Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zover ik kennis heb van electrische schema’s, loopt de plus van dashboard naar schakelaar/ sensor.
Zodra de schakelaar schakelt ontstaat er een min, waardoor het lampje gaat branden…
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Zover ik kennis heb van electrische schema’s, loopt de plus van dashboard naar schakelaar/ sensor.
Zodra de schakelaar schakelt ontstaat er een min, waardoor het lampje gaat branden…
precies, dus zou er voor de sensor 12v op de draad moeten staan, omdat de sensor de massa kan verzorgen.
Ik heb in de haynes ontdekt dat er helemaal geen schroefjes in de tellerunit zitten, kwestie van met een platte schroevendraaier dat ding eruitwippen, net als een radio.
Zo maar eens proberen.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Tellerunit: precies, klein schroevendraaiertje gebruiken, je wipt ‘m er zo uit. Voor zover ik weet heeft de Gt-tellerbak schroefjes en blijkbaar die van Pascal (Pino blijft ons verbazen ).
Snelheidsmeter zit met een kabel vast, die moet je samenknijpen, best lastig soms, pijnlijke vingers Als je de klep van de zekeringkast eraf haalt kun je erbij..
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
‘Pino’ heeft ook gewoon een wip-dashboard; zoals altijd was ik weer eens in de war met m’n CX…
Kworoudenvergeetachtigblijkbaar…
Als je nu gewoon de koppeling van de snelheidsmeterkabel bij het luchtfilter losdraait, dan hoef je ook geen yoga te doen om via de zekeringenbak de knijpkoppeling los te nemen op te teller.
Zodoende kun je het dashboard ver genoeg naar voren trekken om lampjes etc te kunnen vervangen.
‘Spirit of avant-garde’
Tellerunit is er al uitgeweest, ging vrij makkelijk. Stuurtje moet eraf, lipjes klikken, tellerkabel gewoon eruittrekken aan de achterkant, stekkers los en klaar.
Kon de tellerkabel onder de kap niet goed volgen, en volgens haynes moest je nog wat meer dingen weghalen om de kabel bij de bak te kunnen bereiken, daarom heb ik hem maar gewoon losgehaald bij de teller.
Kan iemand bevestigen dat de sensor op het thermostaathuis van het lampje is, want als ie voor de ECU is (kan niet voor beide zijn) dan is het niet zo raar dat ik geen verbinding kan meten tussen het lampje en de sensor
Toch zou er een spanning op moeten staan, 12v of 5v als het van de ecu is.
Heb nog steeds niet hoeven tanken… zo weet ik nooit hoeveel ie zuipt… terwijl ik er toch elke dag in rij.
Staat nu 440 op de teller en de meter staat net onder de helft.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik ‘zit’ niet helemaal in de injectiemodellen van de TU, maar als het goed is heb je twee temperatuurschakelaars/- sensoren dicht bij elkaar op of bij het thermostaathuisje.
Eentje is voor de ECU, de ander voor oververhittingswaarschuwing en dus dashboard.
Welke wat doet weet ik niet…
Van dat tanken: mooi hè...?!
Het minimaalste verbruik wat ik met een benzine-model heb kunnen realiseren is 1 op 19,62 of 5,01 L/100 km.
Daarbij moet ik opmerken niet “superzúnig” te rijden, want als je gebruik maakt van vrachtwagen-zwaan-kleef-aan-praktijken schijnt het nóg zuiniger te kunnen…
Normaal voor een 1.1i is 1 op 17,5 ongeveer…snetjes
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
je kunt er zelfs drie hebben,
mijn 91’er (Bosch-systeem) heeft
- een loze bovenop de thermostaat (nat als je rijdt)
- een lichtblauwe onderaan de thermostaat voor ECU (nat)
- eentje onder de ontsteking (droog) voor ‘t tellerhuis
Er is een kans dat je hetzelfde hebt
2CV 1985
Vorige week de auto maar apk laten keuren, zodat ik genoeg tijd heb voor evt reparaties. Opzich valt het mee.
De rechter ashoes bij de wielzijde was lek, maar om die te vervangen moet je de homokineet van de bakzijde uit elkaar slopen. Dat is me wel gelukt, maar de as zit natuurlijk nog in de naaf omdat ik die centrale moer niet loskreeg.
