Eind maart kocht ik een nieuwe Grand C4 Picasso Exclusive (150pk).
Tijdens m’n zoektocht naar een geschikte wagen voor het trekken van onze zware caravan, werd ik bij 2 garages aanbevolen om deze wagen te kopen vanwege zijn luchtvering(stabiliseert de caravan!). Dit zou de beste optie zijn voor het trekken van m’n caravan,samen met een nog zwaardere motor (150pk) dan de eerst voorziene 138pk.
Ik koos dus voor deze configuratie volledig op advies van deze 2 verkoopspunten.
Eenmaal op reis stelde wij reeds direct vast dat de auto zich niet zo stabiel gedroeg, totdat we de eerste vrachtwagens passeerden. Daar stelden we een hevig slingeren van de wagen vast.
Enkele kilometers verder ,toen we een vrachtwagen aan 80km/h wilden voorbijstaken, kwamen we in een bijna fatale slinger terecht wat ons van het 1e tot 3e rijvak voer.
Danig opgeschrikt van deze gebeurtenis hebben wij direct ter bestemming de garage ingelicht. Ook de terugweg was een hel. Bij ieder passeerbeweging van onszelf of een ons voorbijstekende bestelwagen ging onze auto bijna oncontroleerbaar aan het wiegen(links-rechtsbeweging).
Op mijn vraag is één van uw servicemanagers naar de garage gekomen en heeft met onze wagen plus caravan gereden. Hieronder vindt u de bevindingen:
Hallo Peter,
Op 24/08/2010 is onze zone manager naverkoop langs geweest om jou auto proef
te rijden wegens het hinderlijk wiegen en slingeren van het voertuig met
aangekoppelde caravan, deze persoon heeft met mij meegereden met
aangekopeelde caravan en dan alleen gereden met ontkoppelde caravan, Volgens
hem is het voertuig volledig conform en is daar geen constructiefout aan.
Hij melde wel dat de caravan onstabiel is wegens een éénas caravan en met de
combinatie van de luchtvering die standaart op uw voertuig zit het probleem
van onstabiel en wiegend rijden zou kunnen zijn. Volgens Citroen mogen wij
aan de ophanging van uw voertuig niets wijzigen.
Ik heb zoals ik u al vermeld heb een mail gestuurd naar alle citroen
verdelers in belgie met de vraag of iemend dit al heeft voorgehad en welke
oplosing zij daarvoor te bieden hadden,
Wij willen ons alvast verontschuldigen voor het ongemak en beloven u mee te
zoeken naar een oplossing.
Zoals u met mij kunt lezen wordt de mij zo aangeprezen luchtvering van onze wagen, nu als de grootste oorzaak gezien van deze onstabiele combinatie.
U zult begrijpen dat ik dus volledig mistevreden ben met deze wagen en z’n huidige gebreken. De wagen alleen mag misschien conform zijn aan de Citroën-standaard, maar voldoet zeker niet aan de verwachting die ik als klant heb. Deze wagen met luchtvering gecombineerd met een caravan is een DODELIJKE combinatie. Voor mij gaat het hier om een grof gebrek aan deze wagen en volledig fout aankoopsadvies.
Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt, graag had ik het dan vernomen. Dit probleem blijft aanslepen
en Klantendienst Citroën reageert niet om m’n officiële klacht.
Kan iemand mij helpen????? Caravan liep prima met m’n vorige Sharan.
Heeft u een benzine of een diesel?
Hoeveel kilo heeft u op de kogel?
C4 Grand Picasso 1.6 THP EB6V - augustus 2009
Motor is 2.0 l diesel. 150pk (blijkbaar enkel in België) te verkrijgen.
Op de kogel 75kg druk (Voorschrift wagen max.70 kg). Caravandissel laat 100kg toe.
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dus je begint al met de voorschriften van de constructeur aan je laars te lappen. Weliswaar met slechts vijf kilo, maar toch. Als ervaren caravanrijder zou je in elk geval moeten weten dat de kogeldruk van groot belang is bij het rijden met een aanhanger.
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Met bovenstaande quote volledig eens.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Pieterke,
Nou ja vijf kilo meer, dat mag geen zonde zijn. als ervaren caravanner weet ik en jij waarschijnlijk ook dat een hogere kogeldruk vaak bijdraagt aan een betere stabiliteit van de combinatie.
Bij het reageren op jouw bericht zouden wij echter meer moeten weten. Zoals o.a.:
- Hoe was de belading van de auto;
- Had je het gewicht goed verdeeld en niet alle zware delen achter in de caravan;
- Had je fietsen achter op de caravan;
- Was je bandenspanning in orde;
- Had je rubbers van de asvering van je caravan na de winterstalling gecontroleerd;
- Heb je onderweg getracht de gewichtsverdeling in de caravan te wijzigen en zo ja wat was het resultaat.
Je reed voorheen met een sharon. Een heel andere auto dan de C4 picasso die mogelijk ook andere eisen stelt aan de belading van de caravan. De oversteek tussen de kogelkop en de achteras is daarbij van wezenlijk belang. Is die langer dan bij de sharon dan draagt dit wellicht bij tot meer instabiliteit maar nooit zoveel als jij omschrijft. Ook zware delen achter in of hoog boven in de kastjes verhogen de instabiliteit.
Hoewel ik begrijp dat jij Belg bent kunt je natuurlijk toch eens bij de nederlandse ANWB informeren of er aanwijzingen voor instabiliteit zijn gevonden bij de door hun of hun collega’s uitgevoerde testen voor caravantrekker van het jaar. Hieraan heeft ook de C4 Picasso deelgenomen.
Zelf rij ik met een gewone vijfzits C4 Picasso met een Knaus Südwind 450 en heb geen problemen, ondanks veel gewicht achterin.
Je schrijft dat de citroën importeur nogal laconiek of eerder niet op jouw probleem reageert.
Klinkt mij helemaal niet vreemd in de oren. Ook in België is Europesche richtlijn voor bescherming van consumenten bij de aankoop van consumenten artikelen opgenomen in de wet (Staatsblad van 21 september 2004 waarin opgenomen “Wet betreffende bescherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]”.
Daarin wordt de verantwoordelijkheid voor de kwalititeit van een product gelegd bij de verkoper ( hier de dealer dus) gelegd en staat de importeur daar buiten (tenminste totdat geen ernstige constructiefauten zijn gebleken).
Dit probleem moet je dus echt oplossen met je verkoper.
Op het Nederlandse forum eosdigitaal.nl heb ik over de consumentebescherming een heel topic geschreven.
Je vindt dit door hier te klikken
De consumenten bescherming is in België geregeld als de zgn. nieuwe of wettelijke garantie. Dit is vast gelgd in de “Wet betreffendebascherming van consumenten bij verkoop van consumptiegoederen N2004 [C2004/11364]”. Deze wet is gepubliceert in het staatsblad van 21 september 2004 en in werking getreden op 1 januari 2005.
De wet is van toepassing op alle verkopen van consumptiegoederen die gekocht/verkocht zijn na 31 dece3mber 2004.
De site van uw ministerie van economische zaken is onlangs gewijzig en nu HIER te vinden.
In het topic heb ik getracht om de Belgische situatie geheel weer te geven maar heb weinig of geen response gekregen van Belgische collega’s in een ander forum. bovendien blijken nu de links niet meer te werken. Echter het zal niet geheel nutteloos zijn om kennis te nemen van de inhoud van dit topic en je wellicht beter duiden op je rechten als consument. Voor zover dat hier mogelijk is.
Ik wens je succes bij het oplossen van dit probleem en hoop de uitkomst hier nog eens te lezen.
Groeten, gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Gerard,
Bedankt voor deze info. Zal me er toch verder in verdiepen want er moet een factor zijn die een slechte invloed heeft op de combinatie. Je hebt de nieuwe wagen en de gekende caravan. Dus wijs je eerst naar de wagen, gezien de caravan met onze Sharan nooit problemen heeft gegeven. De Caravan werd meegenomen identiek geladen als met de Sharan, maar vertoont een zeer onstabiele wegligging, die door de luchtvering van de wagen wordt geaccentueerd.
