Hallo,
tijdens het poetsen van mijn CX heb ik onlangs ontdekt dat er meer en meer kritieke plaatsen aan het ontstaan zijn, waar de roest vanbinnen uit zijn werk aan het doen is;
Poetsen helpt daar dus niet meer.
Nu wil ik aan de auto gaan lassen, maar er zijn plaatsen bij waar niet bij te komen is.
De vraag is of het moeilijk is om de auto van het subframe te halen.
Volstaat het om al die bouten los te maken, en wat kabels hier en daar ?
En kan men met pakweg een man of vier die auto eraf tillen ?
Iemand met ervaring ?
Merci,
Jozef


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Ik hoop niet dat je het idee van een eend hebt, dat je hem er zo even aftilt….
Het is een behoorlijke klus om ze los van elkaar te maken, niet onmogelijk maar wel veel werk.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Kan u dit nader toelichten ?
Uiteraard zou ik er een beetje tijd voor vrijmaken, indien ik hieraan zou beginnen.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Het is alweer even geleden dat ik het heb gedaan. Nu had ik het genoegen dat we alleen de subframes met lengte balken nodig hadden en verder niet.
Het carrosserie is dan nog wel van behoorlijk gewicht. Daar til je met 4 man je een hernia aan.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Maar gaat het werkelijk alleen om die bouten die de zaak op z’n plaats houden ?
Die zitten allemaal mooi zichtbaar, niet verroest in de auto…
Of komt er snijwerk enz… aan te pas, of demontage (buiten het interieur dan) ...


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
je zit ook met veel leidingen. Ik weet er eerlijk gezegd niet zo goed meer. Ik weet alleen wel dat het een behoorlijk klus was.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
je moet even zo’n oud carosserie boek regelen. Daar staat exact in wat er los moet om de koets te lichten van het frame. Er bestaat zelfs een speciale takel met twee vorken. Die vorken worden door de raamopeningen naar binnen gestoken. Naast de auto staat dan een soort A-frame met top balk. Via een lier wordt de koets dan gelicht.
Aan de achterzijde moet je denk ik de tank los hebben, omdat die aan de koets hangt, terwijl de slangen aan het chassis zitten. En voor moet je de o.a. de radiator los hebben en wat elektrakabels. Hoe het zit met je stuurkolom weet ik niet. Verder zit er niks tussen beide geloof ik.
Aha ! De stuurkolom, daar had ik nog niet aan gedacht.
Vermoedelijk is die los te koppelen ter hoogte van de Diravi regelbouten.
De auto is zeer goed onderhouden, en bijna alles is eraan vernieuwd, dus het is zonde van die roestgaten.
Het voordeel is dat alles mooi overzichtelijk is en er heel makkelijk aan te werken is.
Een vorklift heb ik niet maar in plaats van vier man heb ik er wel snel acht als dat nodig moest blijken.
Volstaat het verder om de carrosserie te ondersteunen ter hoogte van de krikpunten ?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Denk er ook om, dat het hele chassis erg fragiel is als de koets er eenmaal af is. Het gewicht van de motor zal zorgen dat de boel gaat buigen of zelfs breken. Er moet dus een frame komen om het chassis vast te zetten. Of het blok eruit.
Goed gereedschap is het halve werk,dus zorg voor GOED hijsgereedschap,de koets moet over het motorblok heen getild worden dat is hoger dan je denkt!!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij een GS/A is dit al geen eenvoudig klusje, laat staan bij een CX…. Ik zou er maar goed over nadenken voor ik er aan zou beginnen!
Citroen!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
garagestmarien schreef:Denk er ook om, dat het hele chassis erg fragiel is als de koets er eenmaal af is. Het gewicht van de motor zal zorgen dat de boel gaat buigen of zelfs breken. Er moet dus een frame komen om het chassis vast te zetten. Of het blok eruit.
Dit kan ik beamen… Ook al heb je het blok eruit, er hoeft maar iemand een misstap te maken en het is ‘daaaaag’ chassis (heb hier praktijkervaring mee was weliswaar een sloper, maar toch).
In de boeken kan je volgens mij precies vinden hoe Citroen voorschrijft (of voorschreef ) hoe het chassis te ondersteunen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens mij is het al een grote misvatting om er van uit te gaan dat een CX op een chassis staat. Weliswaar zijn het voor- en achtersubframe met elkaar verbonden door twee langsliggers om de nogal fragiele zelfdragende carrosserie mee te ondersteunen, maar het is dus zeker niet zo dat je zonder de koets een stevig zelfstandig chassis overhoudt zoals bij bijvoorbeeld een 2cv, waarmee je rustig even heen en weer rolt in je schuurtje.
In principe is het voldoende om de voorkant van het voorsubframe to ondersteunen zodat het motorblok niet naar voren kan kantelen en zo het chassis “meeneemt”. Ik weet wel dat er hele frame’s enzo aanbevolen worden maar die heb ik nooit nodig gehad.
stuurkolom neem je inderdaad los bij de koppeling met het stuurhuis. Ook de leidingen maak je los. verder moet je de versnellingsbediening losmaken onder het kachelhuis.
uitlaat en brandstofleidingen kun je laten zitten.
in het interieur zitten een paar moeren onder doppen in de vloer.
Dan heb je een 2 kolomsbrug of een speciale hefinstallatie nodig om de koets eraf te takelen. Want die is wel lekker zwaar…..
CX GTi Turbo 2 - All Black



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
graddus schreef:Volgens mij is het al een grote misvatting om er van uit te gaan dat een CX op een chassis staat. Weliswaar zijn het voor- en achtersubframe met elkaar verbonden door twee langsliggers om de nogal fragiele zelfdragende carrosserie mee te ondersteunen, maar het is dus zeker niet zo dat je zonder de koets een stevig zelfstandig chassis overhoudt zoals bij bijvoorbeeld een 2cv, waarmee je rustig even heen en weer rolt in je schuurtje.
Ja, klopt.
En vergeet niet dat er een hoop elektra aan de carrosserie vast zit.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Al met al moet je al heel wat ruimte en goed gereedschap en tijd in huis hebben.
Even terug naar het probleem, waar zit de roest dan? Omdat je deze hebt ontdekt tijdens het poetsen? De onderkant poets ik eigenlijk nooit….
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!