Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 1.9D en een 1.9SD. Heeft de SD nu wel of niet een “soft-turbo”??
Alle informatie is welkom.
Thanks
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
SD heeft idd een softturbo, opvolger van de 19D, iets meer vermogen. 70 vs 75 pk geloof ik
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Re: Verschil Xantia 1.9D en Xantia 1.9SD
austria schreef:Hallo,
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een 1.9D en een 1.9SD. Heeft de SD nu wel of niet een “soft-turbo”??
Alle informatie is welkom.
Thanks
Beide motoren hebben 1905 cc cylinderinhoud, de SD heeft weliswaar een turbo, maar die doet een klein beetje *mee*.
EN….de SD heeft GEEN intercooler….de TD wel.
De SD heeft (bij mijn weten) 75 pk en de TD 90.
De gewone D 70 pk.
Tevens maakt de SD bij (bijvoorbeeld) 120 km p/u net zoveel toeren als de gewone D…de TD loopt dus rustiger qua toerental, wat dus wil zeggen dat de bak overbrenging hetzelfde is als de gewone D.
Ooit heb ik dit kunnen vergelijken met iemand op het Xantiaforum die een Xantia SD had en ik toen een TD.
Is zo een SD turbo makkelijk op een gewone 1.9D te “schroeven” ???
Waarom word dat ding een softturbo genoemd, is de turbo anders of word hij anders aangedreven???
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een turbo kun je maar op een manier aandrijven, nl. via de uitlaatgassen, is nl. het standaardprincipe van een turbo. Andere manieren om drukvulling te bekomen zijn mechanischer van aard, bv een blower/rootes compressor zoals in sommige jags of mercedessen (kompressor) of de G-lader die volkswagen een aantal jaren geleden toepaste. Het softe van een softturbo zit hem vlgs mij (maar daar kan ik mis in zijn) in de geringere hoeveelheid overdruk die deze produceert ten opzichte van een normale turbo. Hij helpt dus idd. maar een klein beetje, daar waar alle beetjes helpen.
Xantia SD
Zelf zowel een 1.9D als een SD gereden. Het verschil is helaas niet groot. De SD liep iets rustiger, maar te verwaarlozen. Ook ik trekkracht
heb niet gemerkt met de caravan.
Zoals al opgemerkt zit er dezelfde bak onder als de 1.9D, dus hier ook
geen verbetering.
Prima motor, maar niet eentje om speciaal te gaan kopen.
ZX1.4i schreef:Is zo een SD turbo makkelijk op een gewone 1.9D te “schroeven” ???
Waarom word dat ding een softturbo genoemd, is de turbo anders of word hij anders aangedreven???
Ik denk dat Marten Postma jouw vraag niet heeft opgemerkt.
Nee…volgens mij niet, omdat er dan ook een andere kop op moet.
Een TD heeft bijvoorbeeld minder compressie dan een gewone D :
23,0:1 (gewone D)
21,8:1 (Turbo D)
En de brandstofpomp is ook anders…..geen turboboost e.d.
Dan hebben we het nog niet eens over een Intercooler.
Ik zie het met jou nog weleens een TD worden.
(of nog beter…..een BX tzd-turbo)
Bram schreef:Ik zie het met jou nog weleens een TD worden.
(of nog beter…..een BX tzd-turbo)
Ik hoop nog altijd dat mijn baas zijn Xsara 110PK HDI total los rijd waarbij de voorkant gespaard blijft
Een BX voor de hobby erbij lijkt me leuk, maar niet om er dagelijks in te rijden
Achja, waarom een SD ervan maken als je met hetzelfde gemak er een td van kan maken…
Benodigd, een inlaat, al dan niet zelf gefabriceerd, een uitlaat spruitstuk al dan niet zekf gehobbied en een brandstofpomp met turbo aansluiting…
Intercooler is niet perse nodig maar als je toch bezig bent..
Compressie is te verlagen door een dikkere pakking, al dan niet van metaal.
Ik ben ook nog altijd opzoek naar iemand (van bijv 205gti.com) die met mij een inlaat en uitlaatspruitstuk zou kunnen maken voor een turbo(1.5D )
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
De pomp lijkt mij het grootste probleem, nou ja probleem???.
De D-riem vervangen is al een klere klusje en om de pomp eraf te halen moet dat ding eraf, daar heb ik nu effe geen zin in.
Misschien toch maar een TD uit Frankrijk halen en erin lepelen, als er wat meer geld op de bank staat
dit gaat niet zonder meer, de td heeft nog wel een iets ander blok naast compressie verhouding. Namelijk heeft hij olie gekoeide zuigers: vanaf de krukas word er olie tegen de zuigerbodem gepoten om nog meer te koelen. Nog meer is volgens mij dat de gebruikte materialen sterker zijn bij oa drijfstangen en krukas.
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Ik zal nog eens in de Revue-Technique kijken, ik dacht namelijk niet zoveel verschil te zien tussen de gewone D en TD
Pieter schreef:Het is mijns inziens handiger een TD blok erin te lepelen i.p.v. een blok daartoe ombouwen. De intercooler is wel aan te raden, anders gooi je zomaar nog tien peekaa weg.
Daar heb je helemaal gelijk in, ombouwen is duurder en veel meer werk.
Dat komt nog wel, ik ga eerst eens experimenteren met een andere luchtinlaat, eentje uit een 1.9D uit 99 of later.
De foto’s van de motor van mijn lease 306 hebben me wat ideeen gegeven