1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

wat te doen met deze roest ?
jef scholliers
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1000

Gepost: 21 september 2010 03:20 PM

Hallo,

tijdens het poetsen van mijn CX heb ik onlangs ontdekt dat er meer en meer kritieke plaatsen aan het ontstaan zijn, waar de roest vanbinnen uit zijn werk aan het doen is;

Poetsen helpt daar dus niet meer.

Nu wil ik aan de auto gaan lassen, maar er zijn plaatsen bij waar niet bij te komen is.

De vraag is of het moeilijk is om de auto van het subframe te halen. 
Volstaat het om al die bouten los te maken, en wat kabels hier en daar ?
En kan men met pakweg een man of vier die auto eraf tillen ?

Iemand met ervaring ?

Merci,

Jozef

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 september 2010 03:26 PM
  [ # 1 ]

Ik hoop niet dat je het idee van een eend hebt, dat je hem er zo even aftilt….

Het is een behoorlijke klus om ze los van elkaar te maken, niet onmogelijk maar wel veel werk.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

jef scholliers
> 900 berichten

Gepost: 21 september 2010 03:29 PM
  [ # 2 ]

Kan u dit nader toelichten ?

Uiteraard zou ik er een beetje tijd voor vrijmaken, indien ik hieraan zou beginnen.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 september 2010 03:35 PM
  [ # 3 ]

Het is alweer even geleden dat ik het heb gedaan. Nu had ik het genoegen dat we alleen de subframes met lengte balken nodig hadden en verder niet.

Het carrosserie is dan nog wel van behoorlijk gewicht. Daar til je met 4 man je een hernia aan.

Profiel  

jef scholliers
> 900 berichten

Gepost: 21 september 2010 03:39 PM
  [ # 4 ]

Maar gaat het werkelijk alleen om die bouten die de zaak op z’n plaats houden ?
Die zitten allemaal mooi zichtbaar, niet verroest in de auto…

Of komt er snijwerk enz… aan te pas, of demontage (buiten het interieur dan) ...

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 september 2010 03:45 PM
  [ # 5 ]

je zit ook met veel leidingen. Ik weet er eerlijk gezegd niet zo goed meer. Ik weet alleen wel dat het een behoorlijk klus was.

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1136

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 21 september 2010 03:46 PM
  [ # 6 ]

je moet even zo’n oud carosserie boek regelen. Daar staat exact in wat er los moet om de koets te lichten van het frame. Er bestaat zelfs een speciale takel met twee vorken. Die vorken worden door de raamopeningen naar binnen gestoken. Naast de auto staat dan een soort A-frame met top balk. Via een lier wordt de koets dan gelicht.

Aan de achterzijde moet je denk ik de tank los hebben, omdat die aan de koets hangt, terwijl de slangen aan het chassis zitten. En voor moet je de o.a. de radiator los hebben en wat elektrakabels. Hoe het zit met je stuurkolom weet ik niet. Verder zit er niks tussen beide geloof ik.

Profiel  

jef scholliers
> 900 berichten

Gepost: 21 september 2010 03:57 PM
  [ # 7 ]

Aha ! De stuurkolom, daar had ik nog niet aan gedacht.
Vermoedelijk is die los te koppelen ter hoogte van de Diravi regelbouten.

De auto is zeer goed onderhouden, en bijna alles is eraan vernieuwd, dus het is zonde van die roestgaten.
Het voordeel is dat alles mooi overzichtelijk is en er heel makkelijk aan te werken is.
Een vorklift heb ik niet maar in plaats van vier man heb ik er wel snel acht als dat nodig moest blijken.

Volstaat het verder om de carrosserie te ondersteunen ter hoogte van de krikpunten ?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 september 2010 03:58 PM
  [ # 8 ]

Denk er ook om, dat het hele chassis erg fragiel is als de koets er eenmaal af is. Het gewicht van de motor zal zorgen dat de boel gaat buigen of zelfs breken. Er moet dus een frame komen om het chassis vast te zetten. Of het blok eruit.

Profiel  

daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1064

Gepost: 21 september 2010 04:02 PM
  [ # 9 ]

Goed gereedschap is het halve werk,dus zorg voor GOED hijsgereedschap,de koets moet over het motorblok heen getild worden dat is hoger dan je denkt!!

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 september 2010 04:10 PM
  [ # 10 ]

Bij een GS/A is dit al geen eenvoudig klusje, laat staan bij een CX…. Ik zou er maar goed over nadenken voor ik er aan zou beginnen!

Citroen!

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 21 september 2010 04:10 PM
  [ # 11 ]
garagestmarien schreef:

Denk er ook om, dat het hele chassis erg fragiel is als de koets er eenmaal af is. Het gewicht van de motor zal zorgen dat de boel gaat buigen of zelfs breken. Er moet dus een frame komen om het chassis vast te zetten. Of het blok eruit.

Dit kan ik beamen… Ook al heb je het blok eruit, er hoeft maar iemand een misstap te maken en het is ‘daaaaag’ chassis (heb hier praktijkervaring mee Sad was weliswaar een sloper, maar toch).

In de boeken kan je volgens mij precies vinden hoe Citroen voorschrijft (of voorschreef Smile) hoe het chassis te ondersteunen.

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

Gepost: 21 september 2010 04:14 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij is het al een grote misvatting om er van uit te gaan dat een CX op een chassis staat. Weliswaar zijn het voor- en achtersubframe met elkaar verbonden door twee langsliggers om de nogal fragiele zelfdragende carrosserie mee te ondersteunen, maar het is dus zeker niet zo dat je zonder de koets een stevig zelfstandig chassis overhoudt zoals bij bijvoorbeeld een 2cv, waarmee je rustig even heen en weer rolt in je schuurtje.

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2423

Gepost: 21 september 2010 04:14 PM
  [ # 13 ]

In principe is het voldoende om de voorkant van het voorsubframe to ondersteunen zodat het motorblok niet naar voren kan kantelen en zo het chassis “meeneemt”. Ik weet wel dat er hele frame’s enzo aanbevolen worden maar die heb ik nooit nodig gehad.

stuurkolom neem je inderdaad los bij de koppeling met het stuurhuis. Ook de leidingen maak je los. verder moet je de versnellingsbediening losmaken onder het kachelhuis.
uitlaat en brandstofleidingen kun je laten zitten.
in het interieur zitten een paar moeren onder doppen in de vloer.

Dan heb je een 2 kolomsbrug of een speciale hefinstallatie nodig om de koets eraf te takelen. Want die is wel lekker zwaar…..

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 september 2010 04:24 PM
  [ # 14 ]
graddus schreef:

Volgens mij is het al een grote misvatting om er van uit te gaan dat een CX op een chassis staat. Weliswaar zijn het voor- en achtersubframe met elkaar verbonden door twee langsliggers om de nogal fragiele zelfdragende carrosserie mee te ondersteunen, maar het is dus zeker niet zo dat je zonder de koets een stevig zelfstandig chassis overhoudt zoals bij bijvoorbeeld een 2cv, waarmee je rustig even heen en weer rolt in je schuurtje.

Ja, klopt.

En vergeet niet dat er een hoop elektra aan de carrosserie vast zit.

Profiel  

McDean
> 7000 berichten

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 september 2010 04:31 PM
  [ # 15 ]

Al met al moet je al heel wat ruimte en goed gereedschap en tijd in huis hebben.

Even terug naar het probleem, waar zit de roest dan? Omdat je deze hebt ontdekt tijdens het poetsen? De onderkant poets ik eigenlijk nooit….

Profiel  

1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook