![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste leden van het Citroën-forum,
Een paar maanden geleden heb ik, als groot Citroën-liefhebber, mijn Peugeot 205 verruild tegen een BX Deauville uit 1992. Ze heeft 149.000 km gereden en is door de vorige (eerste) eigenaar vrij goed onderhouden. Helaas waren de draagarmlagers achter volledig versleten dus die heb ik vorige week vervangen waardoor ze achter ook weer soepel en geruisloos zweeft.
Helaas start de BX zeer eigenaardig… De auto start pas bij de 2e keer dat de startmotor gaat draaien en dan start ze ook meteen! Wanneer ik bij de eerste poging blijf doorstarten slaat de BX niet aan, met een lege accu als gevolg. Maar wanneer ik eerst de motor 1 slag laat draaien, stop met starten, en een tweede keer begin met starten, slaat de motor vrijwel direct aan. De motor loopt verder perfect, hij slaat ook ALTIJD aan, helaas pas de tweede startpoging…
Ik ben in juli 4 weken naar Amerika geweest en ik was bang dat de BX nooit meer aan zou slaan gezien het vreemde start-gedrag. Maar zelfs na 4 weken stilstaan sloeg de BX (de tweede startpoging) meteen aan!! Juist omdat hij de tweede keer zo goed en betrouwbaar aanslaat lijkt het erop dat alles gewoon goed functioneert.
Vanwege het feit dat de BX bij de tweede startpoging altijd aanslaat en bij de eerste geen kick geeft, ongeacht de duur van het starten, is enorm lastig te achterhalen wat de oorzaak is. Heeft iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken? Liever nog, heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
Bij voorbaat dank!
Met vriendelijke groet,
Maarten
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Allereerst: welkom op dit forum!
Wat betreft je start-procedure:
Ik verdenk óf de benzinepomp, óf het contactslot.
Als je de auto de eerste keer op contact zet, zonder meteen te starten, hoor je dan even (5 seconden ofzo) een licht gierend geluidje van rechtsachter? Zo ja, dan werkt de benzinepomp wel meteen, zo nee, dan is dat niet het geval. Ik weet niet zeker of deze met een relais gestuurd wordt, maar dat zou weleens een oorzaak kunnen zijn.
Anders lijkt me het contactslot een goede tweede.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste Hilko,
Dank voor je reactie!
De benzinepomp hoor ik inderdaad wanneer ik het contact aan zet (zonder te starten). Dit geluid duurt niet langer dan 2 seconden… Ook omdat de tweede startpoging meteen werkt zou de benzinepomp goed moeten zijn, anders zou bij de tweede poging de auto niet meteen aanslaan.
Verder begrijp ik niet zo goed hoe het contactslot het probleem zou kunnen zijn? Als de startmotor aanslaat betekent het toch dat het contactslot goed functioneert?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je zou voor de aardigheid eens kunnen kijken of je bij de eerste startpoging een vonk ziet. Draai een bougie los, hou deze tegen het blok en laat iemand anders even starten. Het kan zijn dat (door bijvoorbeeld een contactprobleem in het contactslot) er geen vonk is bij de eerste poging. Nou weet ik even niet zeker of een TU motor ook een BDP sensor heeft, maar als dat zo is dan zou die ook de boosdoener kunnen zijn.
Het zijn lastige probleempjes, dit
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Hoe kom ik erachter of mijn BX een BDP-sensor heeft? Ik zie wel een dergelijke sensor op mijn versnellingsbak gemonteerd maar de connector aan het andere uiteinde van de kabel zit nergens in en bungelt een beetje rond. Ik zie ook niet waar deze connector in zou moeten…
Momenteel is de accu leeg (vanwege traag starten) dus morgen zal ik kijken of de BX vonkt bij de eerste startpoging. Het contactslot lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk, aangezien de auto altijd de 2e keer start. Wanneer het contactslot kapot is, zal de auto na een onregelmatige hoeveelheid pogingen pas starten (1e keer, 3e keer, 2e keer, etc (random)). Omdat de auto zo consequent altijd de 2e keer start zijn deze oorzaken minder verdacht.
De BDP-sensor lijkt mij een realistische oorzaak, mits mijn BX deze sensor nodig heeft. Ik heb begrepen dat het ook zo kan zijn dat een auto wel een dergelijke sensor aan boord heeft maar dat er verder niks mee wordt gedaan.
Nieuwe ideeën en tips zijn altijd welkom!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1275.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
De 1400 tu heeft zijn signaal dmv de hall=gever in het verdeler huis.
Ik heb precies hetzelfde gehad met een deauville. Na het vervangen van het gasklephuis was de storing over. Het kan verder geen kwaad heb ik het idee. Die inspuit unit staat inmiddels op een auto die ik heb staan nog en deze start nog steeds, de 2e keer uiteraard.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste Michel,
Bedankt voor de reactie!
Wat bedoel je precies met de “Hall=gever”?
Het lijkt erop dat het gasklephuis de oorzaak is… Typisch dat u exact hetzelfde probleem heeft gehad. Is het vervangen van zo’n gasklephuis moeilijk, of is dat zelf goed te doen?
Verder ben ik vandaag achter een nieuw probleem gekomen, mijn BX trekt 700 mA wanneer het contact uit staat Ga straks maar eens kijken waar die stroom naartoe gaat… Hij is vanmorgen wel netjes door de APK gekomen, moesten wel 2 nieuwe voorbanden op (Michelin uiteraard!).
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Is er een logische verklaring dat het “startprobleem” wordt veroorzaakt door het gasklephuis?
Maarten_v_S schreef:Beste Michel,
Bedankt voor de reactie!
Wat bedoel je precies met de “Hall=gever”?
Het lijkt erop dat het gasklephuis de oorzaak is… Typisch dat u exact hetzelfde probleem heeft gehad. Is het vervangen van zo’n gasklephuis moeilijk, of is dat zelf goed te doen?Verder ben ik vandaag achter een nieuw probleem gekomen, mijn BX trekt 700 mA wanneer het contact uit staat
Ga straks maar eens kijken waar die stroom naartoe gaat… Hij is vanmorgen wel netjes door de APK gekomen, moesten wel 2 nieuwe voorbanden op (Michelin uiteraard!).
Congrats met de nieuwe APK!
Het stroomverbruikprobleem zou je op kunnen sporen door een voor een de zekeringen eruit te trekken terwijl je de stroom meet met een multimeter. Wanneer de stroom van 700mA zakt naar iets normalers (don’t ask), weet je dat het probleem zit in het deel waar je de laatste zekering uit hebt gehaald. Zit er een radio in de BX? zitten de draden daar goed van aangesloten?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Stroomverbruik is inmiddels 10mA. Bij het meten met multimeter kwam er dus weer 12V op het systeem en slaat automatisch de autoradio aan, wat resulteert in 700mA stroomverbruik. Bij het uit laten van de radio is het nominale stroomverbruik 10mA wat mij niet te veel lijkt. Toch accu vervangen, was helemaal dood. Ook nieuwe banden zijn gemonteerd, stuurt erg licht nu (ik zweer bij Michelin).
Nu staat het gasklephuis op de planning… De BX mag blij zijn mij getroffen te hebben Hij wordt steeds beter en mooier
Het rijgenot neemt ook equivalent toe.
Maar als iemand een logische verklaring heeft waarom het gasklephuis het “startprobleem” veroorzaakt, ik ben zeer benieuwd!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4648.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Maarten_v_S schreef:Maar als iemand een logische verklaring heeft waarom het gasklephuis het “startprobleem” veroorzaakt, ik ben zeer benieuwd!
Lees dit (hele) topic even door: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202952/P60/#1125857
Topictitel aangepast, deze was wat te lang m.b.t. de lay-out…
Emiel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Startprobleem (waarschijnlijk) opgelost!!!
Sinds de aankoop van mijn BX heeft ze nooit goed gestart maar was de accu ook niet al te krachtig meer. Nu, na het vervangen van mijn accu, start de BX wel goed. Het toerental waarmee de startmotor de motor tijdens het starten aandrijft ligt nu ook veel hoger en slaat de motor wel overtuigend, en de eerste keer, aan. Zelfs vanmorgen na een nacht stilstaan
Het probleem was dus waarschijnlijk: een te laag toerental bij het starten.