waterman schreef:Ik heb die foto’s eens goed bekeken. Geen taxatierapport, hier en daar roest, portier klem, vloer opgelopen, schade voor én achter. Het spijt me Bart, maar die auto is hoe dan ook economisch total-los. Er zit zeker MINIMAAL voor 2500 euro schade aan. Dat is min of meer ook wel de waarde van die Visa in deze staat. Met mazzel zou ie op 3000 tot 3300 getaxeerd zijn, en dan zit je met je 2500 euro schade ook al aan meer dan 50% van de waarde aan schade. Helaas. Ik hoop voor je dat je de verzekeraar van de waarde van de Visa kan overtuigen, want zonder dat taxatierapport zal het écht heel lastig gaan worden om een normaal bedrag voor dit leuke autootje te krijgen. Ik wens je heel veel succes daarbij, de bewijslast voor de waarde van jouw wagentje ligt namelijk bij jou. De DAGwaarde van deze Visa, dus NIET de taxatiewaarde, is namelijk maximaal 1200 euro.
Het mooiste zou zijn dat er uitgekeerd word met behoud van wrak.
Dat geeft je de mogelijkheid om een ander exemplaar te kopen en je oude (in mijn ogen ook volledig niet te redden) visa gebruiken voor de onderdelen.
Emiel
‘k ben op zich wel tevreden met minimaal het aankoop bedrag. ‘k vind het gewoon doodzonde van het wagentje. ‘k ben me er echt aan gaan hechten. En als ik het gewoon zelf had gedaan kon ik mezelf op de vingers tikken van joh, eigen schuld. Maar ik kan er gewoon echt niks aan doen en dat maakt het extra zuur.
Wat Waterman zegt is ook gewoon helemaal correct. Dat weet ik maar al te goed. Het is toch zo dat je kunt kiezen voor het bedrag of de auto?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Klopt.
Het is eventueel uit te trekken, maar eenvoudiger zou zijn een nieuwe carrosserie erop te zetten. Volgens mij, als ik de foto’s goed kan inschatten, is er met het onderstel niet zo heel veel mis. Maar de laatste foto’s vind ik dan weer niet heel erg duidelijk.
Edit: dit is een reactie op het bericht van Emiel.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De expert gaat de waarde van de auto bepalen voor de aanrijding (dagwaarde) en de waarde van het wrak NA de aanrijding. Als jij het wrak wilt behouden dan krijg je de waarde minus de waarde van het wrak uitgekeerd en mag je de auto behouden. Wil je auto niet, dan gaat dat wrak de verzekeraard die het verkoopt naar de hoogste bieder. Jij hebt daar verder geen invloed op en krijg jij gewoon de waarde uitgekeerd zoals de expert die heeft vastgesteld, de dagwaarde dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Toch, zo heb ik gemerkt, kan je nog best onderhandelen over de waarde van dat wrak.
Ah, dat hij dan word verkocht aan de hoogste bieder is al minder erg dan dat er colablikjes van worden gemaakt.
Goed, bedankt voor de duidelijkheid in ieder geval.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bart, jij hebt hier niets aan, maar toch nog even een opmerking voor alle anderen:
LAAT JE WAGEN TAXEREN!!! Ook al verzeker je hem alleen WA, het rapport is écht nodig voor dit soort ellende!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb altijd gedacht dat taxatie alleen makkelijk voor volledige verzekering. Goed, weer wat geleerd haha.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Balen man, zonde van je leuke Visa. Opknappen gaat hoe dan ook heel veel tijd en geld kosten, heel veel meer tijd en heel veel meer geld dan je vooraf denkt. Ik zou je toch met klem adviseren de dagwaarde uit te laten keren minus het hoogste bod op het wrak en het wrak dus behouden. Hopelijk blijft er dan onder de streep nog een mooi bedrag staan. Daar kun je dan mooi wat spullen van op voorraad leggen voor een volgende Visa. Leg er wat centen bij en koop iets nieuws, op die manier ben je de ellende het snelst vergeten.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Bij alle ellende nog even de verzekeringstechnische kant van het verhaal:
Als middelste partij in een kettingbotsing van 3 moet je, om de volledige schade vergoed te krijgen, aantonen dat je op je voorligger bent doorgedrukt. Ik zou daarom bij de aansprakelijkstelling de gemaakte foto’s van vlak na de botsing (tezamen met de kopie schadeformulieren) meesturen, maakt gelijk een hoop duidelijk. En vermeld de nekklachten en evt. aanverwant “letsel” op de achterzijde van je schadeformulier. Verder kun je wettelijke rente en gemaakte reiskosten (bijv. huurauto/treinkaartjes o.i.d.) declareren bij de verzekering van de aansprakelijke partij.
Zoals Waterman het al aardig heeft verwoord beoordeelt de expert de schade, bij gebrek aan een taxatierapport, op basis van dagwaarde. Dan staat er dus een krap 30 jaar oud Frans wagentje met maar een beperkt aantal liefhebbers waar dus maar een kleine markt voor is. Kans bestaat wel dat zeldzaamheidswaarde en originaliteit de dagwaarde nog enigszins kunnen opkrikken, evenals aantoonbaar recent (groot) onderhoud en advertenties van vergelijkbare Visa’s. Wereldbedragen zou ik er desondanks niet van verwachten.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Ik heb van mijn voorganger een brief gekregen als getuigen dat ik stilstond en dus ben doorgedrukt. Dat is dus in orde.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Uiteindelijk heb je misschien 3 of 4 tatateurs over de vloer gehad, met allemaal een andere visie, maar als er eentje 3000 euro uitkeert is het de moeite van het herstellen ook wel weer waard, of maak i.i.g een begin…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Een goede tweecylinder carrosserie opzoeken en laten spuiten is goedkoper en makkelijker dan rechttrekken, strakmaken en spuiten.
Hoe je het dan met het chassisnummer doet moet je zelf bedenken
Al bij de dokter geweest trouwens? Dat is toch wel belangrijker.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maurice van Mourik schreef:Uiteindelijk heb je misschien 3 of 4 tatateurs over de vloer gehad, met allemaal een andere visie, maar als er eentje 3000 euro uitkeert is het de moeite van het herstellen ook wel weer waard, of maak i.i.g een begin…
Je krijgt één expert. Die bepaalt de dagwaarde van de auto. Ben je het daar niet mee eens, dan kan je een contro-expertise aanvragen. Het is dus NIET zo dat er 3 of 4 taxateurs naar de auto komen kijken. De expert zet het wrak op een schade-netwerk site om biedingen te krijgen. Zo bepaald hij de waarde van het restant. De dagwaarde van het voertuig, dus de waarde voor de aanrijding, wordt middels koerslijsten en het “redelijkheidsbeginsel” vastgesteld. Dit alles gaat volledig digitaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Aha, de digitale revolutie heeft hier ook al een voet tussen de deur gekregen
Je hebt in ieder geval genoeg onderdelen over om een imitatie-varkenssnuitje te fabriceren mocht het mislopen…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist