Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
MWH.C schreef:@Handjes: Hij remt prima, remvloeistofniveau zit weer op MAX en Flying Duckman zag geen lekken.
Dat is mooi. Alleen jammer van de vettige bougies. Zou kunnen duiden op kapotte zuigerveren.
Maar als er een lampje blijft branden, even achterhalen waarom. Kan bijvoorbeeld ook het vlottertje in het dekseltje van het remvloeistofreservoir zijn dat kapot is. Als het het olielampje is kan bijvoorbeeld ook de oliedruksensor kapot zijn, terwijl er wel voldoende olie is (niveau zal trouwens wel zakken met een kapotte sensor). Even achteraan zitten als ik jou was.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Op Autoweek hebben ze het nu over een slechte ontsteking en dat hij gewoon een beurt nodig heeft. Zou niet vreemd zijn eigenlijk. Ik ga dat maar eens ter sprake brengen bij mijn vader. Misschien wil hij het betalen als ik hem wegbreng, anders wacht ik tot hij terug is in Nederland. Mag hij eraan klussen…
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Op FD’s aanraden heb ik even de reservebobine aangesloten. Eerst nog even de oude bobine geprobeerd, daarop ging het weer niet. Geen reactie op het gas enzo. Bobine omgewisseld. Starten ging wel, stationair ging prima, ik heb weer een ritje gemaakt en geen problemen. Net als de vorige keer heb ik hem daarna laten afkoelen en net weer opnieuw gepoogd te starten. Dat ging nog net, maar bij het wegrijden begon hij weer net als voorheen te hobbelen en uit te vallen.
Bobine kan dus weggestreept worden. Maar waarom deed hij het daar in eerste instantie dan wel weer goed op?
@Handjes: Het was echt het remvloeistoflampje en die was gewoon wat overgevoelig. Er is wat extra LHM bijgegooid (die staat nu weer op MAX ipv ‘een stukje boven MIN’) en er brandt niets meer.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Op afstand is het moeilijk een diagnose te stellen.
Alles teruglezend zou ik denken aan iets in het brandstofsysteem wat niet klopt.
Misschien zuigt de carburateur ergens valse lucht aan.
Afstelling carb. verkeerd.
Vuiligheid in carb.
Vervelend allemaal.
Hopelijk vinden jullie snel het euvel.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Oh wacht, ik zal nog even FD’s foto van de uitgebouwde bougies plaatsen.
Op basis daarvan denken een aantal mensen dat het aan de ontsteking ligt.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dat zou ook heel goed kunnen.
Je zou het volgende eens kunnen proberen wanneer je auto niet wil starten:
Spuit tijdens het starten wat remmenreiniger in je luchtfilter, slaat ze dan wel aan dan is de ontsteking waarschijnlijk wel goed en moet je het gaan zoeken in het brandstofsysteem.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Even ook hier maar reageren.
Ik vermoed dat het in de ontsteking zit, of combinatie met de kleppen.
Het een en ander moet gewoon eens vervangen en gesteld worden.
Carburateur vermoed ik niet, want dan zou je er telkens last van moeten hebben, niet alleen als de motor warm is. Vermoed ik hoor.
Andere contactpunten, condensator vervangen, kleppen stellen en dan eens verder kijken.
Ga je nog langs de garage Milan?
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
MWH.C schreef:Bobine kan dus weggestreept worden. Maar waarom deed hij het daar in eerste instantie dan wel weer goed op? Confused
Die andere bobine kan iets beter zijn, komt vaker voor.
Hopelijk kan je vader meer vertellen over wanneer het laatste onderhoud aan de ontsteking en kleppen is geweest. Zo’n beurtje kost ongeveer 200-300 euro bij de specialist.
MWH.C schreef:@Handjes: Het was echt het remvloeistoflampje en die was gewoon wat overgevoelig. Er is wat extra LHM bijgegooid (die staat nu weer op MAX ipv ‘een stukje boven MIN’) en er brandt niets meer.
Super! Zo leer je je auto kennen!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
FD, ná het afkoelen deed hij nog steeds gek, dus het is niet alleen met warme motor maar ná één keer warme motor gehad te hebben oid… Langs de garage ga ik niet meer, zeker gezien de kosten die Handjes noemt. Mijn ouders willen het niet betalen en ik ga dat ook zeker niet doen. Woensdag of donderdag komt mijn vader hierheen om het zelf te doen…
Toniclight, tijdens het starten? Ik kan maar op één plek tegelijk zijn hoor.
Handjes, het is mijn vaders auto hè. Maar goed, dinsdagavond als hij weer in Nederland is bel ik mijn vader wel om e.e.a. te bespreken en na te vragen.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
MWH.C schreef:Langs de garage ga ik niet meer, zeker gezien de kosten die Handjes noemt. Mijn ouders willen het niet betalen en ik ga dat ook zeker niet doen.
Ik snap dat je als student dat geld niet hebt hoor, maar 200-300 euro is echt niks voor een onderhoudsbeurt aan een auto hoor. Ik hoop niet dat dat de reden is dat je vader zelf gaat sleutelen .
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Handjes schreef:MWH.C schreef:Langs de garage ga ik niet meer, zeker gezien de kosten die Handjes noemt. Mijn ouders willen het niet betalen en ik ga dat ook zeker niet doen.
Ik snap dat je als student dat geld niet hebt hoor, maar 200-300 euro is echt niks voor een onderhoudsbeurt aan een auto hoor. Ik hoop niet dat dat de reden is dat je vader zelf gaat sleutelen .
Ik denk het toch wel hoor. Als de Acadiane de enige zou zijn zou het haalbaar zijn, maar er zijn nog meer klassieke Citroenen in zijn bezit die ook onderhouden moeten worden. Daarbij wil mijn vader graag zelf de controle hebben en er zijn genoeg andere leuke dingen waaraan je dat geld kan uitgeven.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik heb zelf liever ook de controle over mijn voertuig, sterker nog, doe eigenlijk ook altijd het onderhoud zelf, dus ik snap het goed.
We wachten met spanning af!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Het is wel zo aardig om hier ook nog even de afloop te vermelden.
Afgelopen donderdag kwam mijn vader, terug van vakantie, naar Enschede om naar de auto te kijken. Hij had de reservesleutels mee en had er al aan gewerkt toen ik terugkwam van college, dus ik weet niet alles wat er is gebeurd. Wat ik heb begrepen is dat hij de carburateur heeft gesteld en vervolgens heeft schoongeblazen door flink te gassen in neutraal. Er ligt nu een mooie zwarte roetvlek op straat, dus vuil was het zeker. Daarna heeft hij het prima gedaan. Ik heb er zelf ook weer in gereden met verhuizen (waarvoor ik de auto mee had) en geen problemen meer. Niets met de ontsteking of zo, alleen vuiligheid in de carburateur…
’s Avonds nam mijn vader, omdat er een boel spul toch terug moest naar mijn ouders na de verhuizing, de Acadiane mee naar huis, mij achterlatend met de DS. Daarover heb ik ook nog wel een kort vraagje, maar ik denk dat de moderators het prefereren als ik daarvoor een ander topic aanmaak?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
toniclight schreef:Mooi zo!
Was mijn vermoeden dus toch juist.Jeroen
Fijn dat het is opgelost!
Toch wil ik - in het algemeen - opmerken dat je bij een 2cv niet eerst aan de carburateur moet denken. En helemaal niet gaan lopen draaien aan afstellingeb als je niet weet wat je doet .
In dit geval was niet bekend wat de staat van de ontsteking was. Mede omdat de bougies zo zwart zijn was de ontsteking daarom eerder verdacht dan de carburateur.
Ik zie trouwens nog steeds niet in hoe die bougies zo zwart kunnen raken met een vuiltje in de carburateur. Ik heb toch het vermoeden dat er meer aan de hand is, bijvoorbeeld een slechte afstelling van de carburateur of toch ontstekingsgerelateerde zaken.