1.6THP 156pk is dat die veel meer koppel heeft dan de vorige 2.0 16v en over een breed toerengeboed van 1400rpm tot ongeveer 3500 constant 240Nm. Verder voelt de C5 met 1.6THP veel lichtvoetiger aan in bochten omdat er merkbaar minder massa in de neus zit vergeleken met de 1.8 16v en 2.0 16v. Het is idd geen strepentrekker, maar vele malen sneller dan de voorgaande benzinemotoren.

Service.citroën.com geeft al ruim 2 maanden de C5 1.6THP 200pk aan, dus die komt very good. Volgend jaar komt de 2.0THP met max 240pk en wordt dan ook door BMW toegepast.

Hoop met de a.s. autosalon in Parijs de C5 1.6THP 200pk te mogen bewonderen.

Allen bedankt voor de reacties. De dealer in de buurt heeft op dit moment geen demo met de 1.6 THP, maar krijgt er wel eentje. Ik heb geen haast dus wacht ik af,ook die nieuwe benzinemotoren. De behoefte aan een hard geveerde sportwagen is bevredigd en voorbij, maar wat vermogen onder de motorkap maakt me nog steeds vrolijk. Als ik die ervaringen lees, is die 156 THP natuurlijk prima, maar mist die de fun van een royaal motorvermogen. Op de salon is allen de nieuwe 2.2. diesel gepresenteerd, die in het huidige fiscale regime financieel minder aantrekkelijk is; bovendien alleen met automaat leverbaar (Maar wie weet wat Wilders allemaal nog gaat gedogen na die 130 km per uur op de snelwegen). Die 200 en 240 pk blijven lokken ...........

Profiel  
 
RandY
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 07-10-2009

Gepost: 30 september 2010 11:58 PM
  [ # 15 ]

JE kunt em ook nog laten chippen naar 193 pk. Moet je even kijken in het ds3 topic. Daar heeft Daniel zijn ds3 thp al laten chippen.

Citroen DS4 thp200 Sport Chic

vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook