1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
koeling TCT ‘96 met airco
Hengeveld
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 21 september 2010 11:48 AM

De ventilatoren van de radiator gaan loeien zodra ik hem op contact zet en blijven altijd aan, tot ik hem weer van contact afzet. Ik meende dat bij de TCT de ventilatoren moeten blijven draaien nadat het contact uit is voor het afkoelen van de turbo. Het lijkt daarom alsof de vorige eigenaar de ventilatoren rechtstreeks aan het contact heeft geschakeld ipv via een sensor.
De koelvloeistoftemperatuur komt ook niet boven de 70 graden. Ik zal een nieuwe thermostaat plaatsen, maar wellicht komt hij niet op temperatuur door die ventilatoren die constant blazen.

Dus mijn vraag: hoe worden de ventilatoren geschakeld en hoe kan ik zien of de bedrading origineel aangesloten is? Wanneer horen de ventilatoren te gaan blazen en zouden ze ook horen te blazen nadat het contact afgezet is?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 september 2010 12:30 PM
  [ # 1 ]

Je thermostaat vervangen zou ik inderdaad wel doen, want die is niet meer jofel als de temperatuur niet boven de 70°C komt. De ventilatoren hebben hier niets mee te maken, want bij een lage temperatuur zou de thermostaat gesloten moeten blijven en komt er dus geen warm water in de radiator. En dat is waar de ventilatoren hun werk doen.

Ik geloof ook niet dat het laten draaien van de ventilator de turbo helpt afkoelen, nog afgezien van de vraag of je dat wil. De turbo zit helemaal achterin, terwijl de fans voorin zitten en tegen de radiator staan aan te blazen. Als er al lucht van de fans bij de turbo aankomt is die al lang weer opgewarmd door de radiator en het motorblok.

Als je wil kan ik je wel een elektrisch schema mailen, maar dan moet ik even precies van je weten:
organr.?
Vol-automatische airco?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 september 2010 03:09 PM
  [ # 2 ]

Lijkt me idd dat ze aanspringen door de airco/ECC.
Die 70 graden komt idd door een kapotte thermostaat want die moet er JUIST voor zorgen dat onafhankelijk van de rijwind/buitentemp het blok op temperatuur kan komen.

Heeft niets met de turbo te maken, die wil je juist niet geforceerd snel laten afkoelen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 21 september 2010 10:44 PM
  [ # 3 ]

Ik had een stukkende Bitron module die de fans altijd in de langzame stand aanstuurden, ongeacht de temperatuur van de motor en de stand van de airco. Het kan dus ook daaraan liggen hoewel ‘ie niet vaak stuk schijnt te gaan.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Hengeveld
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 21 september 2010 11:23 PM
  [ # 4 ]

Dit is mijn bron over het afkoelen van de turbo door de ventilatoren te laten draaien, nadat de motor uitgezet is:
Youtube, promotiefilm XM Turbo CT

Ik heb automatisch geregelde airco. Organr. 6965

Wat is een Bitron-module en waar vind ik die? En hoe test ik die?

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 21 september 2010 11:32 PM
  [ # 5 ]

Die module zit onder je handschoenenkastje. Over het verwijderen daarvan is al heel veel geschreven, en is ook niet moeilijk. Wink Als je het kastje weg hebt kijk je er tegen aan, zit min of meer onder de ruit. Normaal gesproken test je de module door de steker van de temperatuursensor op het motorblok los te trekken. Dan zouden de fans hard moeten blazen. Maar omdat ze dat bij jou al doen, zou ik de steker van die module lostrekken. Draaien ze, dan weet je dat het niet aan die module ligt.
Voordat je verder zoekt, zou ik ook nog de relais loshalen. Dat zijn de 2 achter de linkerkoplamp (dus aan je rechterhand als je voor de auto staat). Die relais willen wel eens blijven plakken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 september 2010 10:44 AM
  [ # 6 ]

En het schema kan je hier downloaden: klikkerdeklik

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Hengeveld
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 23 september 2010 11:06 AM
  [ # 7 ]

Hartelijk dank voor het schema en de tip over de relais.

De relais achter de linker koplamp heb ik getest/verwisseld. Die lijken het normaal te doen. Overigens merkte ik dat niet beide ventilatoren vol draaien. Als ik hem op contact zet gebeurt het volgende:
- beide ventilatoren draaien langzaam
- na ongeveer 3 seconden gaat de linker uit en gaat de rechter vol blazen.

Daardoor lijkt mij dat dit netjes door de ECU wordt aangestuurd, want als de ventilatoren rechtstreeks aangesloten waren op contact, zou dit niet zo in stadia gaan. Ik blijf het vreemd vinden dat er een ventilator direct gaat blazen bij het op contact zetten, terwijl de motor koud is.

De thermostaat heb ik vervangen en de koelvloeistoftemperatuur wordt nu mooi stabiel 83 graden. Als ik de motor uitzet en na enkele minuten aanzet, staat de temperatuur op ongeveer 90 graden en valt dan snel weer terug naar 83. Prima dus, maar ook dan draait er maar 1 ventilator en doet de tweede niet mee. Blijkbaar moet het nog warmer daarvoor worden. Ik zal binnenkort testen met de airco, als die gevuld is. De Bitron-module zal ik ook nog testen.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 september 2010 12:36 PM
  [ # 8 ]

Het vervelende is dat de logica van de Bitron-module (nr. 53 in het schema) mij niet bekend zijn, want dan weet je pas echt hoe het zou moeten werken.
Ook maakt het uit of je een automaat hebt, een hoge temperatuur van de olie in je automaatbak kan er ook voor zorgen dat de fans gaan draaien. (zie nr. 920)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 23 september 2010 12:41 PM
  [ # 9 ]

Er zouden altijd twee ventilatoren moeten draaien. Of hard of zacht of uit. Als er een draait is er iets met de relais aan de hand. Ik zou de temp sensor eens nakijken op het blok. Als je die er af haalt moet de boel hard gaan draaien, als hij er op zit moet de boel dus uit gaan. Zo niet sensor na meten / vervangen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Hengeveld
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 23 september 2010 01:19 PM
  [ # 10 ]

Even vraagje off topic tussendoor:
Kan de airco op druk blijven als de motor met transmissie wordt verwijderd? De aircopomp kan van de motor af en blijven hangen, neem ik aan. Ik wil namelijk nu de airco laten vullen, maar de versnellingsbak ga ik over een tijdje vervangen ivm kapotte vijfde versnelling.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 23 september 2010 01:31 PM
  [ # 11 ]

Van die twee ventilatoren ben ik met je eens, maar ik snap niet wat dat met die temp. sensor te maken heeft. Of wil je die alleen er af halen om de harde stand te testen?

Het lijkt wel dat óf relais 814 (Nr. volgens schema) niet wil sluiten.
In eerste instantie staan nl. de fans in serie (relais 815 in stand volgens schema), vervolgens worden de spoelen in 814 en 815 gezamenlijk bekrachtigd, waardoor ze parallel moeten gaan staan. Het sluiten van 815 zorgt voor massa op 720 (linker fan) en het sluiten van 814 zorgt voor +12V op 721 (rechter fan). Beide krijgen dan 12V en gaan dus hard draaien.

In dit geval gaat links uit, dat betekent dat 720 niet aan massa geschakeld wordt, maar aan beide kanten +12V heeft staan.
Als je nu beide relais wisselt en de rechter scheidt er mee uit en de linker gaat hard draaien, weet je dat het daar aan ligt.

@ Hengeveld LET OP: Links is echt links, dus niet als je voor de auto staat, aan je linkerhand. Als ‘jouw’ links de passagierszijde is, dan zit het probleem in relais 814 of zekering 49.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 september 2010 01:46 PM
  [ # 12 ]

wbt die airco:
Ik heb meerdere keren mn motor eruit gehaald zonder de airco af te laten.

Je kan de condensor & pomp loshalen en als geheel aan de slangen een beetje wegkantelen naar bestuurders kant. Hier dan de pomp en radiator in wat touwen hangen aan het plafond en je hebt genoeg ruimte om je motor + bak eruit te takelen.

Heb er wel ergens foto’s van maar niet op deze laptop

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 23 september 2010 05:08 PM
  [ # 13 ]

Het idee van de stekker van de sensor afhalen is om te testen of het bitron kastje werkt. Daarna de weerstand van de sensor meten zo nodig vervangen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 september 2010 05:35 PM
  [ # 14 ]

Zo ziet dat er uit bij een V6:

Airc opomp helemaal links boven, airco filter helemaal rechts onder op het plaatje.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Hengeveld
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 23 september 2010 11:56 PM
  [ # 15 ]

Mooie foto.

Probleem met ventilatoren is opgelost.

1: de tweede ventilator ging ook draaien toen ik de relais vervangen heb, dus die waren toch niet betrouwbaar.

2: de oplossing om de ventilatoren in te laten schakelen alleen als de temperatuur te hoog wordt is wel erg mooi. Vanavond merkte ik dat mijn remlichten het niet deden. Bij een pompstation wisselde ik de doorgebrande zekering (onder stuur: F2 10A). Toevallig had ik het contact nog aan. Ineens stopten de ventilatoren met draaien. Timer, of door de zekering? Zekering er maar weer uit; ventilatoren loeiden weer. Zekering erin; ze stopten. Mooie test dus of je remlichten het doen Smile Ik ga dit gekke ding steeds leuker vinden.

De ventilatoren schakelen nu in als het te warm wordt. Ze draaien dus niet meer als sleutel op contact gedraaid is bij koude motor. Ze blijven/gaan niet draaien nadat de motor uitgezet is voor nakoeling van de turbo. Maar ik denk dat het nu is zoals het hoort. Draadje mag wel dicht.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook