Arjan, mooi zo! Ik heb er zelf ook wel eens baat bij gehad (andere cx). dus ik wist wel dat het kon.
Even over het stationair. Je hebt twee luchtschuiven begrijp ik. Ik zou de reserve gewoon met een t-stukje er bij naast zetten. Misschien niet origineel, maar het werkt zeker!
Dus twee luchtschuiven die parallel lopen aan elkaar begrijp ik hier uit?

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Misschien een gekke vraag of antwoord.
Maar heeft de cx geen zomer en winter stand.
Hiermee bedoel ik eigenlijk ;dat zit er bij een bx namelijk wel op (bij die wie wij hadden) zo gauw je de winterdag in ging moest je bij het blok iets om zetten ,en aangezien de cx er eerder was dan de bx dacht ik misschien zit er bij de cx ook wel zo iets.
En dat ging eigenlijk om,meer of minder koude lucht bij de motor.
Dit omdat je bij het starten nog problemen hebt en na een paar minuten niet meer.
Groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
daan schreef:Dus twee luchtschuiven die parallel lopen aan elkaar begrijp ik hier uit?
Ja, dat bedoel ik. Misschien dat je ze dan wel een beetje bij moet stellen omdat hij koud te hoog in toeren loopt, maar uiteindelijk weet ik zeker dat het probleem hiermee oplost.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
par eXeMple! schreef:daaristieweer,wiedurft schreef:of zelf doen met een ultrasoonbakje van de Hans Anders.
Wat is dat…?
Ha! Dat weet ik toevallig, als Vakbekwaam Opticien (ja, heus!).
Een ultrasoon reiniger is een reservoir dat je vult met water + ontvetter. Dan schakel je ‘m in en gaat het water heel snel trillen door ultrasoon golven. Wordt door opticiens gebruikt om brillen in te reinigen, daarmee komt het vuil uit alle kleine hoekjes en randjes. Is dus ook te gebruiken om bijvoorbeeld injectors mee schoon te trillen.
Was trouwens altijd strootje trekken wie ‘m aan het eind van de week “mocht” schoonmaken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
die ken ik. maar injectoren moet je die niet inwendig reinigen, terwijl er reinigingsmiddel door heen spuit ?
of werkt dit “passief” reinigen in dit bakje ook ??
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dusss, ik kan naar Hans Anders gaan met de vraag of ze m’n injectoren kunnen reinigen…?

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
F.SvM schreef:Misschien een gekke vraag of antwoord.
Maar heeft de cx geen zomer en winter stand.
Hiermee bedoel ik eigenlijk ;dat zit er bij een bx namelijk wel op (bij die wie wij hadden) zo gauw je de winterdag in ging moest je bij het blok iets om zetten ,en aangezien de cx er eerder was dan de bx dacht ik misschien zit er bij de cx ook wel zo iets.
En dat ging eigenlijk om,meer of minder koude lucht bij de motor.
Dit omdat je bij het starten nog problemen hebt en na een paar minuten niet meer.
Groet frank
Helemaal geen gekke vraag
Dit hebben CXen namelijk wel, maar alleen de carbs modellen hebben dit. De injecties dus niet.
Ik denk dat 2 van die luchtschuiven niet gaat werken.
Het is ook met een warme start, dan krijgt de klep niet eens de kans om van stand te veranderen in die korte tijd. En het rare lopen is ook opeens weg, niet gelijkdelijk.

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:par eXeMple! schreef:daaristieweer,wiedurft schreef:of zelf doen met een ultrasoonbakje van de Hans Anders.
Wat is dat…?
Ha! Dat weet ik toevallig, als Vakbekwaam Opticien (ja, heus!).
Een ultrasoon reiniger is een reservoir dat je vult met water + ontvetter. Dan schakel je ‘m in en gaat het water heel snel trillen door ultrasoon golven. Wordt door opticiens gebruikt om brillen in te reinigen, daarmee komt het vuil uit alle kleine hoekjes en randjes. Is dus ook te gebruiken om bijvoorbeeld injectors mee schoon te trillen.Was trouwens altijd strootje trekken wie ‘m aan het eind van de week “mocht” schoonmaken.
![]()
Goh, je draagt niet eens een bril!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ehhh, linksom is mengsel armer…... je wilt ook meer lucht toevoegen…....eh, is je tankontluchting goed, en je brandstof druk niet te hoog. Of…Als hij beroerd loopt als warm, of als hij even heeft stilgestaan, zou ik ook zeggen, blijft er niet een injector hangen of druppelt die na door vervuiling of versleten.
Ultrasoonbak wordt bij Hansie Anders voor 30 eu aangeboden volgens mij, wel heb je een groot vershil in de types, google maar eens op ultrasoon. Lekker reinigen met wasbenzine of spiritus.
Blijf benieuwd naar de oplossing

- CX 25 GTi Turbo 2
Vandaag was ik het zat om elke keer gas te moeten geven bij het starten, dus voorlopig maar even de stelschroef een halve slag open gezet.
De motor slaat nu net niet af na het starten, en loopt daarna weer snel stabiel.
Als bijeffect heeft dit natuurlijk wel dat de motor weer zo’n 1100 rpm draaid bij een warme motor, nou ja het is even niet anders. Helaas de komende tijd heb ik echt even geen tijd om hiermee aan de slag te gaan, geeft ook niet als ik wil kan ik gewoon rijden
Het viel me net ook op hoe stil de motor eigenlijk is. Bij hoge snelheden hoor je eigenlijk alleen maar wind…
Verder zit er nog genoeg power in, de motor begint pas echt tot leven te komen als je de maximum toegestane snelheid in NL al lang voorbij ben

- CX 25 GTi Turbo 2
Even dit topic weer afstoffen, tijd voor een update
Er was wel iets te lezen in het topic over mijn CX, maar ook nog even hier om het compleet te houden.
De intercooler is er onderuit geweest, deze lekte op de aansluiting olie, oftewel valse lucht.
Deze is schoongemaakt en met verse slangenklemmen terug gezet.
Ook bovenaan wat rottige klemmen vervangen door nieuwe. O.a. degene op het gasklep huis. Direct hier even naar kunnen kijken, deze is gewoon mooi schoon
Na het doorlezen van de documentatie gevonden hoe je deze motor moet afstellen.
Dit doe je net als bij een normale CX met de stelschroef op de LMM. Alleen er zit een extra losse stekker bij de accu in de buurt, hier moet je een voltage meten tussen de 5.3 en 7.3 volt.
In eerste instantie stond er zo’n 10.4 volt op. Deze is dus mooi terug geregeld naar 6.3 volt, precies in het midden.
Om goed te kunnen afstellen moet de stationair loop ongeveer 850 rpm zijn. Deze stond te hoog dus met een warme motor op 850 rpm gezet (de toerenteller in de auto geeft wel wat meer aan, dan het test apparaat)
Oftewel de stelschroef is weer iets ingedraaid.
Inmiddels heb ik de CX al diverse keren gestart, en dit gaat beter dan hiervoor, zonder de schroef weer te moeten uitdraaien.
Ik denk dat zeker een stapje verder ben
Het rijden bevalt me tot nu toe ook goed. Ja er is af en toe nog wel een schokje waarneembaar, maar volgens mij minder heftig en minder vaak dan hiervoor
Misschien is een volgende stap de injectoren, wie zal het zeggen

- CX 25 GTi Turbo 2
Inmiddels nog meer gereden, en ik moet zeggen dat er best een verbetering is na de punten die hierboven zijn aangepakt
De motor heeft ook nooit meer neigingen gehad tot afslaan na het starten.
Bij de volgende beurt gaan er weer nieuwe bougies in, dat zijn ook de kosten niet.
@Arjan, kun je nog iets zeggen over die stekker waar tussen de 5.3 en 7.3 volt op moet staan? Welke is dat precies en hoe regel je dat?

- CX 25 GTi Turbo 2
Eigenlijk staat alles in de post hierboven beschreven.
Maar deze stekker vind je volgens mij alleen op een CX Turbo 2 met een M25/667 motor (voornamelijk in Duitsland en Zwitserland geleverd).
Een CX Turbo 2 met een M25/666 blok (o.a. in NL en Frankrijk geleverd) hebben volgens mij niet zo’n stekker.
Dus eerst even op je motor type plaatje kijken wat je precies voor blok heb, dan pas de stekker zoeken in de buurt van de accu