Morgen een universele hoes halen voor de bakzijde en ik heb een normale nieuwe voor de wielzijde. Hoop wel dat ik die homokineet fatsoenlijk terugkrijg want dat zat deels gefelst.
De remmerij van het rechter achterwiel deed het ook niet, het handremgedeelte daarvan werkt nu weer (zat gewoon wat vast) alleen de voetrem niet.
De remcilinder is niet lek, dus het kan volgens mij alleen maar de rempomp zijn of de remkrachtverdeler. De rempomp vertrouw ik niet helemaal dus daar ga ik even een andere voor zoeken. Blokken en trommels waren ook nog goed. Iemand daar ervaring mee? Ik heb remdruk, maar dat ene wiel bouwt gewoon niet genoeg frictie op.
Binnenkort maar even aandrijfassen van de sloop halen en die maar gewoon vervangen.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je de onderste fusée even losneemt van de naaf, kun je (als je de bak hebt afgetapt..) de aandrijfas gewoon uitnemen uit de bak/ diff.
Dan is vervangen van de ashoes makkelijker als je het zelf wilt doen.
Je kunt ook gewoon efkes naar een garage gaan en hen die hoes laten vervangen; zij hebben een spreider en dat werkt een stuk eenvoudiger.
Achterrem: zorg ervoor dat het zelfstellend mechanisme goed staat afgesteld.
Zet de trommel zo dat je met een klein schroevendraaiertje het moertje kunt verdraaien en laat iemand effe de rem intrappen.
De speling die nu ontstaat op het mechanisme zoveel mogelijk wegnemen door het getande moertje te verdraaien.
Als de rem nu losgelaten wordt mag deze lichtjes aanlopen…lichtjes.
Dat zou voldoende moeten zijn.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Als je de onderste fusée even losneemt van de naaf, kun je (als je de bak hebt afgetapt..) de aandrijfas gewoon uitnemen uit de bak/ diff.
Dat is allemaal wel gelukt, maar de as zit dan nog in de naaf vast, want daarvoor moet die centrale moer los. Dat gaat sowieso vrij lastig volgens mij, en aangezien ik de fusee al los had is het niet echt makkelijk om die moer te lossen. Vandaar dat ik de as heb laten zitten.
Volgens haynes kon je dus de boel uit elkaar halen…dat kan ook wel, maar het is niet zo leuk om te doen. De hoes die ik heb is vrij taai en ik heb me al laten vertellen dat universele hoezen dunner zijn en daardoor ook wat makkelijker rekken.
In ieder geval kan ik nu de hoezen wel vervangen, maar zit ik nog een beetje met het in elkaar zetten van de homokineet, omdat dat dus gefelst moet worden.
Dan is vervangen van de ashoes makkelijker als je het zelf wilt doen.
Je kunt ook gewoon efkes naar een garage gaan en hen die hoes laten vervangen; zij hebben een spreider en dat werkt een stuk eenvoudiger.
Achterrem: zorg ervoor dat het zelfstellend mechanisme goed staat afgesteld.
Zet de trommel zo dat je met een klein schroevendraaiertje het moertje kunt verdraaien en laat iemand effe de rem intrappen.
De speling die nu ontstaat op het mechanisme zoveel mogelijk wegnemen door het getande moertje te verdraaien.
Als de rem nu losgelaten wordt mag deze lichtjes aanlopen…lichtjes.
Dat zou voldoende moeten zijn.
zelfstellend mechanisme heb ik teruggeklikt omdat die maximaal ging toen ik de handrem aantrok zonder trommel. Dat mechanisme lijkt overigens nu prima te werken, maar er blijft gewoon geen druk op de wielremcilinder staan.
De remvloeistof die eruit komt is ook bagger, dus ik ga asap de pomp vervangen en dan uiteraard meteen de vloeistof verversen.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als alleen dat betreffende wiel geen druk vasthoudt is de remcylinder lek.
Wanneer je het rempedaal voelt wegzakken is je HRC lek.
Remcylindertjes gaan eerder kapot..
‘Spirit of avant-garde’