goedendag, ben me eigelijk helemaal vergeten voor te stellen,
ik ben rene en woonachtig in zaanstad(nu even in manila maargoed)
na lang zoeken heb ik twee zx-en gevonden die aan onze wensen voldoen nl, een rode zx model 1992 met bijna 200,000 km en een groene zx model 1995, met 214.000 km,
beide betreft het een 1.4 motor, nu is mijn vraag/zorg, welke is beter, en technisch goed bij te houden qua onderhoud. heb geleerd dat in de modellen van 95 en later de koppakking beter is?
het wordt onze eerste citroen daarvoor altijd mazda gereden.
dus ik ben aan het dubben welke het zou moeten worden
weet je zeker dat je een 1400 wilt ? Het wemelt van de zx dus er is keus genoeg. Die 1400 is dan toch de zwakste van de serie. De 1600 kan, maar wellicht dat je je eens kunt verdiepen in een 1800i.
Beiden hebben dezelfde 1.4i motor, uit de TU Serie
Afgezien van het optische verschil, de 95er een type-2 is en de 92er een type-1, heeft de type-2 een verdelerloze ontsteking en de type-1 nog een ouderwetse verdeelkap. Kwalitatief zijn ze gelijk, uitermater goed beschermd tegen roest, een ZX met roest is zeldzaam, vaak is het slecht opgelapte schade.
Wat de koppakking betreft, alle TU motoren hebben er last van, na 10 jaar of 100.000km gaat de koppakking een keer lek, maar is redelijk makkelijk te fixen als je handig ben. Aandrijfassen zijn wel een kwaaltje, luister of je geen tok-tok geluiden in een bocht hoort.
Verder zou ik zeggen, ga voor een type-2, grotere kans dat daar stuurbekrachtiging op zit, Avantage of Allure zijn de luxe uitvoeringen, de Reflex is een kale basis uitvoering, met nauwelijk luxe.
ok, hierintegen heb ik vernomen dat 1.6 en 1.8 motoren wat zwakker zijn en de 1.4 eenvoudig is in onderhoud, daarom heb ik een 1.4 gekozen.
verder de 1995 model type twee die ik op het oog heb is particuliere verkoop.
echter de model 1993 staat bij een bovag garage (dus qua onderhoud is de 1993er mischien beter??
dus de motoren zijn hetzelfde?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
renelyn schreef:echter de model 1993 staat bij een bovag garage (dus qua onderhoud is de 1993er mischien beter??
Bovag zegt niets over de staat van onderhoud, en de bovag-garantie is waarschijnlijk ook niet van toepassing in jouw prijsklasse. Koop liever eentje van een particulier, eentje die je in de ogen blijft kijken als hij je vragen beantwoord, gewoon omdat hij eerlijk is, en niet omdat hij een handelaar is.
Voor bovag-garages valt hier niet veel te verdienen, ze willen er dan ook vaak niet veel werk van hebben; inruilen en doorschuiven.
ZX1.4i schreef:Beiden hebben dezelfde 1.4i motor, uit de TU Serie
, uitermater goed beschermd tegen roest, een ZX met roest is zeldzaam, vaak is het slecht opgelapte schade.
ik heb er nu 1 staat uit 1993 en de wielkast bij de rechterveerpoot is helemaal weggegrot ik had het bij een zx nog nooit gezien.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
dus ik kan hieruit opmaken dat type 1 als type 2 dezelfde 1.4 motor hebben?
heb wat meer duidelijkheid nu, de 1995 type 2 zx heeft lekke uitlaat en mist linker buitenspiegel, geen apk, en dan type 1 1993 heeft enkel hoog pakkende koppeling waar de verkoper geen moer meer aan wil doen, type een heeft 167,ooo op de teller met nog apk en type twee heeft 214.000 verlopen apk. beide auto’s vraagprijs is gelijk, nl 250 EUR. dus dat maakt niets uit, voor mij belangrijk dat ik de juiste auto kies, ik weet het is lastig beoordelen op afstand, maar kort gezegd, welk type is het sterkst! 1 of 2. wil vandaag beslisen
dat is dan toch duidelijk!!!!!
type uit 1993 met apk die koppeling is makkelijk te verhelpen door een garage.
ik heb het gevoel dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dat gaat niet altijd.
je zult geld moeten inversteren om een oude auto naar je eigen wensen te krijgen
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
dat weet ik wel maar, ik kan tussen twee auto’s kiezen voor dezelfde prijs, toch logisch dat ik het beste eruit wil halen? ik heb nihil kennis van citoen ken niet echt de zwake plekken dus vandaar,
kan geld maar ene keer uitgeven en wil niet juist het verkeerde type kiezen.vandaar ik advies en denkhulp nodig heb, om zoveel mogelijk de juiste keuze te maken,
nogmaals, ben geen zeurpiet en geen kniert, gewoon iemand die eerst alle advies en plussen en minnen tegen elkaar afweegt, je kunt je geld maar een keer uitgeven.
Mijn keuze zou zijn type 1. Ik heb zelf een type 1 uit 1992(sinds een jaar) en rijd al 40.000km met een hoog aangrijpende koppeling, geen probleem kwestie van wennen.
Maar verwacht wel zo nu en dan wat onderhoud bij een 17 jaar oude auto, bijvoorbeeld bij de APK. De 1.4 is relatief goedkoop in onderhoud, en de zuinigste van allen.
ok ik ben overtuigd, prima antwoord, ik ga er verder mee.
ja hoor ik heb de zx model 1993 kleur rood met km stand 167000 laten wegzetten, ( via aanbetaling) eind van de week is ie helemaal voldaan en dus van mij!!!!!. nu alleen de koppeling nog die hoog schijnt te pakken, en nog een trekhaak, dus als iemand nog een zx trekhaak ergens op de plank heeft liggen??
heb me wel voorgenomen om uit alle veiligheid de riem, spanrol en waterpomp en filters te vervangen, ( ook als dit nog niet nodig is), dan heb ik zekerheid en een beginpunt van onderhoud.
iemand nog nuttige tips voor het stallen van de wagen> (voor 4 a 5 maanden)
Een hoog aangrijpende koppeling wil niet zeggen dat de koppeling ook versleten is, mijn ervaring is dat dit typisch is bij een TU motor, de koppeling van een AX vind ik ook vrij hoog aangrijpen. Het is ook maar net wat je gewend ben, als je het met een diesel vergelijkt, dan is de koppeling van elke benzine auto, vrij hoog.
Zolang de koppeling niet slipt, soepel koppelt en geen “harde” punten voelt waar je doorheen moet trappen, is er niets om je zorgen over te maken.
tja ik heb altijd mazda’s gereden van gemiddeld 12 tot 15 jaar oud, van citroen weet ik niet veel, heb ooit een keer met een zx van utrecht naar zaandam gereden en terug, die rit staat me zo aan dat we nu zelf een zx hebben( sinds enkele uurtjes), had wel gehoord dat indien nodig het wel te stellen is, maar nu, volgende zomer gaan we met vouwwagen (684 kilo) naar luxembourg, bergje op en af, en even een vraag, er zit een heel lelijke sticker op de lak die moet en zal eraf, als er iets is waar ik echt een gruwelijke hekel aan heb zijn het stickers op auto’s maar wat is daar de meest logische manier voor?
ik ben heel vreemd maar een auto moet bij mij origineel zijn! deze zx zal dan ook nooit namaak of iets dergelijks proeven qua onderdelen, ok kost meer maar het is wel stukje veiligheid en beoud van de wagen denk ik zo.
Aan de koppeling valt niets te stellen, alleen dat het koppelingspedaal een bepaalde slag hoort te hebben, even uit mijn hoofd 14 a 15cm. Als het 13cm is en de auto koppelt goed en je kan soepel de versnellingen kiezen, lekker zo laten, dat betekent dat de koppeling goed vrij komt. Zo niet, dan kun je iets verstellen door het moertje aan het eind van de kabel, waar deze in de bak haakt, iet op te draaien. Maar let op, 2 slagen is al snel een centimeter, meet eerst voordat je het pedaal intrapt, anders zou je weleens door de drukgroep kunnen trappen en is het einde koppeling.
ZX1.4i schreef:Kwalitatief zijn ze gelijk, uitermater goed beschermd tegen roest, een ZX met roest is zeldzaam, vaak is het slecht opgelapte schade.
Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt. Maar mijn ervaring is toch heel anders. Ik heb 3 zxen gesloopt. Alle 3 hadden ze roest in de dorpels en wielkasten. En nog veel erger. Op de bevestigingsplaat van de achtergordels.
Zx forum: http://www.zx16v.net/forum/index.php
Zx project: http://www.mijnalbum.nl/Album=UREFJSYF