Even deze info: Ben deze week met de garagist gaan rijden met een CG4P met stalen vering met caravan en daarna met mijn wagen (luchtvering). Moet zeggen dat mijn wagen ietsje meer vatbaar was voor schommelen (voorbijrijdende wagen), maar zeker geen probleemgedrag vertoonde. We hebben zelfs met beide combinaties tot 120km gereden zonder problemen. Je broek zakt dat af hoor! Ik heb nadien alleen nog eens de autosnelweg genomen. Weer zonder problemen tot ik opzettelijk wat dichter bij een vrachtwagen passeerde. Daar voelde je weer die aanzuigkracht en wat schommelen, maar niets vergeleken met wat we in juli in Frankrijk meemaakten. Ik zat nu wel alleen in de wagen en koffer was niet geladen. Hoewel ik denk dat autobelading meer stabiliteit zou met zich meebrengen. Ik moet op zoek dus naar door u aangehaalde factoren en beseffen dat inderdaad de ene auto de andere niet is. Ik ga mss deze week nog even tot in Frankrijk rijden, want ik vermoed dat hun smallere rijstroken voor meer problemen zullen zorgen dan onze brede rijstroken hier in België.
Wat stelt u dan voor als kogeldruk? En bandenspanning caravan 205/70?
Bedankt alvast voor uw positieve bijdrage en hulp!
mvg Peter
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Niet alleen de kogeldruk is van belang voor de stabiliteit, ik las hierboven al ergens dat ook de wijze van belading een belangrijke factor is. Zoveel mogelijk zware dingen onderin en zo dicht mogelijk bij de as van de caravan leggen. Het heeft geen zin om een zwaarbeladen disselbak te compenseren met extra gewicht achterin bijvoorbeeld. Bovenkastjes zijn taboe voor zware spullen omdat dit de slingerbeweging ook zal versterken. Je hebt zelf al gemerkt dat de belading van de auto ook van invloed is op het slingergedrag. Hoeveel laad je in de auto? Denk er aan dat ook het laadvermogen van de auto niet overschreden mag worden, daar dit ook zeer nadelige invloed kan hebben op het weggedrag van a de auto en b de combinatie. Succes.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Pieterke,
Zal inderdaad wel een verschil zijn als jij alleen met de caravan of met passagiers en bagage met de caravan rijdt (zowel in de auto als in de caravan). De ANWB gebruikt in de testen dan ook een hele berg zandzakken, maar dat is voor jou ondoenlijk. De kogeldruk is erg afhankelijk van de caravan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die van mijn combinatie niet meer weet. Heb toen ik in 2008 mijn picasso heb aangeschaft eerst even een stukte in de omgeving gereden en daarbij iets aan de belading aangepast.
Als je te gegevens van de ANWB, die ik gepost heb, bekijkt zul je ook lezen en zien dat elke combinatie zijn eigen kritische punt heeft. De Sharan is een Duitse auto en veelal stugger geveerd dan de Franse picasso die een meer comfortabele vering heeft. Bij mijn vorige auto, een C5, had ik geen problemen en reed ik altijd met de vering in de stand comfort. Daarvoor had ik een Duitse ford sierra en juist daar had ik in het begin ook veel problemen mee en was herladen na 50 km echt noodzakelijk.
Ik lees dat jij 125 km/h met de combinatie rijdt. In mijn ogen ontzettend hard. Ik heb er al veel zien passeren die enkele km’s verder langs de weg lagen. een beetje zijwind en je combinatie is onbestuurbaar. Ook met een wagen als de sharan. Zelf cruise ik op 90km/h en ga bij passeren niet hoger dan 100. Ik heb vakantie als ik met de caravan op stap ga en onthaast vaanf het moment dat ik thuis wegga. Voor mij geen camping op 1000km van huis, maar ik stop als ik iets leuks denk te zien en kom dan na twee drie dagen op de plek van bestemming. Vaak de Provence. Ik heb dingen onderweg gezien waar velen geen weet van hebben. Zo ga ik bijv. na Nancy over de RN richting Langres, rijdt even snel en vaak senller dan op de peage die daar vlak naast ligt. Maar goed dat is mijn keus.
Nu naar je banden. daar kan ik geen zinnig woord over zeggen doordat ik niet weet vor soort banden jij hebt gemonteerd. Gewone radiaalbanden die ook op een auto zitten of bestelwagen banden. Ik heb de laatste en die pomp ik tot 4,5 bar op. Kan niet in het tankstation want die gaan maar tot 4 bar. Ik heb dus thuis een eenvoudige voetpomp.
Nou Pieter, ik hoop dat je nog iets aan mijn antwoord hebt en lees wel hoe het allemaal verder gaat.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Mijn er ervaringen:
Auto:
- bandenspanning van de auto op maximale belading brengen.
- stokken van de voortent op de bodem in de kofferruimte tegen de achterbank, tent daar boven op. Gewicht ligt dus ter hoogte van de achterwielen.
In mijn profiel staan ook foto’s met caravan
Caravan:
- bandenspanning op juiste spanning brengen wat bij de banden hoort in combinatie met de richtlijnen van de caravan. Ik heb C-banden, maar die mogen bij mijn caravan max 3,8 bar. Caravans halen ook een deel van de vering uit de banden. C-banden max spanning kan stuiteren verergeren.
-verder standaard beladen, zwaar laag, licht gewicht boven.
Wb koppelingsgewicht twijfelde ik, in het boekje staat 60kg maar op de kogel staat 100kg. Daar loopt ergens een lijn over in het forum. Ik had het net boven de 60.
Combinatie liep als een zonnetje, totdat bij afremmen van voor een rotonde de demper van de oplooprem kapot ging.
Na reparatie als een zonnetje.
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Bimbam2 schreef:Mijn er ervaringen:
Auto:.............................................
Caravan:
- bandenspanning op juiste spanning brengen wat bij de banden hoort in combinatie met de richtlijnen van de caravan. Ik heb C-banden, maar die mogen bij mijn caravan max 3,8 bar. Caravans halen ook een deel van de vering uit de banden. C-banden max spanning kan stuiteren verergeren.
-verder standaard beladen, zwaar laag, licht gewicht boven.
......................................
C Banden mogen tot 4,5 bar en dat wordt ook aanbevolen door de ANWB. Bij lagere banden spanning gaat de bande “rollen” in dwarsrichting en dat geeft kan op een klapband en onstabiliteit. Stuiteren gaat een beladen caravan niet als hij geladen is en voorzien van schokbrekers.
Groeten, Gerard
Met citroen zoef je over de wereld
Even snelle verduidelijking. Ik rij normaal geen 120km/h met de caravan,maar als je iets wil testen moet je soms iets verder gaan dan normaal . Die proef bracht echter niets aan het licht.
Beladen van bovenste kastjes doe ik zelfs nooit. Indeling caravan is natuurlijk een belangrijke factor van hoe geladen wordt. Wij hebben het vaste bed rechtsachter en de keukenblok daarvoor en dan de zithoek. De meeste spullen (tafel,stoelen, zetels..) gaan onder het bed, die natuurlijk ACHTER de as ligt en nog eens rechts van het middelpunt. Ik probeer dit te compenseren met de voortent links in de badkamer op de grond. De voortentstokken gaan in de disselbak, maardenk die te moeten verhuizen om van die 75 kg kogeldruk af te raken. Alleen indeling is moeilijk om iets op de as EN in het midden van de caravan te krijgen.
Wat laden van de wagen betreft : 1 plooikrat voedingswaren en dan 4 plooikratten met wat kleren.Dus niets superzwaar. Dan nog 2 grote zonen op de achterbank, mooi verdeeld links en rechts.
Nog een vraag. Kan defecte oplooprem iets aan die instabiliteit doen?
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 17-08-2008
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 165 aut exlusief
Hallo Pieter,
Eerst een anvulling op mijn laatste reactie over de bandenspanning.
Ik heb zo’n tik dat ik veel ANWB publikaties over techniek, caravanbanden en voor mij belangrijke vakantie streken sinds 1980 bewaar en onlangs heb gedigitaliseerd. Uit dit archief hier een reactie van de ANWB over de bandenspanning van C-banden (bestelwagenbanden)van juli 2009.
Vraag: Met de beste wil van de wereld kom ik er niet achteÍ wat de spannlnging van mijn
caravanbanden moet zijn. Het gaat om de maat 165R13C.
ANWB (AAD): Voor de spanning van zogenoemde C-banden bestaat een vuistregel: 4,5 bar.
Banden met de maat 165Rl3C hebben bij die spanning een (gezamenlijk)draagvermogen van 1230 kg.
Als dat meer dan 200 kilo boven dee maximum aslast uitstijgt, adviseer ik 4 bar aan te houden.
Hiermee leveren de banden namelijk noq een( kleine) bijdrage aan het veercomfort van de caravan.
Lager dan 4 bar zou ik niet gaan, want daar lijdt de stabiliteit van de band te veel onder. Er zijn
trouwens ook vuistregels voor andere caravan banden. Bij gebruikvan gewone (auto)banden is dat 3 bar. Voor zogeheten Reinforced types wordt over het algemeen 3,5 bar aangehouden.
Ik vermoed niet dat een defecte oplooprem een tijdens het gewoon rijden invloed heeft op de stabiliteit. Enkel bij het afremmen, maar dan moet de onstane instabiliteit bij het afremmen bij jou toenemen. Ik ga er daarbij van uit dat een rem bij jou beter remt dan de ander. Nadenkend kan als je bergaf gaat een defecte rem ook invloed hebben omdat de caravan dan gaat duwen, de auto de gehele combinatie moet remmen. Je snelheid hoger dan 70km/h sluit ik instabiliteit dan niet uit. Maar wat mankeert er aan jouw rem.
Je hebt dezelfde indeling van de caravan als ik (Knaus 450FU). en dat betekend veel gewicht rechts en aanzienlijk minder links. Bij mij ligt de tent gewoon onder het bed maar wel in het midden van de caravan en zo kort mogelijk naar de as. Daarnaast nog stoelen en tafel. Bovendien heb ik nog een accu voor de mover en een grote 12V omvormer onder het bed. De watertank ligt bij mij rechtsvoor en daar kan 40 L in, maar ik neem hooguit 10 l mee. Via een luik schuif ik de tentstangen (aluminium) onder de bank voor in de caravan en in het resterende deel van de bank liggen diverse kampeerspullen. Mijn reserve band die oorspronkelijk rechts voor in de disselbak stond heb ik verplaatst naar links. Ligte kleren liggen in de bovenkastjes en zwaardere hangkast spullen liggen gestapeld in de kast. Eten nemen wij nooit veel mee, hooguit wat voor de eerste dag en spullen die niet thuis kunnen blijven. Die staan dan in de keuken en koelkast boven het wiel In grove lijnen dus dezelde aard van belading als bij jou. Het grootste verschil zie ik bij de tent die bij jou mogelijk wat meer naar achteren licht, maar ik mij niet voorstellen dat dat invloed heeft.
Zo te lezen heb je niet de auto afgeladen vol.
Mogelijk hept mijn reactie jou je probleem oplossen.
Groeten, Gerard.
Met citroen zoef je over de wereld
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
cornelus079 schreef:
C Banden mogen tot 4,5 bar en dat wordt ook aanbevolen door de ANWB.
Ik hou me alleen aan de voorschriften van de caravan die dit bij deze banden aangeven.
Ik zal eens kijken hoe het rijdt als ik ze wat harder opblaas conform ANWB-advies