Of is er een handiger truukje?
Totaal aantal Berichten: 8160
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Dit is de methode als je geen boordcomputer hebt of de boordcomputer wilt controleren.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Dit is de methode als je geen boordcomputer hebt of de boordcomputer wilt controleren.
Patrick
Of als je boordcomputer het altijd iets zonniger voorschotelt dan het werkelijk is. Die truc wordt ook wel eens gebruikt door de fabrikanten namelijk.
Mijn vriendin rijdt sinds een jaar in een C1 voor haar werk. Heeft er inmiddels zo’n 20.000km op zitten. Cliëntenbezoek, soms vlak bij elkaar wonend.
Haar verbruik komt gemiddeld uit op ca. 1:17,5-18 en dat valt eigenlijk wat tegen hoewel het mijn vermoeden van zeer rooskleurige fabrieksgegevens wel bevestigd.
Ze rijdt relatief korte stukken (max. 40km) ineens met grote kans op druk verkeer en redelijk wat stadskilometers. Kortom, veel optrekken en afremmen en weinig constante snelwegmeters.
Persoonlijk vind ik het een rumoerig hok met een chronisch gebrek aan vermogen…
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
hydraufiel schreef:Mijn vriendin rijdt sinds een jaar in een C1 voor haar werk. Heeft er inmiddels zo’n 20.000km op zitten. Cliëntenbezoek, soms vlak bij elkaar wonend.
Haar verbruik komt gemiddeld uit op ca. 1:17,5-18 en dat valt eigenlijk wat tegen hoewel het mijn vermoeden van zeer rooskleurige fabrieksgegevens wel bevestigd.
Ze rijdt relatief korte stukken (max. 40km) ineens met grote kans op druk verkeer en redelijk wat stadskilometers. Kortom, veel optrekken en afremmen en weinig constante snelwegmeters.
Persoonlijk vind ik het een rumoerig hok met een chronisch gebrek aan vermogen…
Prima verbruik voor dat soort ritten.
Rumoerig hok ? Mooi geluid maakt die drie cilinder. Net een kleine rally wagen. Veel vermogen heeft hij niet nee, maar ook niet nodig. Ik kan met mijn nieuwe Berlingo onze C1 niet bijhouden bij 0 naar 100. En eerlijk gezegd rijd ik liever in de C1 dan in de berlingo.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
C1 driver schreef:
Mijn vorige auto haalde 1:10 als ik geluk had maar als ik nu de reclames zie van Skoda met 1:29 heb ik toch wel gemengde gevoelens over het huidige verbruik.
Die Skoda is een diesel….. en die waarde ga je met een benzine C1 nooit halen.
Deze “eco-diesels” zijn oa voorzien van langere overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak, hebben banden met een lagere rolweerstand en zijn op aero-dynamisch gebied verbeterd om maar op 95 gr CO2 (of minder) per km uit te komen
De nieuwe C3 e-HDi (ook een diesel) loopt volgens fabrieksopgave 1 op 28,9 en heeft 17 paardjes meer onder de kap dan dat VW-gedrocht.
Het brandstofverbruik is erg afhankelijk van je rijstijl, de inzet (stadsverkeer, provinciale weg of snelweg), de lengte van de rit en de weersomstandigheden.
1e keer getankt sinds de nieuwe aankoop.
Auto opgehaald in Adam.(145km), daarna vrijwel alleen maar woon/werk verkeer (52km/dag, waarvan 45snelweg kms).
Bij het tanken de teut erin en tot drie keer toe automatisch af-laten-slaan was exact 30liter op 720km.
Nu ben ik ook wel van het nieuwe rijden hoor.
Gemiddeld tussen 100 en 110 op de klok en als ik een afslag zie aankomen gooi ik hem vaak in zijn vrij en bolt die gratis uit, verder rustig optrekken.
Als dit zo blijft ben ik er zeer blij mee.
Wilbert.
citrossi schreef:1e keer getankt sinds de nieuwe aankoop.
Auto opgehaald in Adam.(145km), daarna vrijwel alleen maar woon/werk verkeer (52km/dag, waarvan 45snelweg kms).
Bij het tanken de teut erin en tot drie keer toe automatisch af-laten-slaan was exact 30liter op 720km.Nu ben ik ook wel van het nieuwe rijden hoor.
Gemiddeld tussen 100 en 110 op de klok en als ik een afslag zie aankomen gooi ik hem vaak in zijn vrij en bolt die gratis uit, verder rustig optrekken.Als dit zo blijft ben ik er zeer blij mee.
Wilbert.
je kan beter de auto in de versnelling uit laten rollen, dan wordt er geen brandstof ingespoten (de rollende auto houdt de motor draaiend) bij stationair draaien wordt er wel brandstof ingespoten!
suc6 met het nog zuiniger rijden!
greetzzzzzzzzzzzz,
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Even ook een update van onze C1
79160 km gereden 19.44 gemiddeld over deze kms
netjes hoor, dit jaar zitten we eigenlijk constant boven de 1 op 20, elk jaar lijken we zuiniger te gaan rijden.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Heb een behoorlijk sportieve rijstijl maar onder de 1 op 19 heb ik de C1 nog nooit gekregen ,regelmatig zelfs 1 op 20 !vind ik superzuinig.
Weet iemand of de C1 meer gaat verbruiken bij zware tegen en zijwind op de snelweg? En is dat erg veel meer dan normaal?
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
iemand??
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Het is normaal dat een auto meer gaat verbruiken als hij meer moet werken, dus met tegenwind zul je altijd meer verbruiken dan met wind in de rug. Ooit met de 2CV wel eens gehad. flink door gereden en dan nog superzuinig!
Dus het maakt wel degelijk uit. Ook de snelheid waarmee je rijdt. Als je constant tussen de 120 en 130 op de teller zit dan doe je zeker geen 1 op 19, eerder 1 op 18 of nog minder als je wat harder door rijdt en veel vraagt van de motor. Kun je echter constant rijden zonder al te veel op te trekken en te remmen dan ga je een stuk zuiniger rijden.
Prettigst vind ik zo’n 115 op de teller. Dan rij je redelijk zuinig en toch vlot genoeg, en is hij eigenlijk best wel prettig, wat harder en het wordt wat brommerig, zachter en je valt in slaap
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Haha dat klinkt inderdaad heel aannemelijk, heel erg bedankt voor je antwoord het is me helemaal duidelijk
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Consumption: 17,75 km/l 65.628 km and 3.697 l
Soms halen we de 1:20.8, snelweg lekker doorrijden zakt ie tot de 1:13.3.
We doen niet echt heel veel met betrekking tot het nieuwe rijden, maar rij bijvoorbeeld wel 50 in z’n 5 en probeer bij 2K toeren te schakelen.