1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM-break en waarom niet?
Winterauto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 25 september 2010 11:03 PM

Kan iemand mij een goede reden noemen waarom ik ipv een peugeot 406 HDI break
een XM-break moet gaan rijden? Mijn peugeot lijkt af en toe wel een flipperkast
wat flikkerende lampjes betreft.(alles werkt en toch branden….)
Comfort is uitstekend van de peugeot, ruimte is redelijk groot, hij
is zeer zuinig(op één tank naar Zuid-Frankrijk).....en toch?
Wie kan mij overtuigen om er eentje aan te schaffen?

groet,

Jacow

als mijn vader geen citroën gereden had…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 september 2010 12:25 AM
  [ # 1 ]

Ik geef je drie redenen: ruimte, ruimte en ruimte. En oh ja, het onovertroffen veercomfort van een HP-geveerde Citroën.

Om te beginnen de ruimte: de Break is een paar cm hoger dan de Berline en een 25 cm langer. Dat eerste merk je meteen aan de hoofdruimte. Ik ben 1.90m en heb een relatief lange rug maar pas makkelijk voor in een Break. Beenruimte achter is ook onovertroffen, en als laatste een enorme hoeveelheid bergruimte. Met de bank plat gaat er zo’n 2000 liter in, dat betekent een complete 2 en 1/2-zits bank bijvoorbeeld. En dan gewoon rechtop er in geschoven. Met de bak rechtop heb je ook veel effectieve bergruimte doordat de achterklep redelijk recht afloopt. Niet zoals bij bijvoorbeeld een Laguna, die heel schuin is, waardoor er uiteindelijk niet zo veel ingaat.

Comfort, tsja dat spreekt voor zich.

De eerste XM’s waren en zijn berucht dor hun elektronica-problemen, maar vanaf ‘94 is dat eigenlijk wel opgelost. Dus flikkerende lampjes zal jeniet zo vee tegenkomen.

Als je een TD vanaf ‘96 neemt, met elektronische Lucas-EPIC pomp, haal je ook iets van 1400 km op een tank. Dan heb ik het over 1:15-16 en 80 liter tank waar iets meer in gaat. Niet extreem zuinig dus, maar door de grote tank wel een grote actieradius.

Kortom, wil je heel comfortabel, heel veel spullen vervoeren, dan is een XM Break dé auto.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 26 september 2010 12:36 AM
  [ # 2 ]

Dit is al appels en peren vergelijken… een 406 is een maatjes kleiner dan de XM eigenlijk valt die meer in de Xantia lijn…

Bij de XM krijg je een kast van een ruimte, een heel mooi veersysteem maar vooral een vorm van style. Geef toe een 406 is een stuk allerdaagser dan een XM Break. En een XM break is niet zo afgezaagd als een Volvo Audi BMW Mercedes… maar straalt weldegelijk klasse uit een eigen identieteit..

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 26 september 2010 01:58 PM
  [ # 3 ]

Ik heb niet voor niets net weer een XM break gekocht. Ik heb 2 kids en dan is op vakantie gaan altijd een beetje passen en meten. Met een break is dat probleem weg! Je kunt er alles in kwijt en dan kan er nog een fietsje bovenop ook.
Wellicht niet de mooiste break maar wel de grootste!
Heerlijk.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 september 2010 03:46 PM
  [ # 4 ]

Een 406 HDI break is kleiner, maar een stuk zuiniger en betrouwbaarder als kilometervreter.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 september 2010 06:02 PM
  [ # 5 ]

Betrouwbaarder? Een goed onderhouden XM is zeer betrouwbaar. Ik heb het dan wel over een Type II, dus zonder allerlei elektronicaproblemen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Winterauto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 26 september 2010 06:51 PM
  [ # 6 ]
eXaMple schreef:

I
Wellicht niet de mooiste break maar wel de grootste!
Heerlijk.

Ho ho, ik heb hiervoor de nodige volvo 940’s gereden met een laadruimte van 2120 liter
Iets groter nog dan de xm.

groet,

Jacow

als mijn vader geen citroën gereden had…

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 26 september 2010 07:07 PM
  [ # 7 ]

Een Ford Transit is ook groter…

Profiel  
 
Winterauto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 26 september 2010 07:11 PM
  [ # 8 ]
beerpeet schreef:

Een Ford Transit is ook groter…

lijkt me niet zo’n goede vergelijking, ik heb het hier over stationwagons(breaks) geen bestelbus.
Voorlopig dank voor alle suggesties, ik heb een break op het oog.
Die heeft echter een gaatje in het uitlaatspruitstuk. Tot nu toe is het gedicht voor de APK,
maar stel dat ik het zou willen laten repareren, heeft iemand een idee wat me dat zou gaan kosten?

groet,

Jacow

als mijn vader geen citroën gereden had…

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 26 september 2010 09:23 PM
  [ # 9 ]

Als ik kijk op autoweek kom om bij de 940 niet verder dan 1705liter. De XM daarentegen komt op 1960 liter.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Winterauto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 26 september 2010 09:34 PM
  [ # 10 ]
boukewerff schreef:

Als ik kijk op autoweek kom om bij de 940 niet verder dan 1705liter. De XM daarentegen komt op 1960 liter.

Kijk eens bij een 940 van voor ‘96 en in het bijzonder die van 90-93(belastingtechnisch aspect voor mij als zzp-er): 2120 liter en ik heb er al met een tweepersoons matras in gelegen:-)

groet,

Jacow

als mijn vader geen citroën gereden had…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 september 2010 09:38 PM
  [ # 11 ]

Ik heb een 740 estate van ‘86 en daar gaat absoluut meer in dan in een XM én hij gaat niet stuk Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Winterauto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 26 september 2010 09:43 PM
  [ # 12 ]
waterman schreef:

Ik heb een 740 estate van ‘86 en daar gaat absoluut meer in dan in een XM én hij gaat niet stuk Laughing

daarom twijfel ik ook tussen een volvo en een xm Confused

groet,

Jacow

als mijn vader geen citroën gereden had…

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 26 september 2010 11:20 PM
  [ # 13 ]

Je hebt gelijk, gek dat er een paar jaar eerder meer in paste. Maar een 740 of 940 rijd zo beroerd…. Er staat ergens een test op Youtube, kan ik alleen ff niet vinden. Daar won de xm toch duidelijk van de 940.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 26 september 2010 11:28 PM
  [ # 14 ]
Winterauto schreef:
boukewerff schreef:

Als ik kijk op autoweek kom om bij de 940 niet verder dan 1705liter. De XM daarentegen komt op 1960 liter.

Kijk eens bij een 940 van voor ‘96 en in het bijzonder die van 90-93(belastingtechnisch aspect voor mij als zzp-er): 2120 liter en ik heb er al met een tweepersoons matras in gelegen:-)

groet,

Jacow

Als ‘t dan toch om de grootste gaat: CX Break, 2128 liter.

Profiel  
 
Winterauto
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 16-12-2007

Gepost: 26 september 2010 11:47 PM
  [ # 15 ]
boukewerff schreef:

Je hebt gelijk, gek dat er een paar jaar eerder meer in paste. Maar een 740 of 940 rijd zo beroerd…. Er staat ergens een test op Youtube, kan ik alleen ff niet vinden. Daar won de xm toch duidelijk van de 940.

ik heb een aantal 940 2.0 turbo’s gehad en die hadden een soort van sportonderstel( voor wat dat waard is)
maar die reden geweldig. Ook de draaicirkel van minder dan 10m is een plus.
Overigens is het rijden in een 940 of 740 relaxed rijden en verder genieten. het is een geen-haast-auto pur sang.
Laat onverlet dat ik vrijdag ga proefrijden in een xm-break.

groet,

Jacow

als mijn vader geen citroën gereden had…

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook