Nee, dit doe je niet elke dag voor je lol, heb nog overal spierpijn, ben helaas geen 20 meer
Kapot rechterachterlicht, staat wel leuk, lijk je net een golf rijder
Er is ook minder goed nieuws, rechter ADAL tikt, ik dacht dat het de achterbumper was, zit een type-1 bumper op na een kleine schade. Ben dus voorlopig niet klaar, over 20K is de D-riem weer aan de beurt.
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ha, een ADAL, dat vind ik dan weer leuk. Heb ik nog nooit gedaan bij een Xantia, je hoort er ook zelden wat over. Je weet zeker dat dat het is?
De supermonteur bij Oldenhage heeft dat vastgesteld, de auto stond op de brug en hij ging aan de trekhaak hangen, je hoorde een duidelijke “klik” bij de rechter ADAL. Het komt inderdaad niet zo vaak voor bij een Xantia, de achterkant van de auto dacht zeker, hoezo alleen de wielophaning aan de voorkant vernieuwen
Heeft iemand enig idee waarom de drukring van de drukgroep en het contactvlak op het vliegwiel, niet glimmend schoon waren, maar roestig. Er lag ook relatief veel stof tussen, terwijl de plaat z.g.a.n. uit zag, kan dit verklaren dat er sprake was van een plakkende koppeling?
De voorraadbol in mijn Xantia is een grijze bol (geen platte), origineel Citroen, wat is de levensduur hiervan ?
Er word beweerd dat deze een auto leven lang mee gaat, de betreffende grijze bol zit er nu bijna 100K eronder.
Onder mijn C5 inmiddels ruim 200K.
Als ik het goed heb zijn ze of plat, of goed en dat gedurende hun volledige levenscyclus.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX1.4i schreef:De voorraadbol in mijn Xantia is een grijze bol (geen platte), origineel Citroen, wat is de levensduur hiervan ?
Er word beweerd dat deze een auto leven lang mee gaat, de betreffende grijze bol zit er nu bijna 100K eronder.
Geld dat voor elke grijze bol?
Ik dacht dat bij een C5/C6 bijvoorbeeld je eens in het leven van de auto de bollen moest vervangen, bij ongeveer 200.000 km.
Bij mijn CX zitten overigens ook grijze bollen achter
Bij 200k word je geacht de LDS te verversen.
Onder een C5 zitten toch van die platte grijze bollen, ik heb een grijze bol die er normaal uitziet, zoals de groene er ook uitzien. Ik weet niet of dat veel uitmaakt, maar het is dus of goed of de bol is lek, waarbij het membraan dus kapot is.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik dacht dat de bol niet meer goed is, ik hoor bij flink optrekken af en toe de HD-regelaar tekeer gaan, zo van rrrrr-tik geluid. Wellicht de HD pomp die niet helemaal fris meer is ?
Gisteren Adals en de remmerij achter vervangen, meteen de hoogte regelaar schoongemaakt.
De lagers zagen er nog goed uit, maar als je goed keek, zag je dat ze niet mooi rond meer waren. De auto veert nu een stuk beter, en je zou verwachten dat het metalige klik geluid nu wel weg zou zijn.
Maar het is niet weg, hoor het nog steeds als ik over een klinkerweggetje of drempels rijd.
Het klink alleen nu wel wat doffer en je moet hard stampen op de trekhaak om het te horen.
Ik heb geen idee meer waar ik het in moet gaan zoeken
Ik vind het geluid dat je nu hebt heel anders klinken. Zoals ik zaterdag al zei, vermoed ik het stangetje van de hoogteregelaarbediening. Of je reservewiel. Alhoewel, je hoort het geluid als je met stilstaande auto (en motor) op de trekhaak staat en dat zou dat wiel weer uitsluiten.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik ga maar eens proberen ergens op een 4-kolommer te kijken/luisteren wat het kan zijn
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
misschien een stabilisatorstangetje achter met wat speling.
Na de Adal-wissel was de auto behoorlijk zoekerig, blijkbaar zijn de banden L en R verwisseld. Aangezien ze al op 2,5mm profiel zaten, heb ik vandaag nieuwe Energy Savers erop laten zetten. Ben niet zo een fan van de Kwikfit, maar wegens omstandigheden was ik genoodzaakt om daar aan te kloppen, en het is me zeer goed bevallen, de manager wist precies hoe je om moet gaan met een HP-geveerde Citroen. Later zou blijken dat hij een BX heeft gehad
De vreemde trilling bij 110km/u, waarvan je toch zou zweren dat deze van voor afkomstig is, bleek dus in de achterbanden te zitten, de trilling is weg en de auto ligt weer strak op de weg.
Alleen de tik rechts-achter blijft, het reservewiel zit goed vast, en het is ook niet de uitlaat.
Ik verdenk de veercylinder, door de rubberenhoes steekt een pen (stangetje) met een kogelgewricht, welke met een clipje in de draagarm vast zit. Hier zit speling op, is dit normaal? links heb ik niet zover los gehad vorige week, om te beoordelen of dit zo hoort.
Vandaag bij Oldenhage voor een APK, de Xantia kwam er vlekkeloos doorheen, zelfs de roetmeting was met 1,38 erg netjes voor een TD, waar 2,5 is toegestaan
Later op de brug bij Evert-Jan, nog maar eens naar het tikken rechts achter luisteren.
Het lijkt uit de veercylinder te komen, als je de bol vasthoud, dan voel je het tikken het hardst.
Het is in iedergeval niet het reservewiel of de kooi daarvan, dat is er al afgeweest.
Word dus binnenkort een nieuwe veercylinder erop
Zo, de eerste 100.000km met deze Xantia zitten erop.
Vandaag de D-riem vervangen, met hulp van mijn vaste klusmaatjes
Heb alles aan de D-riem kant vernieuwd, incl. waterpomp, spanrollen multisnaar en krukaspoellie.
Morgen post ik wat foto’s, ben nu te moe om, want dit was weer een flink klusje.
Ik snap niet dat ze in de Haynes voor een 2.1TD en HDI, waarschuwen dat de motorruimte erg vol en dat er veel gedemonteerd moet worden om bij bepaalde delen te komen. Bij een 1.9TD is het ook harstikke vol, wat dat betreft is een HDI meer ruimte.