Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik heb m´n Saxootje nu zo´n 2,5 jaar en het blijft me storen dat ie zo stug is aan de achterkant. Als ik een drempel over ga veert ie vóór goed, hij heeft natuurlijk een zwaar dieselblok, maar achter vind ik ´m stug. Als ik met lading rij, zeg 2 krattenbier, dan veert ie wel lekker.
Is er verschil in schokbrekers tussen de verschillende modellen? Ik vind de 1.4 VTS van m’n schoonzus namelijk wel beter veren. Misschien is het een idee om er 1.1 schokbrekers onder te plaatsen als die wat soepeler zijn?
hey
Volgens de gegevens van citroen zijn deze op de 1.1 en de 1.5d en de 1.4vts hetzelfde (psa schokdempers).
Weet je hoelang je schokdempers al gemonteerd zijn. En hoe lang die van je schoonzus.
Is de bandenspanning achter hetzelfde bij beide saxs?
Mijn schokdempers (1.1L) zitten er 160000km onder en zijn stilaan aan vervangen toe denk ik.
Ik zelf heb een 1.1 uit 98 en heb momenteel 82000 km op de teller staan en vind de achter dempers juist heel erg zacht, zodra er 2 personen achterin zitten zakt hij bijna helemaal op zijn gat.
De staat van de dempers veranderen met de tijd als ze nieuw zijn zijn ze een stuk stugger dan wanneer ze een ruime tijd onder de auto hebben gezeten.
Of je dempers wat losser kan krijgen weet ik niet misschien met een zwaar beladen auto wat drempels nemen zodat de demper zijn hele weg eens een keertje aflegt.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
De Saxo van m´n schoonzus is een jaartje jonger dan de mijne (‘98) maar die heeft pas 130d erop en ik 245d.
Het is inderdaad wel zo dat als je wat gewicht erin hebt dat ie dan achterover hangt, ik rij altijd alleen dus ik heb meer last van de stugge dan de soepele minpunten.
Ik zal eens een grindtegel achterin leggen, als ie dan wat zachter is weet ik welk gewicht ik achterin moet gooien.
Ik rij natuurlijk ook eend en Xantia naast m’n Saxo dus ik ben misschien wat verwend qua comfort.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Euh jongelui, een auto veert niet op zijn schokdempers he. Veren doe je op de veren, die bepalen dan ook hoe soepel of stug een auto veert. De schokdemper zorgt er voor dat aan al dat geveer ook een eind komt. Natuurlijk bepaald de dempingskarakteristiek van de schokbreker voor een groot deel de wegligging, maar het achteroverhangen van de auto bij belasting heeft dus helemaat niets met je schokdempers te maken.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Oké, maar als ik over een oneffenheid rijd dan bepalen de schokdempers toch hoe hard ik ‘m voel?
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, niet helemaal. Eigenlijk bepaald de stugheid van de veer, in het geval van de saxo is dat een torsie-staaf en geen spiraalveer, hoe hard de auto is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus als ik het goed begrijp als hij achter wat blijft hobbelen is de schokdemper om zeep.
Hoelang gaan torsiestaven gemiddeld mee?
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Levenslang eigenlijk. Ik heb nog nooit gehoord van een gebroken torsiestaaf, al zal het theoretisch wel mogelijk zijn waarschijnlijk.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Oké dankjewel. Ik ga niet zover om torsiestaven om te wisselen. Dan maar een grindtegel achterin…
CitRoel schreef:Oké dankjewel. Ik ga niet zover om torsiestaven om te wisselen. Dan maar een grindtegel achterin…
check eerst je bandenspanning achter. Dan kan je wat meer pilkes inladen
Als ik met mijn Saxo (een 1.4 VTS) schuin mijn oprit oprij, komt mijn achterwiel helemaal los van de grond. Ik stuiter dan ook altijd de oprit op. Ligt dit nu aan stugge veren of versleten schokbrekers, of is dit normaal bij dit type?
Ik weet niet hoe jouw oprit is.
Heb je het stuiteren ook op een weg met veel relief (ref. de belgische wegen oa ) of als je tegen 50 over een heuvel rijd?
Tijdens het rijden merk ik er niet veel van. Hij is wel wat stugger geveerd, maar volgens mij is dat normaal bij een VTS. Het valt echt alleen op als ik schuin een heuveltje of een oprit oprijdt. De uitslag van het achterste wiel is dan hooguit 30 centimeter, waardoor het wiel los boven de grond hangt.
wat bedoel je met de uitslag van het achterste wiel?
Als er 1 wiel de grond niet raakt kan de wagen wat stuiteren dit is dan normaal.
Er zijn oliegevulde (de goedkopere) en gasgevulde (meestal duurdere) schokbrekers.
Gasgevulde schokbrekers zijn stugger dan oliegevulde.
Als je een van de bouten van een schokbreker losdraait, kun je de schokbreker met de hand indrukken en uit elkaar trekken. Als de schokbreker uit zichzelf uit elkaar gaat, en je er dus duidelijk tegen moet duwen om hem weer naar binnen te krijgen, dan heb je de stuggere gasgevulde schokbrekers en zou je eens oliegevulde schokbrekers kunnen proberen.
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog wel een setje van een AX liggen, deze zouden hetzelfde moeten zijn als die van een Saxo. Deze mag je proberen, en als ze bevallen, zijn ze voor een prikje van jou!
Edit: Ik zie net in je profiel dat je in Tolkamer woont, dat is een dikke 130 km ten zuiden van mij….
ZX 1.4i Reflex Break 1994