Beste forummers,
eigenlijk ben ik door de vorige eigenaar (Gooi) al een beetje aangezet tot het maken van dit topic. Ik heb namelijk zijn 19 TRS Automaat overgenomen voor een redelijke prijs.
In het begin was het even wennen aan de automaat, want dit is mijn eerste. Heb wel eens met een automaat gereden, maar die was dan niet van mij.
Maargoed, over wat Gooi allemaal schreef (en de rest, maar dat was hoofdzakelijk off-topic gelul): Zo’n waslijst aan werkzaamheden zitten er niet aan. De kleine rammeltjes en gepruttel wat je hoort tijdens het rijden, hoort gewoon bij een BX. Die rammelt en kraakt altijd.
Het enige waar ik wel mee zit is de veerpoot RV inderdaad. Die kraakt best wel bij het nemen van drempels. Nu hebben mensen die redelijk veel verstand hebben van auto’s zoals BX’en mij geadviseerd om eerst te smeren en als dat niet helpt, vervangen.
Qua veren valt het allemaal reuze mee. Maargoed, het is een BX, dus er valt altijd wel iets over te zeiken.
En buiten het gezeik om: De auto is naar mijn idee gewoon goed en ik zou er nog wel een tijdje plezier van kunnen hebben….. denk ik.
To do list:
- veerpoot smeren.
- ATF verversen.
- ontsteking ff nalopen (dit punt zet ik er toch maar bij, omdat ik een beetje koolaanslag op de bougies zag)
- lampje van de verklikker van de deuren vervangen, dan doen ten minste alle deurverklikkers het weer.
- Wieldop zien te scoren (wie heeft er nog 1 liggen? Hoef er maar 1, wel van dezelfde serie)
- Raammotortje zien te scoren, zodat het raam van de passagiersdeur ook weer open en dicht kan.
De laatste drie punten zijn niet echt nodig, maar zou wel fijn zijn.
Foto’s staan wel in het gesloten topic van Gooi.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Veel succes dan maar met de BX.
1 zo’n wieldop heb ik nog voor je liggen en een raammotortje moet ik ook nog ergens hebben, maar ik weet niet of ik die kan vinden.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, gecondoleerd met de aanschaf van dat lijk zou ik zeggen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Whaha, ik kan wel lachen om je opmerking, Waterman. Tis een BX, dus problemen kun je altijd krijgen:P
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gelukkig wel wat minder dan met een CX, dat scheelt dan alweer
Gefeliciteerd met je aankoop!
Het liefst wil ik een witte CX Turbodiesel met zwart leer, open dak en cruisecontrol en de Borbet A-velgen, maar dat is op moment meer een geldkwestie, zeg maar. En de onderdelen zijn gewoon schaars. Nou is een diesel (in mijn ogen:O) nog het meest betrouwbare. Importeren uit Frankrijk wel over na gedacht en ik houd die site ook wel in de gaten, maar toch. Dan het onderhoud nog.
Als leuke opstap kwam ik deze BX tegen. Ik heb er al twee gehad. Eerst een Cannes en later een 19 TGI. Door de ervaring qua rijden vond ik de 1900 het lekkerst rijden. Iets meer gewicht. Met die Cannes ben ik een keertje gaan glijden bij het nemen van de bocht op het knooppunt van de A1 vanuit Amsterdam de A6 op richting Almere. En met de TGI is er iemand achterop geknalt terwijl ik stil stond. Maargoed, genoeg over mijn autohistorie.
Net nog even een stukje gereden met de TRS en ik hoorde voor het eerst een licht joelend geluid uit de bak, dus de ATF verversen heeft mijn hoogste prioriteit. Morgen gelijk ff halen als ik de tijd ervoor vind:)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
CX-power schreef:Net nog even een stukje gereden met de TRS en ik hoorde voor het eerst een licht joelend geluid uit de bak, dus de ATF verversen heeft mijn hoogste prioriteit. Morgen gelijk ff halen als ik de tijd ervoor vind:)
Je moet het even terugzoeken in dat topic, maar de ATF is volgens mij dit voorjaar (2010) reeds vervangen door de vorige eigenaar. Nouja, door Hegru eigenlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
@ La Leo: Dat heb ik gelezen in dat topic. Maar ik hoor dat de bak begint te joelen, dus lijkt het mij beter om gelijk de ATF te verversen, voordat de bak uitelkaar klapt. En dat is ook in dat topic gezegd.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Je kunt het proberen, maar ik vraag me af of dit het joelen van de bak zal verminderen, that’ s all.
Aangezien de olie nog vrij vers is, lijkt mij dat niet te oorzaak van het joelen, dat bedoelde ik dus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Maar je ververst maar een deel van de olie elke keer. Dus wie weet was 1/3 verversen niet genoeg
Bij de mijne (wel met 250K) heb ik het ook een paar keer moeten doen voor hij helemaal mooi schakelde
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Zo’n type automaat maakt altijd geluid tijdens optrekken in de eerste versnellingen. Dat hoort gewoon bij ‘t ontwerp. Maar ATF vervangen kun je beter te vaak.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Hoe is het eigenlijk verder gegaan met deze BX?
Sinds de verkoop ben ik niet meer op dit forum geweest, maar ik zie dat de koper nog steeds actief is op dit forum.
Ikzelf ben inmiddels weer autoloos, na twee Dacia Sanderos.
Sanderos die op zich prima zijn hoor, maar toch teveel kostten per maand en eigenlijk totaal karakterloze auto’s zijn.
November 2010 heb ik de auto noodgedwongen weg moeten doen. Op de rit terug vanuit Friesland hield de auto ermee op. De BX is naar een vrouw, ik dacht, uit Tilburg gegaan die de auto ging gebruiken als donorauto voor haar eigen 19 TRS Automaat.
(begin patsmodus:P) Daarna heb ik zelf nog een wagenpark gehad van een Escortje, AX Diesel Service, Berlingo Diesel, Altootje en rijd nu in een Saxo 1.4i 8V VTS. Tussendoor nog een Golluf gehad. (einde patsmodus:P)
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Bedankt voor je reactie.
De auto ‘hield er mee op’? Nou ben ik wel benieuwd waar ie dan aan overleden is.
Ondanks dat, heb ik toch een beetje spijt dat ik die BX toen weggedaan had. Maar dat is meer omdat ik gewoon graag een BX gehad had willen hebben. Ik ben nu autoloos en doe alles te voet, met de fiets en met de trein. Als ik weer eens met bagage of boodschappen aan het stuntelen ben, of in een trage bus zit in plaats van in de trein die ik had moeten hebben, denk ik telkens dat ik veel liever langs de weg sta met pech aan een BX! (Als het dan toch tegen moet zitten…)